A társasházak mögötti útszakaszt 2023-ban újították fel és alakítottak ki a két oldalán felfestett, „fésűs” parkolókat. Az egyik lakó, Szedlák János szerint az eredeti terv az volt, hogy az utat a könnyebb be és kihajtás érdekében mindkét végén nyitva hagyják, egyik oldalon behajtani tilos táblával. Így, ha az arra járó, parkolót kereső autós nem talál helyet, mehet tovább, kihajtva jobbra vagy balra az utcából. Más lakók azonban a nagy átmenő forgalomra, a zajra és arra hivatkozva, hogy nem itt lakók foglalják el a helyeket, elérték, hogy az út egyik végét két hatalmas betonelemmel lezárták. Ezáltal egy zsákutca alakult ki, ahol ott lehet kimenni, ahol a gépjárművel bejöttek.
Csak hogy, amikor tele vannak a parkolók, a visszafordulás általában nem lehetséges, több Y tolatással lehet megoldani, vagy úgy, hogy a több mint negyven méteren kitolatnak. Ebből azonban már születtek kisebb-nagyobb balesetek, koccanások. A vita újra és újra felerősödött, a kérdés továbbra is megosztja az itt élőket. Ezért a választókerület önkormányzati képviselője Hollósy András alpolgármester kedd délutánra lakossági fórumot hívott össze a közelben lévő Miskolci Városgazda székházában, hogy a különböző nézeteket kulturált körülmények között ütköztessék, és az elkövetkező napokban szavazzanak arról, maradjon lezárva vagy kinyissák ezt az utat.
Hollósy András elmondta, hogy a lakossági fórumot azért hívta össze, mert a Győri kapu 35 és a 45 szám közötti társasházak végében található egy nem régen kialakított útszakasz, amit aztán a kialakítás után nem sokkal le is zártak. Ez azt mutatja, hogy vita van a kérdésben, hogyan hasznosítsák az utat, és vélhetően eddig nem történt meg a lakossági egyeztetés a kérdésben.
- Az előző városvezetés megcsinálta drága pénzen az utat, majd lezáratta, mivel nem történt meg előzetesen a lakossági egyeztetés. Azt a pénzt másra is lehetett volna költeni. Az elmúlt időszakban többen is megkerestek engem és a városháza munkatársait azzal a kéréssel, hogy vizsgáljuk meg annak a lehetőségét, hogy kinyissuk ezt a lezárt utcát. Mi azt mondtuk, hogy csak abban az esetben tudjuk megtenni, hogyha többséget élvez az itt élőknél ez a szándék. Hogy ezt megtudjuk, egy személyes lakossági fórumot hívtam össze, ahol mindenkinek lehetősége van pro és kontra elmondani az álláspontját a lakótársaknak, és mi is, mint önkormányzat, megismerhetjük az érintettek véleményét – ismertette a helyi képviselő.
Hollósy András hangsúlyozta, nem csak azok véleményét veszik a döntéskor figyelembe, akik eljöttek a fórumra, hanem minden helyben élőét, akiket szórólapokkal értesítettek mind a lakossági fórumról, mind arról, hogy akár e-mailben is hozzászólhatnak és szavazhatnak. Erre rendelkezésre bocsátotta a saját - alpolgármester1@miskolc.hu - e-mail címét is. Az erre a címre elküldött levélben is elmondhatják az itt élők a gondolataikat.
Hozzátette, első körben, a legszűkebben véve 180 lakást érint ez a kérdés, de ha kicsit tágabb körben nézzük a dolgot, és érdekelteknek vesszük a Thököly Imre utca páros oldalán élőket is, akkor több mint 250 lakásról beszélünk.
- Fontos számunkra az, hogy az emberek elmondják a véleményüket és szavazzanak arról, ők mit szeretnének. Kinyissuk az utcát vagy maradjon lezárva? Ötven százalék plusz egy szavazat már dönthet erről. Ha azt mondják, hogy esetleg nyissuk ki, akkor egy körforgalom jellegű megoldással tudjuk szabályozni a társasház körüli parkolási rendszert. Ha pedig azt mondja a többség, hogy maradjon minden változatlan formában, akkor természetesen ez így fog maradni – szögezte le Hollósy András.
A fórumon egyebek mellett azt is felvetette, hogy teszt időszakra is visszaállíthatják az utca forgalmát, amit az iskolai szünet után tudnak reálisabban mérni. Adott esetben azt is megvizsgálhatják, hogy tudnak-e még parkolóhelyeket kialakítani. A Városgazda felméri majd a lehetőségeket. Távlati célként említette, hogy a későbbiekben akár azon is el lehet gondolkodni, tegyék-e bérelhetővé az itteni parkolókat az itt lakók számára? Egy jelképes, néhány ezer forintos éves bérleti díjért. Így biztosítva, hogy a lakóknak lehessen bérelt parkolójuk a saját házuk előtt. Hangsúlyozva, hogy ez jelen pillanatban még csak ötlet, de egyben megmutatva azt is, hogy a megoldásokat több oldalról is lehet keresni.
