Ugrás a tartalomra

Mennyire „általános” a nyolc osztály?

Létrehozva
A középiskolák központi írásbeli felvételijére történő jelentkezési határidő hamarosan leketyeg. December másodikával azonban nemcsak a kamaszok, hanem a tinédzseréveiket épphogy megkezdők jövője is eldőlhet. Három érintett miskolci intézményt is megkerestünk, hogy megtudjuk: mégis mivel nyújt többet a nyolcosztályos gimnáziumi képzés, mint a jól bevált négy.
Kép

A Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium igazgatóhelyettese úgy látja, nyolc év elegendő időt ad a személyiség kifejlődésére. Különösen az egyházi intézmények esetében lényeges szempont ez, ahol a tudásátadás mellett a személyiségformálásnak, a közösségépítésnek és a hithű nevelésnek is döntő jelentőséget tulajdonítanak. Az iskola növendékeinek körében szép számmal akad kollégista, a bentlakásos életmódra azonban tízévesen érhető módon csak kevesen állnak készen. Tehát egy kevésbé intenzív, sokkal inkább elnyújtott, az életkori sajátosságokra tekintettel szakaszolt, kezdetben a felzárkóztatásra, a tehetséggondozásra és a kísérletezésre kihegyezett módszertan dominál náluk.

Rivasz-Tóth Kinga meglátása, hogy a kiskamasz nehézségeire mindennek mentén nyomástól mentesen képesek megoldásokat találni. – Bőven akad idő az érettségiig, hogy a diák érvényesítse tudását, és kiderüljön, mi az, ami közel áll hozzá, s miben tudja kibontakoztatni igazán talentumát – ecsetelte, hozzátéve: a gyakran informális keretek közt kiépített kapcsolatrendszer inspirálóan hat ottani tanulmányaik alatt – hovatovább, a tinédzserek olyan háttérközeget alakítanak ki ezekben az években, mely az egyre inkább individualizálódó egyetemi térben is fogódzóul szolgálhat számukra. Legyen szó akár kortársaikról, akár tanáraikról: olyan életre szóló barátságok születnek, amit a „jezsus” öregdiákok később szakmai és emberi segítségnyújtásban kamatoztatnak.

Legalább annyira kezdeményezői a gyerekek a nyolc évfolyamos képzésnek, mint a szülők. Persze sok esetben a szülőktől szerzett információk keltik fel a gyerek érdeklődését a Herman Ottó Gimnázium igazgatója szerint, aki úgy véli, a diákok ötödik osztályban olyan közösségbe kerülhetnek, ahol érték a tanulás: hasonlóan motivált és jó képességű társaikkal tanulhatnak, fejlődhetnek együtt. – Célszerű lehetőséget biztosítani a gyereknek, hogy kipróbálja, megmérje magát a felvételi vizsgán, majd az eredmények alapján hozni meg a végleges döntést. Általánosan kijelenthető, hogy a gyerekek nagyon jól érzik magukat a gimnáziumi környezetben. Egy kicsit hamarabb élhetik meg a nagyobb szabadságot, önálló döntési lehetőséget, mint kortársaik – hangzott el Madarász Pétertől. Értékelése mentén számottevő a túljelentkezés a nyolc évfolyamos képzéseken – jellemzően a középosztálybeli szülők részéről, akik szeretnék értékrendjüket továbbadni gyermeküknek, és az értelmiségivé váláshoz vezető úton minél hamarabb elindítani őket.

– Persze a korai szabadság veszélyeket is hordoz, amire fontos az iskoláknak és a szülőknek is felkészülniük. A kudarcok gyakran szorongást eredményeznek, ami megnöveli a lelki egyensúly elvesztésének kockázatát – hívta fel a figyelmet az intézményvezető, majd hozzátette: az lenne az ideális, ha a családok a gyermekük személyiségének, képességeinek ismeretében döntenének a nyolc évfolyamos gimnázium mellett.

Az Avalon Nemzetközi Iskola diákjai az úgynevezett cambridge-i módszer szerint tanulhatnak. Náluk az évfolyamok mérföldkövei eltérnek a magyar oktatási rendszerétől, ám így is azt vallják, hogy sokkal több előnnyel jár, ha a gyerekek oktatása és fejlődése egy közösségben és egy intézményben zajlik. Esetükben ez olyannyira folytonosnak tekinthető, hogy az óvodáskortól egészen az egyetemre való bejutásig biztosítják ehhez a hátteret. Legfontosabb előnyüknek azt tekintik, hogy a gyerekek egészen fiatalon megtanulnak önállóan gondolkodni, csoportban dolgozni és problémákat megoldani.

Céljuk, hogy a diákok elsajátítsák az angol nyelvet, és magabiztosan, anyanyelvi szinten tudjanak vele kommunikálni. Iskolai képzésük során nagy hangsúlyt fektetnek a kreativitás, a problémamegoldás és a gyors döntéshozatal fejlesztésére, emellett az innovatív gondolkodást és a nyitott szemléletmódot helyezik előtérbe. Tanulóik a „nemzetközi létnek” köszönhetően később természetesen mozognak és dolgoznak külföldi környezetben – tudtuk meg Oláh Tünde intézményvezetőtől, aki hangsúlyozta: iskolájukhoz ily módon jövőre a most negyedikes gyerekek is csatlakozhatnak.

 

Ez is érdekelhet

Az intézmény és a fenntartó is támogatja – Horváth Zitát jelölik a rektori posztra
OktatásMiskolcBelföld
Az Universitas Miskolcinensis Alapítvány kuratóriuma múlt pénteken megtartott ülésén egyhangúlag Horváth Zitát, az egyetem jelenlegi rektorát javasolja az intézmény következő vezetőjének.
Kreatív tanórán vettek részt.
Kreatív tanórán vettek részt a Miskolci Könyves Kálmán Általános Iskola diákjai
OktatásMiskolcBelföld
Az „Ahol Te vagy a szín” címmel összeállított programban több mint kétszáz gyermekhez jutott el a kreatív tanulás öröme.
Komoly elismerésben részesült a Szemere testnevelő tanára
OktatásMiskolc
Soós Istvánné több évtizedes kimagasló munkájáért a napokban „Diáksportért” országos díjat vehetett át Budapesten.
Béres Alexandra mozgatta át a Miskolci Görögkatolikus Általános Iskola diákjait
OktatásMiskolc
A rendhagyó tornaóra előtt a fitnesz Európa- és világbajnok a mindennapi mozgás fontosságáról és a helyes táplálkozásról is beszélt a gyerekeknek.