Jól elhúzták, gyakorlatilag az utolsó pillanatban, de végre megjelent a tanév kezdete előtt bő egy nappal az új pedagógus életpályatörvény – ismertebb nevén státusztörvény – végrehajtási rendeletének végső, a kormány által elfogadott verziója.
Ennek elfogadásával - Rétvári Bence, a Belügyminisztérium államtitkára szerint - egy "harmincéves adósságot" törlesztett a kormányzat. A kedvező változások közé sorolta a teljesítménybér bevezetését, a csökkenő adminisztrációs terheket, és, hogy a pályakezdők számára is vonzóbbá válik a hivatás. Ezt azzal is alátámasztotta, hogy "idén hatéves rekordot döntött a pedagógusszakokra jelentkezettek és felvettek száma".
Milyen tanév vár az oktatókra? - kerestük meg kérdésünkkel Pilz Olivért, aki számos alkalommal bírálta a készülő törvénytervezetet, mint ami véleménye szerint nem szolgálja a magyar közoktatás helyzetének javulását.
"Nem oldódott meg a magyar közoktatás problémája" - foglalta össze meglátását a Miskolci Herman Ottó Gimnázium tanára. Rögtön kifogásolta azt, hogy "nagyon későn" jelent meg az életpályatörvény, így sok intézményben nem tudták összeállítani az órarendet és a tantárgyfelosztásokat a mester pedagógusok számára. Kifogásolta azt is, hogy a törvény "elfedi a hiányosságokat" az oktatásban.
- Az előttünk álló tanév a nehézségek mélyülését fogja elhozni - vélekedett.
Rámutatott, hogy a bejelentett béremelés csak a kezdők esetében jelent "valamicske növekedést", a tankerületi igazgatóktól pedig azt a tájékoztatást kapták, hogy egyelőre a differenciálás is elmarad a pedagóguscsoportoknál.
- Mindenki marad a minimumnál, amit meg kell kapnia, ez pedig lényegében a mostani bérét jelenti - tette hozzá.
Pilz Olivér azt is elmondta, hogy "újabb terhek hárulnak" a tanárokra, nő az óraszámuk, amit tehát nem követ a bérek emelkedése. Marad a leterheltség, és így "a minőségi oktatás még távolabbra kerül".
Az oktatási vezetés és a szakszervezetek között megoszlik a vélemény arról, hogy van-e tanárhiány Magyarországon, vagy nincs. Pilz Olivér szerint mintegy 16 ezer pedagógus hiányzik a rendszerből, de mivel már egy évre "vissza lehet foglalkoztatni" a nyugdíjas - oktatókat, így ez elfedi a valóságot.
- Amíg iskolánként van legalább egy tanár, aki felügyeljen a gyerekekre, addig el tud indulni a tanév. Az intézményekben "ügyeskednek", énektanár oktat fizikát például, de most már a jogszabályi alap is megvan ahhoz, hogy kis túlzással pillanatok alatt át lehessen képezni egy dadust óvónővé, vagy, hogy egy alsós tanár felső tagozaton is oktathasson. Felpuhultak a képzések, aminek az lesz az eredménye, hogy az oktatás puszta gyermekmegőrzéssé degradálódik - fogalmazott.
Hozzátette, a szülők és a gyerekek "napi szinten tapasztalják" a pedagógushiányt, aminek mértéke annál komolyabb, minél kisebb és hátrányosabb helyzetben lévő településről beszélünk.
- Az oktatás lassan padlót fog, minőségi oktatásról pedig már évek óta nem lehet beszélni - vélekedett Pilz Olivér.