Ugrás a tartalomra

„Szégyen és gyalázat” – csúszik az M30-as javítása

Létrehozva
Megszólalt a közlekedésért felelős államtitkár.
Kép
M30-as bejárás
Májusi állapot az M30-as javítás alatt álló szakaszán. Fotó: Osztie Tibor

Október 31. – ez volt az a legkésőbbi időpont, amire az M30-ason végzett javítási munkákat el kellett volna végeznie a kivitelezőnek. Év elején igyekeztek mindenkit megnyugtatni, hogy a Strabag végez majd a javítással. Úgy tűnt tehát, hogy elvonulnak az esőfelhők a zaklatott előéletű autópályaszakasz fölül, az utóbbi napok kormányzati információi azonban nem ezt tükrözik.

Miért, mikor és mikor?

Csöbör Katalin (Fidesz-KDNP), a térség országgyűlési képviselője a közösségi oldalán múlt pénteken tett közzé keményhangú posztot, amiben közölte: gondok léptek fel a kivitelezőnél.

Először hibásan építették meg, aztán késlekedtek a helyreállítás megkezdésével, most pedig kiderült: nem tudják tartani az általuk vállalt október végi határidőt

– jelentette be a rossz hírt.

Kép
M30-as bejárás
Csöbör Katalin országgyűlési képviselő májusban a helyszínen

A politikus hozzátette: amint értesült a hírről, írásbeli kérdéssel fordult Lázár János miniszterhez. Három kérdést intézett hozzá:

  • Miért nem tartja a határidőt a Strabag?
  • Mikor tudnak érvényt szerezni a garanciális követelésnek?
  • Mikor autózhatunk végre teljes hosszában az M30-ason?

Reményt keltő jelek

Mint ismert, az M30-as kálváriája 2024 februárjában kezdődött, amikor le kellett zárni egy szakaszát, mert az autópálya mindkét oldalán olyannyira megrepedt, illetve megsüllyedt a burkolat, hogy balesetveszélyessé vált a közlekedés. Az út egy 150 méteres szakaszon megcsúszott, a forgalmat a 3-as főútra és a környező településekre terelték, a dugók és a megnövekedett forgalom jelentősen megnehezítette a helyiek életét.

Kép
Lázár János miniszter a szikszói fórumon. Fotó: Osztie Tibor

Egy évvel a lezárást követően lakossági fórumot rendezett az aHang civil szervezet Szikszón. Ezen jelen volt Lázár János építési és közlekedési miniszter, aki több vállalást is tett kormányzati részről:

  • elsőként azt, hogy kibővítik az arnóti körforgalmat a nagyobb dugók kialakulásának elkerülése érdekében – ez már márciusra megvalósult
  • aztán: kompenzációt az éves megyei matricák árából – ennek részletei ITT olvashatók
  • végül ígéretet tett arra is, hogy október végére átadják a megújult szakaszt

„Nem maradhat következmények nélkül”

Csöbör Katalin után aztán Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára is megerősítette most: nem tartható az október végi határidő.

Az államtitkár úgy fogalmazott, hogy „a Strabag nem tudja tartani az általa vállalt határidőt”.

– Az M30-as szakaszát régen le kellett zárni, hiszen tervezési és kivitelezési problémák merültek fel. A cég azt vállalta, hogy garanciálisan kijavítja ezeket a hibákat október végéig – idézte fel.

Azonban ma már egyértelműen láthatjuk, hogy e hónap végéig a munkával nem fog tudni elkészülni, ami szégyen és gyalázat. Ez nem maradhat következmények nélkül. Mi mindent megteszünk annak érdekében, hogy a közlekedők minél előbb újra használatba vehessék az érintett útszakaszt

– fogalmazott Nagy Bálint.

Kép
M30-as bejárás

Ezért nem tartható a határidő

Lázár János miniszter a már említett lakossági fórumon bosszantónak nevezte, ami történt, hiszen elmondása szerint „egy olyan műszaki hibáról van szó, amiről kiderült a vizsgálatok során, hogy egyértelműen a kivitelező terhére róható fel”. Akkor még kérdéses volt, hogy a Strabag vállalja-e a garanciális javítást. Erre a miniszter belengette, hogy akár ki is tilthatják Magyarországról a Strabagot, ha az M30-as javítása nem történik meg – mivel a cég megkezdte a munkát az érintett szakaszon, erre végül nem került sor.

Miután az Építési és Közlekedési Minisztérium államtitkára, Nagy Bálint a Strabagot kritizálta az M30-as autópálya javításának késlekedése miatt, a mélyépítő cég egy belső tájékoztatót adott ki munkatársainak az építési projekt állásáról, a késlekedés műszaki okairól – írta meg a Telex.

A levélben a Strabag azt írta, hogy azért teszik ezt, mert a minisztérium az ügyben nem engedi kommunikálni a céget. A lap azért megkérdezte a céget a levél tartalmáról.

Kép
M30-as bejárás

– Az Építési és Közlekedési Minisztérium az érintett projekt vonatkozásában szigorú titoktartást ír elő a megbízottak számára. Ennek értelmében hivatalos nyilatkozatot a projekt kapcsán kizárólag a Megrendelő tehet, a Kivitelező ilyet csak a Megrendelő előzetes jóváhagyásával tehetne – válaszolták.

A dokumentumból mindenesetre kiderült a Telex tájékoztatása szerint, hogy

az altalaj konszolidációja – vagyis az a folyamat, amikor az altalajból eltávozó víz és levegő miatt tömörödnie kell a földnek – a vártnál lassabb ütemű az M30-as autópálya lezárt szakaszán, ezért még nem kezdhető meg a pályaszerkezeti rétegek építése, és tarthatatlanná vált a Lázár János által szabott határidő a munkák befejezésére.

Ez is érdekelhet

Folytatódik a véradási kampány a vármegyében
Borsod-Abaúj-ZemplénEgészség
A következő hétre is meghirdette a véradási lehetőségeket az Országos Vérellátó Szolgálat, aki teheti segítsen embertársain.
Diákot vert, felfüggesztettet kapott a kollégiumi felügyelő
Borsod-Abaúj-ZemplénBűnügy
A férfi éjszakai szolgálat során került szóváltásba egy diákkal, akinek hátracsavarta a kezét, majd többször meg is ütötte a fiút.
Elismeréseket vehettek át Borsod-Abaúj-Zemplén megye tűzoltói Budapesten az 1956-os forradalom és szabadságharc emlékére rendezett ünnepségen.Fotó: Szőke Péter BM OKF
Elismerték a borsodi tűzoltók munkáját, íme a díjazottak névsora
Borsod-Abaúj-ZemplénMiskolc
Elismeréseket vettek át Borsod-Abaúj-Zemplén tűzoltói Budapesten.
A mammográfia nem gyógymód, de életet menthet
Borsod-Abaúj-ZemplénEgészség
Évente több mint kétezer nő hal meg rosszindulatú emlődaganat miatt Magyarországon. A korai felismeréssel ez a szám drasztikusan csökkenhetne. Október a mellrák elleni küzdelem hónapja.