Mint minden évben, idén is megemlékeztek azokról az óvodapedagógusokról, akik nyugdíjba vonulásuk előtt egy egész életet töltöttek el a kisgyermekek tanításával és fejlesztésével. A stafétát most tizenegyen adják át, az ő munkájukat ismerte el a miskolci önkormányzat az emlékérmek átadásával.
Matiscsák Éva alpolgármester az eseményen kiemelte, az a munka, amelyet az óvodapedagógusok végeznek, az nem csupán egy hivatás, amivel minden nap foglalkoznak, hanem a szó szoros értelmében a jövőnk építése, hiszen a gyermekeinkben van a jövő. Ezért Miskolc nagyon büszke minden óvodapedagógusára és óvodai dolgozójára.
– A Pedagógus Szolgálati Emlékérem azoknak a nyugállományba vonuló, köznevelési intézményben dolgozó pedagógusoknak adományozható, akik legalább 25 éven keresztül a gyermekek, tanulók nevelése-oktatása érdekében tevékenykedtek, és kiemelkedő munkát végeztek. Nemcsak Miskolc, hanem az egész Magyarország büszke rájuk, azért, amit ők tesznek a jövő érdekében a gyerekekkel való foglalkozás során. Mert óvodapedagógusnak lenni nem csupán egy szakma. Sokkal inkább elhivatott szolgálat, életre szóló hivatás. Hiszen a legkisebbek között végzett munka nemes, felelősségteljes és embert próbáló feladat – fogalmazott az alpolgármester.
Hangsúlyozta, ez a hivatás sokat kíván az embertől, türelmet, empátiát, szakmai tudást, az odafordulás képességét és emberséget. Teljes embert kér, de cserébe nagyon sokat képes adni is: gyermeki bizalmat, a fejlődés örömét és az őszinte szeretetet, valamint csillogó szemeket és a formálódó elméket.
– A most kitüntetett pedagógusok méltatásait olvasva világossá válik, hogy mindannyian példaértékűen, elkötelezetten, szorgalommal és lelkiismeretesen végzik hivatásukat. Munkájukban szüntelenül jelen volt a szakmai önképzés iránti igény, a rendíthetetlen kitartás, és az a mindig megújuló innovációs vágy, amely a legkisebbek nevelésében nemcsak erény, hanem elengedhetetlen is. Ez a szellemiség teszi Önöket valódi példaképpé, és nemcsak a pedagógus társadalom, hanem az egész közösségünk és Miskolc városa számára – szögezte le.
Matiscsák Éva végezetül köszönetet mondott Miskolc és a maga nevében azért a szolgálatért, amelyet évtizedeken át végeztek a városban a felnövekvő generációkért. Amikor nap mint nap formálták a jövőt, szívvel, tudással és szeretettel, és ezzel kiérdemelték az egész közösség megbecsülését.
Az ünnepi beszédet követően az alpolgármester és dr. Senviczki Erika jegyző átadták a Pedagógus Szolgálati Emlékérmeket, a hozzátartozó okleveleket és egy-egy csokor virágot a tizenegy nyugdíjba készülő vagy már nyugdíjas óvodapedagógusnak.
A kitüntetettek névsora és rövid méltatása:
- Cseresznyés Lászlóné, a Miskolci Integrált Óvodai Intézmény Avastetői Tagóvodájának óvodapedagógusa.
Cseresznyés Lászlóné 1983-ban érettségizett a miskolci Kilián György Gimnáziumban. Ezt követően képesítés nélküli óvónőként helyezkedett el egy avasi óvodában, ahol megerősödött benne az elhivatottság a pedagógusi pálya iránt. 1986-ban szerzett óvónői diplomát a Hajdúböszörményi Óvónőképző Intézetben, majd elvégezte a „Család, gyermek és ifjúságvédelem” szakkollégiumot is. Tanulmányait akkori munkahelyén, Felsőzsolcán hasznosította és itt tanulta meg a hátrányos helyzetű családokkal való bánásmód alapjait.
