Amint 9-et ütött az óra, a tantermek ajtajai bezárultak, a diákokat pedig a szabályok értelmében senki és semmi nem zavarhatta vagy befolyásolhatta a sikeres magyarérettségi megírásában. Előtte azonban még a szükséges adminisztratív kötelességeknek tettek eleget izgatottan: személyazonosság igazolása, a fontos információkról szóló tájékoztatás meghallgatása, vagy éppen a kikapcsolt telefonok leadása.
Mindezt követően, percre pontosan elindult a magyar közép- és emelt szintű vizsga a Lévay József Református Gimnázium és Diákotthonban, ahol stábunk csatlakozhatott a kezdés előtti percekhez.
Kerboltné Tóth Edit tanulmányi igazgatóhelyettes elmondta, hogy intézményükben 90 olyan tanuló érettségizik, aki a nehezebb feladatsort választotta, míg 110-en középszinten méretik meg tudásukat. Az iskola 17 tantermében helyezték el a vizsgázókat.
Az igazgatóhelyettes arra is kitért, hogy az eltelt évben már személyesen jelen voltak a diákok az oktatásban, ez segítette a felkészülésüket. „Ugyanakkor érezhető, hogy közel másfél év iskolán kívüli tanulással telt. Volt mit behozni a tanároknak és a diákoknak, amikor visszajöttünk” – mondta az igazgatóhelyettes, valamint hozzáfűzte: idén újra szóbeli számadás követi az írásbelit, ami kiváltképp több felkészülést igényelő feladat.
„Örömmel tértünk vissza a két évvel ezelőtti szerevezési módhoz, mert ez az időszak sokkal szigorúbb szabályokat betartását igényelte. Most például nem kötelező a maszk viselése, a különböző pontokon történő belépés, tehát hagyományosabb a rend” – összegezte a tapasztalatokat Kerboltné Tóth Edit.
Stenger Kristóf, a Lévay tanulója hazai terepen kezdhette meg az érettségit. „A mai nap az elmúlt hat év felkészülésére tesz koronát. Végre számot adhatok tudásomról, megélhetem az érettségi élményét” – adott politikailag roppant korrekt választ arra a kérdésünkre, hogy milyen érzésekkel vág neki a vizsgának.
Iskolatársa, Kedves Eszter Virág egyetértett abban, hogy a felkészülés hosszú távú folyamat volt. „Próbáltam mindent kihozni magamból, hogy a lehető legjobban teljesítsek ma” – fogalmazott.
Ő emelt szinten érettségizett magyarból, tehát rá fix műelemzési és reflektálási feladat várt. „Bízom benne, hogy olyan művet kapunk, ami könnyen elemezhető, könnyen megértjük a mondanivalóját. Remélem, hogy a reflektálás is hozzám közel álló, nem túl elvont téma lesz!” – ismertette reményeit.
Az idei feladatokat a telex.hu így összegezte: Egy magyar nyelvű szótár bevezetőjéből vett részletet kaptak szövegértési feladatként a diákok a ma megkezdődött középszintű írásbeli magyarérettségin. A vizsgázóknak a mintegy két oldal hosszúságú szöveggel kapcsolatos kérdéseket kell megválaszolniuk.
Ezután egy rövid szöveget kell írniuk, itt két téma közül választhatnak. Érvelhetnek az iskolai memoriterek fontosságáról, a másik választható feladatban pedig egy iskolagyűlési hozzászólást írhatnak a tanulmányi kirándulásokról.
Ezt követően Szabó Magda egyik novelláját elemezhetik a diákok, vagy Juhász Gyula és Janus Pannonius egy-egy versét hasonlíthatják össze az idei középszintű írásbeli magyarérettségi második részében.
A Magyar Távirati Iroda emlékeztet, hogy a magyarérettségire közép- és emelt szinten is 240 perc áll rendelkezésre, és maximum 100 pontot lehet elérni mindkét szinten.
A magyarvizsgákat kedden a matematika írásbelik követik.