Ugrás a tartalomra

Előkelő helyen a Herman a gimnáziumok toplistáján

Létrehozva
Országosan a harmincnegyedik lett a HVG 2025-ös rangsorában, de a Dunától keletre dobogós a helyezése a vidéki intézmények között.
Kép
Sok éve az élbolyban a Herman Ottó Gimnázium. Fotók: hermangimnazium.hu

Ismert, a hetilap minden évben összeállítja a gimnáziumok rangsorát, ahol évről évre változik a sorrend. Egy dolog állandó, az hogy ugyanazon szempontok és módszertan alapján állítják össze a százas toplistát, amelyre felkerülni önmagában dicsőség. Teszik ezt azért, hogy segítséget nyújtsanak a szülőknek és a gyerekeknek az iskolaválasztásban. A rangsort olyan objektívnek tekinthető adatok alapján állították össze, mint a főbb tárgyakból (magyar, matematika, történelem, idegen nyelv) az adott iskolában 2023-ban elért érettségi osztályzatok átlaga, az országos kompetenciaméréseken elért eredmények, illetve az adott iskolából felvételizők átlagpontszámai. Ezek a faktorok határozzák meg az iskolák helyezéseit a listán. Amelyet aztán tudni kell jól értelmezni – figyelmeztetnek. 

A rangsorban elért konkrét helyezéseket a legtöbbször nagyon apró különbségek határozzák meg, ezért érdemesebb inkább a trendeket figyelni, hogy évek alatt erősödött vagy gyengült-e az adott gimnázium, és a hét kritérium közül melyek okozhatták a változást.

Kép

A 2024-es listán tizenkilencedik volt a Miskolci Herman Ottó Gimnázium, őket az ötvennyolcadik helyen követte a második miskolci, a Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium, a nyolcvannegyediken a Földes Ferenc Gimnázium. A tavalyi top százban tehát mindössze három miskolci középiskola található, ami kevésnek tűnhet, ha nem tudatosítanánk, hogy ez valóban az egész ország száz legjobbja. Így nézve dicsőség benne lenni, aktuális - és gyakran nüanszokon múló - helyezésre tekintet nélkül. 

Az idén kiadott 2025-ös toplistában a Herman ugyan nem szerepel ilyen előkelő helyen, de ahogy arra Madarász Péter az intézmény igazgatója rávilágított, minden iskola, amelyik szerepel a kiadványban, büszke lehet a teljesítményére, hiszen maga a tény, hogy rajta vannak a legjobb száz középiskolát felvonultató listán, hatalmas eredmény. 

Kép

- A legújabb rangsorban a harmincnegyedikek vagyunk, de fontos tudni, hogy semmit nem csináltunk másként vagy rosszabbul, mint az előző évben. Ezért egy pillanatig sem érzem úgy, hogy magyaráznom kellene a bizonyítványunkat, mivel az összeállítás módszertana magában hordozza annak a lehetőségét, hogy az előző évekhez képest minimális eredménykülönbség is okozhat tíz-tizenöt hellyel alacsonyabb vagy magasabb eredményt. Büszkék vagyunk a diákjaink mostani teljesítményére is, ami a 2025-ös listán a harmincnegyedik helyezésre volt elég. Korábban egyébként már javasoltam is a kiadvány összeállítóinak, hogy szerencsésebb lenne, ha több, akár három-négy év eredményének átlaga alapján készítenék el a rangsort, hiszen ez csökkentené a listán a nagyobb mozgásokat. Hitelesebb, hasznosabb képet festene a kiadvány a továbbtanulás előtt állók számára – ismertette Madarász Péter. 

Rámutatott, most, ha egy-egy évben valami akár minimálisan máshogyan alakul – akár a kompetenciamérésen egy osztály kicsit rosszabbul teljesít, vagy két-három tanulójuk nem tanul tovább egyetemen  -, akkor ez máris akár tíz, tizenöt hellyel is máshová tudja pozícionálni az adott iskolát. Emlékeztetett, hogy a tavalyi évben pont ellentétes volt ez a mozgás, hiszen a 2023-as lista 31. helyéről 2024-re a 19. helyre sorolták őket. 

Kép

- Látszólag úgy tűnhet, hogy egy iskola hullámzó teljesítményt mutat, de ha a számok mögé nézünk ez egyáltalán nem tetten érhető. Ezért nem szerencsés egy-egy pillanatfelvétel alapján végezni az összehasonlítást, hiszen nagyon sok tényező befolyásolja ezeket az eredményeket. Ettől egy iskola nem lesz jobb, vagy rosszabb egyik évről a másikra - fogalmazott az igazgató. 
Kérdésünkre válaszolva kifejtette, véleménye szerint a fővárosi gimnáziumok jelentős dominanciájának egyszerű oka az, hogy jobb a merítésük. Sokkal több gyerekből és pedagógusból tudnak választani, magasabb az életszínvonal, így jobbak az egyéb lehetőségeik is. 

Kép

- Nem szabad elfelejtenük, hogy egy hátrányosabb helyzetű régióban élünk. Elég beszédes, ha megnézzük, hogy hány gimnázium került fel a rangsorra a Dunától keletre eső területről. A Herman előtt az országnak ebből a részéből most csak egy debreceni és egy szegedi gimnázium van. Ez is azt mutatja, hogy a hátrányosabb helyzetű régiókban sajnos nehezebb a helyzet. Nehezebb a jó tanárokat vidékre csábítani és megtartani, nehezebb tanulásra motiválni a gyerekeket, és a mi diákjaink ebből a régióból jönnek. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy hosszú, több évtizedes munka eredményeként minket a motivált, jóképességű tanulók választanak általában, és a tantestületünk tagjai között is sok kiemelkedő szaktekintély található, és ez segít nekünk a jó eredmények elérésében – részletezte a helyzetet. 

Kép

Madarász Péter végezetül újra hangsúlyozta, hogy ugyanolyan büszke a harmincnegyedik helyre is, mint volt a tizenkilencedikre, mert mindkettő azt a stabil és magas oktatási színvonalat tükrözi vissza, ami sok éve fémjelzi a Herman Ottó Gimnáziumot. Elmondta azt is, hogy szerinte mi az a három dolog, amitől egy iskola jó eredményeket érhet el: a kiváló diákok, a motivált szülői és családi háttér, valamint egy elkötelezett, hiteles tantestület.

Kép

 

 

 

Ez is érdekelhet

Az intézmény és a fenntartó is támogatja – Horváth Zitát jelölik a rektori posztra
OktatásMiskolcBelföld
Az Universitas Miskolcinensis Alapítvány kuratóriuma múlt pénteken megtartott ülésén egyhangúlag Horváth Zitát, az egyetem jelenlegi rektorát javasolja az intézmény következő vezetőjének.
Kreatív tanórán vettek részt.
Kreatív tanórán vettek részt a Miskolci Könyves Kálmán Általános Iskola diákjai
OktatásMiskolcBelföld
Az „Ahol Te vagy a szín” címmel összeállított programban több mint kétszáz gyermekhez jutott el a kreatív tanulás öröme.
Komoly elismerésben részesült a Szemere testnevelő tanára
OktatásMiskolc
Soós Istvánné több évtizedes kimagasló munkájáért a napokban „Diáksportért” országos díjat vehetett át Budapesten.
Béres Alexandra mozgatta át a Miskolci Görögkatolikus Általános Iskola diákjait
OktatásMiskolc
A rendhagyó tornaóra előtt a fitnesz Európa- és világbajnok a mindennapi mozgás fontosságáról és a helyes táplálkozásról is beszélt a gyerekeknek.