1992 óta a Miskolci Integrált Óvodai Intézmény Avastetői Tagóvodájának óvodapedagógusa, ahol munkája mellett 33 éve gyermekvédelmi feladatokat is ellát. Vezetett gyermekvédelmi munkaközösséget, segítve kollégái munkáját. A folyamatos szakmai munkából is kivette a részét: ahol játékos mozgásfejlesztést 3 évig, és zenei foglalkozásokat 2 évig tartott az óvodásoknak. Munkáját mindvégig a hivatástudat, a feltétel nélkül gyermekszeretet kísérte, mindig arra törekedett, hogy nyugodt és biztonságot nyújtó légkört alakítson ki a csoportokban, hogy a gyermekek szívesen járjanak óvodába. Kiemelten fontos számára, hogy óvodapedagógusként olyan értékrendet képviseljen, amit vállalni tud becsülettel, tisztelettel.
- Dudás Miklósné, a Miskolci Integrált Óvodai Intézmény Eszterlánc Néphagyományőrző Tagóvodájának óvodapedagógusa.
Dudás Miklósné 1983-ban kezdte pályafutását képesítés nélküli óvónőként a Bőcsi Napközi Otthonos Óvodában. 1986-tól Miskolcon, a Zsolcai Kapui Napközi Otthonos Óvodában dolgozott, majd 1987-ben szerezte meg óvónői végzettségét a Sárospataki Comenius Tanítóképző Főiskolán. 2011 júliusában csatlakozott a Szinva-Népkerti Napközi Otthonos Óvoda nevelőtestületéhez, amely ma már Miskolci Integrált Óvodai Intézmény Eszterlánc Néphagyományőrző Tagóvoda néven működik. Azóta is elkötelezetten dolgozik itt óvodapedagógusként.
Munkáját rendkívül jó szervezőkészség, kreativitás, fejlett kommunikációs képesség, empátia, a gyermekek között eltöltött éveit pedig a biztos, nyugodt, hatékony nevelés jellemezte. Célkitűzései közé tartozott a gyermekek egyéni fejlődési ütemének megfelelő komplex személyiségfejlesztése. Elsajátította Tótszöllősy Tünde mozgásfejlesztő programját, amelyet a mindennapokban szívesen alkalmazott. Óvodapedagógusként fontosnak tartotta a népi hagyományok, értékek megőrzését, beépítését a mindennapi munkába. A néphagyományőrző munkaközösség vezetőjeként játékos ismeretszerző programok szervezésében kimagasló munkát végzett. 2014 szeptemberétől az Eszterlánc Óvodai Alapítvány kuratóriumi elnöke.
- Hajdúné Bendzsel Ágnes, a Miskolci Integrált Óvodai Intézmény Nyitnikék Tagóvodájának óvodapedagógusa.
Hajdúné Bendzsel Ágnes óvodapedagógusi pályáját 1985-ben kezdte, 1996 óta a ma már Miskolci Integrált Óvodai Intézmény Nyitnikék Tagóvoda néven működő intézmény elkötelezett és meghatározó tagja. Munkáját mindig magas szakmai színvonalon, lelkiismeretesen végezte, változatos módszertani eszközöket alkalmazott és mindig elkötelezett volt a gyermeknevelés iránt.
Gyermekközpontú szemléletét folyamatos önképzéssel, módszertani nyitottsággal és a legkorszerűbb pedagógiai programok – például a Sakkjátszótér, Így tedd rá! Kompetencia alapú óvodai program – alkalmazásával erősítette. Fontos szerepet vállalt az Ovi-Zsaru program bevezetésében is. Kiemelten figyelt a hátrányos helyzetű gyermekek szükségleteire, és mindig innovatív megoldásokat keresett az egyéni fejlesztésükre.
Munkaközösség-vezetőként évekig irányította és segítette a nevelőtestület munkáját. Több bemutató foglalkozás alkalmával is bizonyította szakmai tudását, és aktív szerepet vállalt a Kompetencia alapú óvodai; valamint a Lépésről lépésre program bevezetésében. Szakmai meglátásai mögött mindig alapos tudás, széleskörű tapasztalat és emberi bölcsesség állt, melyek hitelessé tették minden megnyilvánulását. Mozgásos programok terén is élen járt. A kezdetektől részt vett a Bozsik-foci programban. Alapító tagja volt a Pereckék Alapítványnak.
- Hargitainé Varga Viktória Katalin, a Miskolci Integrált Óvodai Intézmény Pitypang Tagóvodájának óvodapedagógusa.
