Ugrás a tartalomra

Közel ötvennégyezer gyereknek segítettek a Pedagógiai Szakszolgálat munkatársai tavaly

Létrehozva
Tanévkezdő szakmai konferencián tekintették át a vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat előző évi tevékenységét és vázolták az előttük álló feladatokat a szakemberek, miközben új ismeretekre is szert tehettek.
Kép
Szakmai tanévnyitó konferenciát tartott a vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat. Fotó: Juhász Ákos

A Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Oktatási Hivatal szerdán a Teleki Tehetséggondozó Kollégiumban szervezte meg a vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat tanévnyitó konferenciáját, amely más pedagógusok számára is nyitott volt. Szép számmal regisztráltak is a szakmai napra a vármegye számos oktatási intézményéből. Kerekes Barbara, a B.-A.-Z. Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat főigazgatója nyitotta meg a tájékoztatók sorát, és adott egy átfogó ismertetést a szakszolgálat előző évi munkájáról és általános helyzetéről. 

Elmondta, pozitív tendenciát lát, a vármegyei szakszolgálat 2013-as indulása óta jelentősen nőtt mind a munkatársak, mind az ellátottak száma. Míg kezdetben 182 fő pedagógus dolgozott a Pedagógiai Szakszolgálat kötelékében, addig ma már több mint háromszázan vannak. A létszám nem fix, mivel náluk is van fluktuáció, de az engedélyezett keret 315 fő, akiknek főállású státuszt is tudnak adni, ennek a közelében alakul a létszám. Hangsúlyozta, hogy ennél is sokkal több munkatársra lenne igény, hiszen munka van bőven a vármegyénkben, de a növekedési tendencia mindenképpen jó. Az optimális minimum létszám, a törvényi előírások szerint is, 492 lenne. Van tehát még hová felfejlődni. 

Kép

- A tendencia jó, de nyilván nem egyszerű olyan szakembereket találni és felvenni, akik ezen a területen szereztek képesítést és itt is akarnak dolgozni. A képzési helyzet sokat javult, a környező egyetemeken egyre nagyobb hangsúlyt kap a gyógypedagógus képzés. Például a Miskolci Egyetemen, a Tokaj-Hegyalja Egyetemen vagy akár Egerben, Hajdúböszörményben. Korábban szinte csak Budapesten volt ilyen képzés. Örvendetes, hogy most már ebben a térségben is beindult. Ennek lesz érezhető hatása – mutatott rá a főigazgató. 

Kiemelte, természetesen a szakszolgálatnak nem csak gyógypedagógusokra van szüksége, hanem számos más szakterület művelőire is, mint a pszichológusok, gyógytestnevelők és mások. Beszédes adatnak tartja, hogy a jelenleg meglévő mintegy háromszáz munkatársuk több mint 54 ezer gyereknek segített a tavalyi tanévben. Ahogy növekszik a pedagógusok létszáma, úgy tudnak egyre több gyermeket ellátni. A számokból látható, hogy mennyiségében is mekkora munka az, amit évente elvégeznek. Megjegyezte, nem mindig optimális körülmények között dolgoznak, néha vannak beilleszkedési nehézségek az egyes tantestületekben, amihez a szakmai és lelki támogatást egymásnak adják meg, és olyan is előfordul, hogy a pedagógusaiknak jócskán bele kell tenniük saját erőforrásaikat is, a plusz idejüket, nem ritkán a saját gépjárművük használatát. Ez utóbbiról adatot is közölt, átlagosan akár az évi ötezer kilométert is meghaladhatja az az utazás, amit saját autóval tesznek meg a vármegyében a munkatársaik. 

Kép

- Leterheltek a pedagógusaink, az országban átlagosan egy logopédiai foglalkozáson csak 2-3 gyerek van, nálunk gyakran 5-6 is. Nagy az igény és kevesen vagyunk, és muszáj, hogy minél több gyereknek adjunk esélyt. Segít a szülőknek adott tanácsadás is, mert megtanulhatják, hogyan tudnak otthon segíteni a gyermeküknek – ismertette Kerekes Barbara. 

