A lakossági fórumok örökzöld témája lett a parkolási helyzet, amely gyakorlatilag már szinte minden miskolci városrészben problémát okoz. A helyben élők arra panaszkodnak, hogy már a saját házuk előtt sem tudnak megállni az autójukkal, az arra tévedők, akik ügyeket intéznének, bevásárolnának, mennének a gyerekért az óvodába, iskolába, vagy jelen esetben a vármegyei központi kórházba, pedig arra, hogy nincs hol megállni.
Ha van is kijelölt és általában fizetős parkoló az csúcsidőben nem elég, és drága is. Ezért sokan mennek a szomszédos utcákba ingyenes helyet keresni, de akkor elfoglalják az ott lakók helyét, útszűkületet okoznak, esetleg forgalmi káoszt. A sort végtelenségig lehetne folytatni, annyiféle gond és szempont merül fel.
Nincs ez másképp a Szentpéteri kapu, Katowice utcák környékén sem, ezért a kerület önkormányzati képviselője, Klinga Dániel lakossági fórumot hívott össze, amelyre meghívta Miskolc alpolgármesterét, Hollósy Andrást, aki már számos hasonló gond megoldását segítette hathatósan, a Miskolci Városgazda ügyvezetőjét, Csordás Lászlót, valamint szakembereket a Miskolci Önkormányzati Rendészettől. És természetesen mindenekelőtt a lakosságot, akik szép számmal meg is jelentek a Miskolci József Attila Könyvtárban csütörtökön délután.
Az önkormányzati képviselő a fórum elején felvázolta azokat a problémákat, amelyeket az itt lakók megosztottak vele, majd felkérte Hollósy András alpolgármestert és a megjelent szakembereket, hogy ismertessék a lehetőségeket és reagáljanak a fórum résztvevőinek kérdéseire. Ez így is történt. Az alpolgármester röviden összefoglalta, milyen általánosságban a parkolási és közlekedési helyzet Miskolcon, milyen trendek vannak és milyen megoldásokkal igyekeznek ezeket orvosolni.
– Az önkormányzat számára fontos, hogy közvetlen formában mondják el az emberek a véleményüket. Erre nagyon jó alkalom egy lakossági fórum. Ezért igyekszünk minél több helyre eljutni, szó szerint gyakorlatilag a Tiszaitól egészen Lillafüredig, hogy meghallgassuk a miskolciak gondjait, amelyekre igyekszünk megoldást találni – indította a beszélgetést az alpolgármester.
Felelevenítette, hogy Miskolc lakossága a 80-as, 90-es években még közel 210 ezer fő volt, ami azóta folyamatosan csökken, ennek ellenére azonban az autók száma éppen ellenkezőleg, gyorsan növekszik. A statisztika szerint éves szinten akár 800-900 gépjárművel fut több Miskolc útjain és próbálnak velük leparkolni valahol.
A városépítők azonban évtizedekkel ezelőtt, amikor kialakították az utakat, lakótelepeket, nem számoltak ekkora terheléssel. A jelenlegi önkormányzat gondja a felmerülő problémák és konfliktusok kezelése és lehetőség szerinti megoldása. Erre többféle kísérletet is tettek már ebben az önkormányzati ciklusban is.
– A lakókkal egyeztetve igyekszünk eldönteni, hogy számukra mi jelentené a lehető legjobb megoldást a parkolási helyzet kérdésében. Be lehet vezetni például a fizetős parkolást, beszélhetünk arról, hogy az igazoltan helyben lakók vehessenek egy lakossági parkolóbérletet jelképes, háromezer forintos áron, és csak ők használhassanak bizonyos parkolókat. Vagy lehet sávokat kialakítani, ahol sávonként egyre többe kerül a parkolás. Mi nyitottak vagyunk többféle megoldásra. Arra is, hogy a lakók szavazhassanak arról, mit vagy melyik megoldást támogatják – mondta Hollósy András.
Az alpolgármester felajánlotta, hogy a hivatali e-mail címére – alpolgarmester1@miskolc.hu – is írhat bárki, jelezhet problémát vagy tehet javaslatot, azokat meg fogják vizsgálni az illetékesek.