Hargitainé Varga Viktória Katalin óvodapedagógus 40 év szolgálat után vonul nyugdíjba. Pályafutását végig kísérte a hivatástudat, a gyermekek iránti szeretet és a pedagógusi munka iránti elkötelezettség. Képesítés nélkül kezdte pályáját, ám a gyermekekkel végzett munka hamar megerősítette benne, hogy ez az ő útja. Pályafutását Felsőzsolcán kezdte, majd dolgozott lakótelepi óvodákban, illetve a Miskolci Egyetem óvodájában. Pályafutásának legnagyobb részét Martinkertvárosban töltötte, ebből 22 évet a jelenlegi Miskolci Integrált Óvodai Intézmény Pitypang Tagóvodájában.
Számára az óvodapedagógusi hivatás nem csupán a gyermekek mindennapi nevelését, hanem a jövő generációinak megalapozását is jelentette. Fontosnak tartotta a megújulást, szakmai ismereteinek folyamatos bővítését, különösen az anyanyelvi nevelés és a mozgásfejlesztés területén. Munkaközösségi tagként számos városi és megyei bemutató foglalkozást tartott.
- Hegedüsné Maginecz Mária Zsuzsanna, a Miskolci Integrált Óvodai Intézmény Katowice Sport Tagóvodájának óvodapedagógusa.
Hegedüsné Maginecz Mária Zsuzsanna óvónői tanulmányait a miskolci Kossuth Gimnázium és Óvónőképző Szakközépiskolában alapozta meg, majd a Hajdúböszörményi Óvónőképző Intézetben folytatta. 1985. augusztus 1-jén kezdte pályáját Miskolcon, a Bornemissza Úti Óvodában, majd 1988 óta a Miskolci Integrált Óvodai Intézmény Katowice Sport Tagóvodájának elkötelezett óvodapedagógusa.
A gyermekek sokoldalú személyiségfejlődésének érdekében több, hozzá közelálló dolgot helyezett előtérbe: a zene szeretetét és annak megkedveltetését, az egészséges életmódra nevelés fontosságát, valamint folyamatos innovációra való hajlandóságot. Kiemelt Hangszeres tudása segítségével több évig vezetett zene-óvodai foglalkozást. Éveken keresztül volt óvodájában ének munkaközösség-vezető, ahol óvodapedagógus kollégáinak igyekezett gyakorlati és elméleti tapasztalatait átadni. Lokálpatriotizmusa, városszeretete arra sarkallta, hogy hosszú évekig Barangoló csoportot vezessen óvodásainak, amellyel elősegítette Miskolc város épített és természeti szépségeinek megismerését, felfedezését, amelyekkel a szülők ismereteit is bővítette. Mindig nyitott volt az innovációra, az új módszerek megismerésére és annak alkalmazására. Véleménye szerint egy pedagógusnak mindig tudni kell megújulni és befogadóvá kell válni az új ismeretek iránt.
- Komendáné Molnár Eleonóra, a Miskolci Integrált Óvodai Intézmény Selyemréti Tagóvodájának óvodapedagógusa.
Komendáné Molnár Eleonóra több évtizedes munkássága során elhivatottsága és gyermekszeretete mindenki számára egyértelművé vált. Nemcsak a gyermekeket nevelte és támogatta, hanem a szülőknek is mindig segítő kezet nyújtott, törekedve a jó kapcsolat kialakítására és fenntartására. Kiemelkedő volt az alkotás iránti vágya, amelyet a gyermekek fejlesztésében kamatoztatott. Tehetséges növendékeit pályázatokra nevezte, ahol minden alkalommal kiváló eredményeket értek el.
Fontos szerepet vállalt a korosztályok közötti kapcsolatok építésében, aktívan ápolta a kapcsolatot a Nyugdíjas Otthonnal, ezáltal a gyermekeket is érzékenyebbé tette az idősebb generáció iránt. Természet- és állatszeretete mély nyomot hagyott a gyermekekben: példát mutatott az állatmenhelyeken élő kutyák gondozásában, és a rászoruló állatok segítésére is ösztönözte őket. Egyéni személyisége, elhivatottsága és kreativitása hiányozni fog a mindennapokból.
