Sorra rendezik a nyárzáró programokat Miskolcon. Bizony, bár még tartja magát a hőség, de hamarosan itt az ősz, a bekuckózás, a kinti programokat felváltják az épületek belső tereibe „szorított” összejövetelek. Nehezített pályán volt kénytelen mozogni a miskolci turizmus, hiszen a Miskolctapolcai Barlangfürdő átmeneti kiesése komoly érvágás a város számára. Lehetetlen feladat lenne egy ilyen attrakció pótlása bármely település számára, de hogyan igyekezett megbirkózni a feladattal Miskolc? – érdeklődtünk a MIDMAR Miskolci Idegenforgalmi Marketing Nonprofit Kft. kommunikációs vezetőjénél.
Vár és Barlangfürdő nélkül nehéz
Kassay Tamás azzal kezdte, hogy az egyik nagy nyári sikert kiemelte: a két nagy szállásportál adatai szerint telt házzal ment Miskolc az augusztus 15-17. közötti hétvégén.
„Lényegében online már nem lehetett szállást foglalni ezekre a napokra, ami örömteli, ugyanakkor azt is látni kell, és előre is jeleztük, hogy látogatószámban növekedés nem várható, ameddig a város két kiemelt, legfontosabb turisztikai attrakciója, a Diósgyőri vár és a Barlangfürdő nem üzemel”
– hangsúlyozta a szakember.
Mint megtudtuk, a jelenlegi adatok alapján, az egész évet tekintve, 2024-hez viszonyítva az év első 6 hónapjában 9,5 százalékos csökkenés volt tapasztalható a vendégszámban. Egészen pontosan 92 070 fő érkezett Miskolcra, ami megközelítőleg a 2023-as eredménynek felel meg.
Irány a természet!
A fenti problémára tekintettel más stratégiát építettek fel: igyekeznek Miskolc egyéb értékeit megismertetni a potenciális látogatókkal, és elérni azt, hogy a város turizmusa kevésbé függjön egy kiemelt attrakciótól. Üzeneteikkel az aktív turizmus kedvelőit, a kirándulni vágyókat célozzák meg, így aztán Lillafüred továbbra is népszerű célpont.
Kassay Tamás ugyanakkor megjegyezte, hogy a város turizmusának átpozicionálása több éves folyamat, mindenesetre sokat dolgoznak rajta. Előkészítés alatt áll egy új, többnyelvű, fenntarthatósági célokat is támogató weboldal, fejlesztik a turisztikai termékeket, új és vonzó élményprogramokat dolgoznak ki.
Ilyen volt már a nagy sikerű Erdei Gasztroexpressz, melynél a vendégek fele nem a környékről érkezett, tehát szállást is foglalt, hogy a programot egy kellemes hétvégi kirándulással, fürdőzős pihenéssel kössék össze. Mint megtudtuk, a gasztroexpresszel szeretnének bekerülni a globális top 100 fenntarthatósági jógyakorlat közé, ami a világ minden pontján láthatóvá tenné Miskolcot.
– Szintén újdonság az avasi pincesort bemutató, borkóstolóval egybekötött élményséta, amelyre a helyiek mellett turistákat is várunk. Az első tapasztalatok alapján fogjuk ezt a terméket is optimalizálni, ahogyan az Ipari Szafari esetében is tesszük, amelyet még májusban valósítottunk meg a Vasgyár területén – tette hozzá a komunnikációs vezető, aki megemlítette még az egyre gyarapodó országos sajtómegjelenéseket, az országos rádióműsorokban való szerepléseket és az influenszer-kampányokat is.
Látogatócsúcsokat döntenek
A szakmai oldalon is erősítenek, hiszen workshopokat tartanak a helyi szolgáltatóknak, hogy erősíthessék a versenyképességüket. Rengeteg pozitív visszajelzést kaptak Kassay Tamás elmondása szerint, aki biztat is mindenkit arra, hogy csatlakozzon. Érdeklődni a media@hellomiskolc.hu címen lehet.
A szakember kitért a nagyobb volumenű, rengeteg embert vonzó városi programokra is.
– A nagyrendezvények, úgymint a Kocsonyafesztivál, vagy a Borangolás, az idei évben mind látogatócsúcsot döntöttek. És egyre népszerűbb az Avasi Kvaterka is, amelyre turisták is becsatlakoznak, tehát már nem csupán a helyiek számára vonzó programlehetőség. Az Erdei Gasztroexpressz szintén telt házzal ment – sorolta, hozzátéve: a Miskolci Kulturális Központ által szervezett rendezvények is „kifejezetten jól sikerültek”, miközben a Miskolci Soho is egyre többen fedezik fel.
„Alakul egy újfajta kulturált éjszakai élet Miskolc belvárosában”
– mutatott rá Kassay Tamás.
– Rengeteg elképzelésünk van. Ami biztos: Miskolcnak nagyon jó adottságai és lehetőségei vannak a fenntartható és az aktív turizmus, valamint a gasztronómia területén. Kiemelt célunk, hogy ebben a szegmensben mielőbb az élvonalba kerüljön a város – mondta a MIDMAR kommunikációs vezetője.