A konferenciáról szólva elmondta, minden évben vannak tanévkezdő szakmai napok, most egy egész délelőttöt kaptak arra, hogy a szakszolgálatban dolgozó, illetve külső szakértőként részt vevő előadókat hallgassanak meg különböző témákban. Ez a nap nem csak statisztikák ismertetéséről szól, hanem egyfajta továbbképzés is a hallgatóság számára, akiknek csaknem a fele valamely másik oktatási intézmény pedagógusa. A náluk összegyűlt szakmai tudást így másokhoz is becsatornázhatják, akár ilyen előadásokkal vagy meghívott előadóként is más intézményekben, ahová meghívják őket.  

Kép

Erdei Róbert kutatótanár, pszichológus, a B.-A.-Z. Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Encsi Tagintézményének vezetője a ’Reziliencia a pedagógiában’ címmel tartott előadást a népes hallgatóságnak. Rámutatott, az a képesség, hogy egy szervezet vagy akár egy ember rugalmasan tudjon ellenállni vagy alkalmazkodni az új hatásokhoz, változásokhoz, és sikeresen adaptálódjon, a pedagógusok számára is nagyon fontos. 

- Ez egyszerűen fogalmazva azt jelenti, hogy a rossz körülmények ellenére is mindig vannak olyan személyek – és itt most kifejezetten a személyekre koncentrálunk -, akik ezen negatív feltételek mellett sem fognak rossz kimeneteket mutatni, nem mennek tönkre, tehát meghaladják a várható esélyeket az életben. Azt járjuk körül, hogy miért van ez. Nehéz megmondani, hogy milyen esélyeket haladhatnak meg, ez mindig személyre szabott, egyedi – ismertette a kutatótanár. 

- A lényege az, hogy mindenkinek adódik a környezetéből és az adottságaiból egy várható életút, egy elvárás, és mi azt nézzük meg, hogy hogyan teljesítik ezt mégis túl egyes személyek. Azok között például, akikkel mi is dolgozunk a szakszolgálatban, nagyon sok a nehéz körülmények között nevelkedő gyerek, nagyon sok a hátrányos helyzetű gyerek, a különféle tanulási problémákkal küzdő gyerek. És mégis vannak közöttük olyanok, akik valahogy jobb eredményeket érnek el, mint amit úgy alapesetben elvárnánk tőlük. Ez a fő fókuszpontja az előadásomnak – tudtuk meg Erdei Róberttől, aki azt is közölte, egyre több a sajátos nevelési igényű, beilleszkedési-, tanulási-, vagy magatartási nehézségekkel küzdő gyermek a vármegyében. És a mai napig is érezhető problémahalmazt hagyott hátra a Covid-időszak, különösen az akkori elsősök életében, tanulásában. Összetett, soktényezős történet van a számok növekedése mögött, de a problémákat kezelni kell. 

Kép

A konferencián több előadás is elhangzott és jó lehetőség volt, hogy a szakszolgálat munkatársai erősítsék a kapcsolatot a köznevelési intézményekkel. A szakmai napon mintegy hetvenen vettek részt, akiknek közel a fele más intézményből regisztrált.

Ez is érdekelhet

Az intézmény és a fenntartó is támogatja – Horváth Zitát jelölik a rektori posztra
OktatásMiskolcBelföld
Az Universitas Miskolcinensis Alapítvány kuratóriuma múlt pénteken megtartott ülésén egyhangúlag Horváth Zitát, az egyetem jelenlegi rektorát javasolja az intézmény következő vezetőjének.
Kreatív tanórán vettek részt.
Kreatív tanórán vettek részt a Miskolci Könyves Kálmán Általános Iskola diákjai
OktatásMiskolcBelföld
Az „Ahol Te vagy a szín” címmel összeállított programban több mint kétszáz gyermekhez jutott el a kreatív tanulás öröme.
Komoly elismerésben részesült a Szemere testnevelő tanára
OktatásMiskolc
Soós Istvánné több évtizedes kimagasló munkájáért a napokban „Diáksportért” országos díjat vehetett át Budapesten.
Béres Alexandra mozgatta át a Miskolci Görögkatolikus Általános Iskola diákjait
OktatásMiskolc
A rendhagyó tornaóra előtt a fitnesz Európa- és világbajnok a mindennapi mozgás fontosságáról és a helyes táplálkozásról is beszélt a gyerekeknek.