- Meixnerné Repei Tünde Éva, a Miskolci Integrált Óvodai Intézmény Százszorszép Tagóvodájának óvodapedagógusa.
Meixnerné Repei Tünde Éva a Miskolci Integrált Óvodai Intézmény Százszorszép Tagóvodájának elismert óvodapedagógusa, aki szakmai életének 22 évét ebben az intézményben töltötte. Óvónői diplomáját a Sárospataki Comenius Tanítóképző Főiskolán szerezte meg 1985-ben, 2000-ben a Debreceni Egyetem Hajdúböszörményi Wargha István Pedagógiai Főiskolai Karán bővítette tudását, és ugyanitt 2008-ban szakvizsgázott kommunikáció és beszédfejlesztő pedagógusként.
Saját szakmai fejlődését mindig kiemelten fontosnak tartotta. Rendszeresen részt vett továbbképzéseken, aktív tagja volt a munkaközösségeknek. A 2024–2025-ös nevelési évben a „Dramatikus gyakorlatok az óvodában” szakmai munkaközösség vezetője lett. Folyamatosan képezte magát, hogy mindig naprakész, segítőkész és felkészült maradjon. Munkáját kezdettől fogva alaposság, precizitás és megbízhatóság jellemezte – és ez a mai napig sem változott. A rábízott gyermekeket kellő következetességgel, szeretettel nevelte. Óvodapedagógusi munkáját a lendület, a sokoldalúság, kreativitás és fáradhatatlan odaadás határozta meg. A mese szeretete, annak közvetítése és dramatikus feldolgozása kiemelkedő szerepet játszott pedagógiai munkásságában. Kifogyhatatlannak tűnő ötletei, tettrekészsége és kedves személyisége gyermekek százainak óvodás éveit tette felejthetetlenné.
- Paulisinecz Tiborné, a Miskolci Integrált Óvodai Intézmény Középszer Úti Tagóvodájának óvodapedagógusa.
Paulisinecz Tiborné 1986-ban végzett a Hajdúböszörményi Óvónőképző Intézetben. Pedagógusi pályáját a Miskolci Gyermekvárosban kezdte, majd 1992-től a Középszer Úti Óvodában folytatta, ahol 33 évet töltött, és innen vonult nyugdíjba. Óvodapedagógusként kiemelt figyelmet fordított a pályakezdő kollégák segítésére és mentorálására. Tudatosan és folyamatosan képezte magát, hogy mindig naprakész, korszerű szakmai ismeretekkel rendelkezzen. Ennek eredményeként 2007-ben a Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok Hajdúböszörményi Pedagógiai Főiskolai Karán szakvizsgázott, pedagógusi végzettséget szerzett.
Szakmai életútját hivatástudat, valamint a gyermeki személyiség tisztelete és szeretete határozta meg. Pedagógiai munkáját a reflektivitás, a következetesség, az igényesség, a pontosság és a közösség iránti felelősségtudat jellemezte. Munkássága során mindig a gyermekek érdekeit tartotta szem előtt. Nyolc éven keresztül aktívan támogatta a tagintézmény-igazgató munkáját, hozzájárulva az óvoda hatékony működéséhez és szakmai sikereihez.
- Szepesiné Kovács Éva, a Miskolci Integrált Óvodai Intézmény Középszer Úti Tagóvodájának óvodapedagógusa.
Szepesiné Kovács Éva a miskolci Kossuth Gimnázium és Óvónőképző Szakközépiskola óvónői tagozatán kezdte tanulmányait, majd 1985-ben diplomát szerzett a Sárospataki Comenius Tanítóképző Főiskola óvónői szakon. Még ugyanebben az évben a Belvárosi Napközi Otthonos Óvodában kezdte meg pedagógusi pályafutását. Közben tovább képezte magát, és az egri Tanárképző Főiskolán nevelőtanári végzettséget szerzett. Ezt követően Szirmabesenyőben általános iskolai tanárként dolgozott, miközben magyar nyelv és irodalom szakos tanári diplomát szerzett az Eszterházy Károly Tanárképző Főiskolán.