Rozgova Gusztáv 1977 óta lakik a Győri kapuban, a Thököly utcában, úgy gondolja jól ismeri a környéket és az itteni problémákat. Kérdésünkre közölte, már akkor is elszomorította az eset, amikor először megnyitották az utca mindkét végét, és tiltakozott ellene.
- Ez egy zsákutca volt mindig, viszonylag normális forgalommal, de amikor meg volt nyitva, a teherautóktól kezdve az ételszállítókig, a futárszolgálatokig mindenki, boldog-boldogtalan ment itt keresztül. Tehát én most is azt mondom, és arra fogok szavazni, hogy ezt az utcát nem szabad megnyitni. Erről a valóban itt élőknek, a Győri kapuban és a Thököly utcában lakóknak kell szavazniuk – osztotta meg velünk az álláspontját a fórum résztvevője.
Hozzátette, a lakossági fórumtól azt várja, hogy számára pozitív lesz a végeredmény, tehát marad az utca egyik végének lezárása.
Rozgova úrral szemben kontrázott több más lakó mellett, Szedlák János a Győri kapu 43-ból, aki a fórumon vehemensen érvelt a kinyitás mellett. Szerinte áldatlan állapotokat okoz, hogy van egy több mint negyven méteres zsákutca, aminek mindkét oldala parkoló. Aki behajt, az nem tud tovább haladva kimenni, csak, ha több Y manővert hajt végre a szűk helyen vagy végig kitolat. Azonban ebből már voltak balesetek, koccanások. Az utca most olyan, mint egy csapda. Ráadásul a beszorult járművek a sok Y tolatómanőverrel növelik a zajt és a károsanyag kibocsátást is. Tehát jobb lenne, ha inkább simán kihajthatnának az utca – most lezárt – végén. (Amit egyébként egy kisteherautó ott jártunkkor éppen meg is tett a füvön keresztül, kikerülve a betontömböket.)
Szedlák úr álláspontját több résztvevő osztotta. Elhangzottak olyan érvek is, hogy egy majd’ negyven méteren tolató jármű, különösen ha nagyobb, mint egy teherautó például, amelyből a kilátás hátrafelé igen korlátozott, nem csak egy másik parkoló autónak mehet neki, de akár egy autók közül kiszaladó gyereket is elüthet, mert nem látja vagy későn észleli a sofőr.
Mások a könnyebb, gyorsabb áthaladást említették és azt, hogy ha a most lezárt végén az utcának egy behajtani tilos tábla lenne, akkor sem hajtanának be, tehát nem növekedne jelentősen a zaj és a füst. Viszont nem kellene hosszan kitolatni, ha nem tudnak a gépjárművek megfordulni. Ami az általában tele parkolók miatt az alapeset.
Felvetették, hogy a tábla erejét növelhetnék a MIÖR munkatársainak, járőreinek fokozottabb jelenlétével, vagy egy kamera felszerelésével, és a szabályszegők büntetésével, amely hamar elvenné a kedvét a renitenseknek.
Egy másik lakó ötlet szintjén fekvőrendőröket javasolt, amelyek megnehezítenék annyira az utcában az áthaladást, hogy a nem célforgalomnak elvenné a kedvét, és megakadályozná a gyorshajtást is.
A maradjon lezárva állásponton lévők főleg a nagyobb forgalmat, a nagyobb zajt és a sok idegen jármű parkolását említették. Amit nem szeretnének.
A lakosok felvetéseire azonnal helyben reagáltak a Városgazda munkatársai, valamint a MIÖR igazgatója Kovács László Csaba, aki többek között elmondta, hogy jelenleg alig negyven fő az az állomány az önkormányzati rendészetnél, amely nap mint nap váltott műszakban járja az egész várost. De természetesen mindent megtesznek azért, hogy a problémásabb helyeken többször is ellenőrizzenek. Felhívta a figyelmet, hogy közlekedési szabálysértés esetén a rendőrséget is lehet hívni. A kamerás megfigyelésről szólva közölte, hogy adott esetben működhet, azonban egy ilyen megfigyelő eszköz telepítése közel 800 ezer és egymillió forint közötti áron van. Erre nincsen keretük, a legutóbbi példányokat az önkormányzati képviselők saját képviselői keretéből finanszírozták.
A Győri kapui lakossági fórum igazán pezsgő volt, sok pro és kontra érvvel, hozzászólással. Hollósy András rámutatott, hogy a kérdésben a végső döntés a lakóké, nekik kell megegyezniük, illetve a szavazataikkal eldönteni, hogy maradjon a lezárás vagy nyissák meg az utat. Az önkormányzat amiben tud segít, bárhogyan is döntsenek.