Csordás László, a Miskolci Városgazda ügyvezetője elmondta, ők üzemeltetik a fizetős parkolási rendszert a városban és készek a rendszert bármikor felülvizsgálni, ha szükséges, kiterjeszteni.
– Az itt lakók azt tapasztalják, hogy nagy mennyiségű autó tolódik egyre beljebb az utcákban, melyek tulajdonosai nem akarnak a díjfizető parkolókban megállni, ezért egyre távolabb keresnek ingyenes megállóhelyeket. Ezzel egyre újabb utcákban okozva problémákat az ott élőknek. Ezen a területen lehet gondolni például azokra, akik a vármegyei központi kórházba jönnek nap mint nap, vizsgálatra vagy látogatóba. Ők úgy gondolhatják, hogy inkább két utcával messzebbről sétálunk, de nem fizetünk a parkolásért – sorolta az ügyvezető.
Véleménye szerint erre a problémára megoldás lehet a Hollósy András által említett kedvezményes lakossági parkolóbérlet, amellyel csak a jogosultak használhatnának bizonyos parkolókat. Természetesen minden bevezetendő intézkedés előtt meg kell vizsgálni több szempontot és az intézkedés lehetséges hatásait a közlekedőkre.
A MIÖR képviselői elmondták, hogy az ő munkatársaik csak az érvényes szabályok szerint járhatnak el, büntetni, intézkedni csak akkor tudnak, ha szabálysértés történik. Például, ha az autós jogosulatlanul beáll egy fogyatékkal élőknek kijelölt helyre vagy szabálytalanul parkol. Az elmúlt időszakban a Szentpéteri kapuban több mint kétszáz esetben szabtak ki büntetést, és mintegy húsz használaton kívüli „roncs” járművet vitettek el a körzetből. Ők is észlelik, hogy sokan menekülnek a díjfizetés elől, ezért torlódnak fel a még ingyenes helyeken. Azonban, aki nem sért szabályt, azt nem küldhetik el ők sem. Amennyiben változnának a szabályok, akkor azokhoz tudnák igazítani a parkolási rendet is ebben a városrészben.
A fórum a lakossági észrevételekkel folytatódott. Volt, aki szerint már néhány jól látható fehér vonal felfestésével is lehetne segíteni, mert most gyakori, hogy össze-vissza állnak meg az autók és három-négy jármű akár hat-hét helyet is elfoglal. Ha látnák, hol vannak a kijelölt helyek, máris több parkoló lenne.
Többen említették az út túloldalán lévő vármegyei központi kórházat, úgy is, mint jelentős autós forgalmat generáló intézményt és úgy is, hogy drágán mérik a parkolást a látogatóknak, kezelésre érkezőknek, akik ezért inkább a lakótelepen partizánkodnak. És ez így van a hét minden napján, nem csak a munkanapokon, hiszen hétvégén meg a látogatók jönnek. Kérték, az önkormányzat egyeztessen a kórház vezetésével, hogyan lehetne ezt a jelentős forgalmat kezelni, anélkül, hogy rátolódna a lakóövezetre. Erre ígéretet is kaptak.
Más szerint, ha fel lehetne állni két kerékkel a járdára, akkor nem jönnének létre olyan útszűkületek, hogy már szinte alig fér el két parkoló kocsisor között a forgalom. Volt, aki azt kérte, az egyes intézmények előtt legyenek várakozni tilos táblák, de lehessen pár percre megállni.
Egy lakó szintén azt jelezte, hogy jó volna pontosan kijelölni, felfesteni a parkolókat, különösen a mozgáskorlátozottaknak fenntartottakat, még akkor is, ha a KRESZ szerint elég egy tábla is, mert sokszor vitás kérdés, hogy a valós térben a parkoló jármű, már belógott-e a fenntartott parkolóba vagy sem?
Sok-sok hasznos és konstruktív észrevétel hangzott el a fórumon, és mind az önkormányzati vezető, mind a városi cégek szakemberei megígérték, hogy minden észrevételt és szempontot megvizsgálnak és mérlegelnek majd, aztán valamilyen formában, második körben szavazhatnak majd az itt élők a lehetséges megoldásról.