1992-től a miskolci Középszer Úti Napközi Otthonos Óvoda munkatársaként folytatta pályáját. Több mint tíz évig látott el munkaközösség-vezetői, illetve szakszervezeti titkári feladatokat. Számos városi rendezvényen képviselte az óvodát – gyermekekkel közösen és önállóan egyaránt. Szerkesztette az óvoda újságját, emellett több alkalommal szerepelt a helyi sajtóban és a Miskolci Televízióban, ahol szakmai pályáját mutatták be. Munkáját mindig pontosság és precizitás jellemezte. Szakmája iránti elkötelezettsége, kitartó és szorgalmas munkája révén a nevelőközösség meghatározó tagjává vált, példát mutatva kollégáinak, és inspirálva a gyermekeket is.
- Szvoboda Éva, a Miskolci Integrált Óvodai Intézmény Avastetői Tagóvodájának óvodapedagógusa.
Szvoboda Éva pályáját 1985-ben kezdte a miskolci Leszih Andor Úti Napköziotthonos Óvodában, ahol 33 évig dolgozott óvodapedagógusként, ebből 7 éven át tagóvoda-vezetőként. Pályafutása utolsó 7 évét a Miskolci Integrált Óvodai Intézmény Avastetői Tagóvodájában töltötte. Óvodapedagógusi munkáját a gyermekek sokszínűségére való érzékenységgel és a folyamatos megújulás igényével végezte. Folyamatosan képezte magát, keresve az új módszertani lehetőségeket, amelyeket tudatosan beépített mindennapi nevelőmunkájába.
Óvodapedagógusi tevékenysége mellett számos szakmai feladatot látott el: közreműködött a helyi nevelési program és az intézményi minőségirányítási program megalkotásában, szakmai munkaközösségeket vezetett, köztük egyedülálló módon óvoda-iskola együttműködésre épülő szakmai közösséget is, mentorált óvodapedagógus főiskolai hallgatókat és több alkalommal vett részt óvodapedagógusként, illetve szakértőként országos közoktatás-fejlesztési projektekben.
2001-ben sikeres pályázat eredményeként felkerült az országos szakértői névjegyzékre az óvodai nevelés szakterületén, ahol szervezet- és minőségfejlesztés területén végez szakértői tevékenységet. 2005 és 2009 között a Miskolci Városi Pedagógiai Intézetben városi szaktanácsadóként dolgozott. Kiemelt területei az óvodai környezeti és az anyanyelvi nevelés voltak. 2014-től mesterpedagógusként kapcsolódott be az új típusú szaktanácsadói feladatokba, segítve a megye óvodáinak szakmai munkáját. Szakmai elhivatottságát, sokoldalúságát és példamutató munkáját 2022-ben a Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése által adományozott Pedagógiai Díjjal ismerték el.
- Viziné Hudák Erika, a Miskolci Integrált Óvodai Intézmény Belvárosi Tagóvodájának óvodapedagógusa.
Viziné Hudák Erika pedagógiai pályáját a jelenlegi Miskolc Integrált Óvodai Intézmény Belvárosi Tagóvodájában kezdte meg, 1985-től tagja az óvoda nevelőtestületének és innen is vonult nyugdíjba. Munkáját a pálya iránti elhivatottság, a gyermekek szeretete, és a családokkal való kölcsönös tisztelet határozta meg. Vallotta, hogy a gyermek nevelése csak a szülőkkel való nyílt, őszinte partnerkapcsolaton alapuló szülői együttműködéssel lehet igazán hatékony. Gyermekszeretete és a szülőkkel való kapcsolattartása mintaértékű. Empátiával, odafigyeléssel fordult mindenki felé és a rábízott gyermekeket is erre nevelte. Szakmai tudásával rendszeresen támogatta pedagógustársait. Óvodapedagógusi munkájában folyamatosan ösztönözte a megújulást, a tovább fejlődést, mentori tevékenységével rendszeresen támogatta pályakezdő kollégáit.
Tudását rendszeresen frissítette, ezeket pedig eredményesen alkalmazta a pedagógiai gyakorlatban. Szakmai kooperációkban aktívan részt vett, javaslataival, problémafelvetéseivel gyakran vállalt kezdeményező szerepet is. Negyven évnyi elkötelezett szakmai munkájával méltán vált a pedagógustársadalom elismert, kiváló óvodapedagógusává.