Bár úgy tűnik, politikai aortametszést követ el saját magán Tímár Zoltán, Mikepércs fideszes polgármestere, mégis a Debrecen melletti település lett az egyik bázisa a CATL akkumulátorgyár elleni kiállásnak. Több száz főt számláló gyalogos menet indult múlt szombaton Mikepércsről, hogy békésen, de határozottan fejezzék ki: nem kérnek a kínai beruházásból. Debrecen főtere volt a végállomás, ahol már többezresre duzzadt a tüntetés. Transzparensekre írták a legfontosabb követeléseiket, közülük az egyik így szólt: „Ne vegyétek el a gyerekeink életét! Élni akarunk, egészségesen élni!” A menetelők célja az volt, hogy népszavazás döntsön a gyárépítés sorsáról. Ebben a kérdésben azonban úgy tűnik, nincs konzultáció. A cívisváros vezetése január 27-én felszólította az ellenzéket, hogy fejezzék be a lakosság szándékos megtévesztését. Erre talán a legerősebb válasz azoktól a tüntetőktől érkezett, akik az alábbi feliratot tartották maguk elé: „Anya vagyok, nem ellenzék”.
Nem csak Debrecent érinti
A tüntetőket az is felháborította, hogy Magyarország csaknem 93 ezer négyzetkilométerére 20 akkumulátorgyárat akar telepíteni a kormány. Míg a beruházás ellenzői zöldmegfontolásból féltik a lakókörnyezetüket, addig a hatalom állásfoglalása gazdasági súlypontú: ha a tervek megvalósulnak, 2030-ra a harmadik helyet is elérhetjük az akkumulátorgyártásban. A lakosság jó része számára úgy tűnik, máshol van a hangsúly, a bejelentések miatt ugyanis már olyan városokban is tiltakoznak az akkumulátorgyártás ellen, ahol eddig szóba sem kerültek ilyen beruházások. Egy interneten található virtuális térkép szerint húsz településre – köztük Miskolcra is – érkezhet a debrecenihez hasonló beruházás.
Ahol zörög a haraszt
Nyíregyházán botrányba fulladt egy akkumulátoralkatrész-gyár ügyében hirdetett közmeghallgatás. A hajdúszoboszlóiak szerint a gyógyvizeket is veszélyezteti a debreceni beruházás. Szombathelyen kijelentették, a jelenlegi vezetés alatt oda nem épülhet hasonló üzem. Az egriugyek.hu szavazást indított a témában: válaszadók 64 százaléka nem szeretné, ha akkugyár épülne a hevesi megyeszékhelyen.
Mi a probléma?
A Civil Fórum Debrecen Egyesület kedden írásban kifejtette, a tervezett gyár 288 ezer tonna évi CO2 kibocsátása, valamint a gyártáshoz szükséges 350 tehergépjármű és 1291 személygépjármű napi légszennyezése sem tekinthető zöldnek. A nemzetközi sajtó szerint, a debrecenihez hasonló dél-koreai gyárakban szinte havonta történtek súlyos tűzesetek. A már meglévő, gödi gyár sem szolgál biztonságos példaként: tavaly mérgező oldószert találtak néhány helyi kút vizében.
M.N.