A számok is mutatják, egyértelműen érzékelhető a Barlangfürdő hiánya a miskolci turizmusban, a MIDMAR Miskolci Idegenforgalmi Marketing Nonprofit Kft. június végi adatai szerint kevesebb turista érkezett városunkba a tavalyi évhez képest. Kassay Tamás kommunikációs és marketingvezető elmondta, hagyományosan Lillafüred, a Diósgyőri vár és a Barlangfürdő vonzza a legtöbb turistát Miskolcra. Ebből a három különleges és egyedi attrakcióból jelenleg kettő nem elérhető, és ez sajnos a statisztikákban is megmutatkozik. A MIDMAR ugyanakkor igyekszik számos alternatív lehetőséget kínálni.
- Az első félévben, nagyjából tavasz végéig, azt láttuk, hogy fej-fej mellett alakultak a tavalyi évvel összevetve a vendégszámok. Csak kis eltérés volt, huszonnéggyel érkezett több vendég Miskolcra, mint a megelőző évben. Azonban, ahogy bejött a strandidő, a nyári időszak, az emberek első számú célpontjai a vízfelületek, vízpartok, a fürdővárosok és a strandközpontok lettek, ahogyan erre számítani lehetett. És ekkortól érezhetővé vált a Barlangfürdő hiánya. Azzal együtt is, hogy Miskolc nem szűkölködik strandokban, fürdési lehetőségekben, de mégis a legismertebb és nemzetközi hírű attrakciónk a Barlangfürdő. A júniusi adatok így csökkenést mutatnak a tavalyi évhez képest. Összességében az látszik, hogy az első fél évben egy 9,4 százalékos visszaesés történt a vendégszámban – ismertette a marketingvezető.
Hangsúlyozta, a MIDMAR, ahogyan egész évben, most is mindent megtesz azért, hogy javuljon a helyzet és jöjjenek a turisták. Máris reményt keltő az, hogy június végén megnyitott a Barlangfürdő területén a Kagyló strand. Bíznak abban, hogy amint az emberek hírét veszik, akkor még többen látogatnak el ide, mert attól függetlenül, hogy maga a barlangi rész zárva van, bármely másik város nagyon büszke lehetne egy olyan szolgáltatásokat nyújtó strandra, mint a Kagyló strand.
- Országos szinten abszolút versenyképes az a kínálat, ami ott van, akár családok, párok vagy egyedül fürdőzni szeretők számára. Gyönyörű fekvése van a strandnak, azonban egyértelmű, hogy például kifejezetten a külföldi vendégek számára így nem jelent akkora vonzerőt, mintha a barlang is nyitva lenne. A kutatásaink alapján is az látszik, hogy ők kifejezetten a Barlangfürdő miatt érkeznek a városba. Amint megnyit majd, akkor fognak például a csoportos utak is újra indulni Miskolc irányába – mutatott rá.
Hozzátette, a 9,4 százalékos csökkenés egyértelműen visszavezethető a Barlangfürdő kiesésére, azonban az olyan tényezők is számítanak, mint az időjárás. A június rendkívül forró volt, aztán jött a lehűlés és a viharosabb időszak júliusban, amelynek a számait még nem látjuk. Azt azonban már tudni lehet, hogy más városok híres fürdőinél is visszaesett a látogatók száma a hűvösebb, zivataros napokban.
A MIDMAR előre néz, a következő hónapokban igyekszenek a figyelmet felhívni az egyéb látványosságokra, hiszen nem csak strandolni lehet nyáron. Miskolc a Bükk városa is, és így egy rendkívül jó csillagtúra központ, ahonnan kiindulva nagyobb területeket is fel lehet felfedezni, akár egy-egy napos kirándulásokkal. Egy hetet is kellemesen és aktívan el lehet így tölteni. Akik nem szeretik a hosszú túrákat, a városban és környékén is rengeteg látnivalót, programot találhatnak, elég a miskolctapolcai csónakázótóra, a bob pályára vagy a kalandparkra gondolni. Szintén ott található az Ellipsum élményfürdő, amely országos szinten is egy színvonalas, modern strand, látványos csúzdaparkkal.
- Bíztatni szoktuk a háttérben a szállásadókat is, hogy ezeket a lehetőségeket ők is mutassák meg a saját kommunikációjukban, hiszen az emberek alapvetően nem arra kíváncsiak, hogy mi az, ami éppen nincsen, hanem arra, ami akkor elérhető, amikorra a szabadságukat tervezik. Ha azt látják, hogy vannak programok, amelyek őket érdeklik, vagy valamelyik élmény vonzó számukra, ideutazhatnak, akkor is, hogyha valami más hiányzik – mondta Kassay Tamás, aki kérdésünkre meg is említett néhány vonzó lehetőséget a közeljövőből.
A most következő hétvégén például jön a Strandok éjszakája, amely egy országos rendezvénysorozatnak a része, számos fürdő részvételével. Helyszíne az Ellipsum strandfürdő lesz, hajnalig szóló zenével.
Augusztus közepén várható egy fitness nap, amikor különböző erőemelős és más egyéb, komolyabb izomzatot igénylő sportág versenyzői tartanak bemutatót.
Szintén augusztusban indul az Erdei Gasztroexpressz, amelynek segítségével megkóstolható az erdő. Az erdei gasztrotúrán a Miskolcról induló Erdei Gasztroexpresszel eljuthatnak az érdeklődők a Bükkben található Ehető Erdő megállóba, ahol vadnövénykutató túrán fedezhetik fel a bükki erdő ehető részeit, természetesen szakmai vezetéssel, egy kis erdei stand uppal fűszerezve.
Kassay Tamás rámutatott, a turistákért folyó verseny egyre élesebb, szinte minden település igyekszik magához csábítani őket, és ebben a versengésben Miskolcnak helyt kell állnia.
- A MIDMAR részéről igyekszünk segíteni a helyi szolgáltatókat abban, hogy versenyképesek tudjanak maradni, vagy még versenyképesebbé tudjanak válni. Szervezünk a szállásadók számára például szakmai workshopokat, átlagosan két havonta hirdetünk meg valamilyen találkozót, és a tapasztalat az, hogy azok, akik eljönnek, nagyon jól tudják hasznosítani azt a tudást, amelyet mi ingyenesen, lényegében egy tréning keretében biztosítunk számukra. Nagyon fontos lenne, hogy erre minél többen eljöjjenek, hiszen a szálláshelyek értékesítéséhez is nélkülözhetetlen ma már, hogy a marketing és a sales munkát mindenki magas szinten elvégezze. Figyeljük a piacot és a versenytársakat, és az látszik, hogy iszonyatosan nagy lett a verseny, egyre kiélezettebb, és rengeteg pénzt költenek a versenytársak arra, hogy online megjelenésekkel megszerezzék a vendégeket. Ebben a versenyben nem lehet, nem szabad lemaradni – vallja a marketingvezető.