Június 13-án, pénteken újra forgalomba állt a Miskolc Városi Közlekedési (MVK) Zrt. közkedvelt nosztalgiajárata, a régi idők hangulatát idéző Ikarus 280-as – írja közleményében a cég.
A veterán jármű ezúttal is a 20A-s vonalon közlekedett, amit érvényes jeggyel és bérlettel bárki igénybe vehetett. A kék színű nosztalgiabusz egyébként tavaly nyár óta tűnik fel rendszeresen a miskolci menetrendszerinti közlekedésben. Ez a jármű ugyan aktív éveit Budapesten szolgálta, azonban a típus a miskolciaknak sem ismeretlen, a 2010 előtt születetteknek legalábbis biztosan nem.
Az Ikarus 280-asok (és szóló társaik, a 260-asok) a hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején váltották le a régi Ikarus 620-asokat (ilyen nosztalgiabusza is van egyébként az MVK-nak), majd a nyolcvanas, kilencvenes években több száz körlámpás kék busz rótta a város útjait. Selejtezésük csak lassan kezdődött meg, a kilencvenes évek végén még korszerűbb Ikarus és Rába típusokra cserélték a legrégebbi 280-asokat és 260-asokat, aztán 2002-ben tűntek fel a kék-sárga MAN A74 SL223 és A75 SL223 buszok, 2006-ban pedig Neoplan N4522 Centrolinerek. Utóbbi két típus még mindig szállít utasokat Miskolcon.
Az Ikarus 280-asok több más, korszerűtlen típussal 2016-ban búcsúztak Miskolctól, akkor, amikor forgalomba álltak a hetvenöt új, gázüzemű Man Lions City típusú szóló és csuklós buszok.
A típusról
Az Ikarus 280 az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár legsikeresebb, illetve világszerte használt városi-elővárosi csuklós busza. A típus 1971 decemberétől próbafutásokat végzett Budapesten, hivatalosan pedig 1972-ben mutatták be és a sorozatgyártása már a következő évben, 1973-ban megkezdődött, és egészen 2002-ig tartott.
A múlt század hetvenes-nyolcvanas éveiben a világ csuklósbusz-gyártásának a kétharmadát ez a típus tette ki. Összesen 60 993 darab 280-as busz gördült ki az Ikarus mátyásföldi és székesfehérvári gyárából.
Sikerét jelzi, hogy a világ számos országa vásárolt belőle, többek között forgalomba állították a Szovjetunióban, Lengyelországban, Törökországban, Csehszlovákiában, de eljutott Kínába, Venezuelába, Tunéziába, Iránba, Tanzániába és az Egyesült Államokba is.