Ugrás a tartalomra

Bástyázzuk be vitaminokkal az egészségünket

Bájer Máté
Utoljára módosítva
2022. szeptember 03. szombat 12:55
A nyár elmúltával nő a szervezetünkre nehezedő terhelés is. Ilyenkor nem árt támogatni immunrendszerünket a kórokozókkal szemben.

Télen a költöző madaraknak ennivalóra van szükségük, így a melegebb éghajlatú Afrika felé veszik az irányt. A medvék téli álmot alszanak, így húzzák ki a szűkös évszakot. Nekünk pedig egészséges, jól működő immunrendszer kell ahhoz, hogy elkerüljenek minket a szeptembertől megszaporodó betegségek.

Gyerekek válogatnak a gyümölcsök közül a 2019-es Erzsébet-táborban; Fotó: Mocsári László

Az immunrendszer tulajdonképpen egy olyan „tűzfal”, ami védi a szervezetünket a környezetünkben lévő kórokozókkal szemben. Azt, hogy mennyi fenyegetésnek vagyunk kitéve minden nap, nem is sejtjük addig, amíg jól működik az immunrendszerünk. Ezt a természetes védőhálót sejtek, szövetek, szervek és a keringésben lévő molekulák összetett rendszere alkotja, így veszi fel a harcot a szervezetünkbe kerülő fenyegetésekkel szemben. Ebben pedig akár tudatos segítséget is nyújthatunk számára.

Az immunerősítést legkésőbb ősszel érdemes elkezdeni. Bár az idényzöldségek és – gyümölcsök az exportnak, a különböző tartósítási módszereknek – konzervek, aszalás – és a melegházas gazdálkodásnak köszönhetően télen is megtalálhatóak a polcokon, mégis, ilyenkor hajlamosabbak vagyunk arra, hogy kevesebb vitamint fogyasszunk. Hideg időben inkább a szénhidrátokra vetünk szemet, és a nehéz ételek lapátolása közben van, hogy megfeledkezünk a táplálkozás alaptételeiről. Mennyivel egyszerűbb lenne, ha a magyar konyhakultúrában az terjedt volna el, hogy minden kanál töltött káposzta mellé harapjunk bele egy almába is. Ehelyett a fehérkenyérrel tunkolás a módi. Pedig vitaminokra szüksége van a szervezetünknek, azonban saját magától képtelen előállítani ezeket, így táplálékkal vagy táplálék kiegészítők formájában kell bevinni azokat. Első lépés tehát, hogy fogyasszunk elég zöldséget-gyümölcsöt. Ha nem szeretjük a sütőtököt, az őszi almát vagy a céklát, akkor nyugodtan válasszunk fagyasztott formában kedvenceink közül. A változatos táplálkozás hozzájárul ahhoz, hogy a szervezetünk számára szükséges vitaminokat, nyomelemeket és ásványi anyagokat nagyrészt pótoljuk.

A modern élet átka a stressz, a túlfeszített munkatempó, a kevés alvás és mozgás, és az egyre szaporodó betegségek. Télen mindezt napfényhiánnyal tetézzük, ez a kombó pedig gyengíti az immunrendszert, melynek következtében megnő szervezetünk vitaminigénye is. Erősítésére szedjünk multivitamint, amelyben optimálisan be van állítva a vitaminok egymáshoz viszonyított aránya. Emellett ne feledkezzünk meg a bélflóránkról: az ott található baktériumok adják az immunvédelem 70 százalékát. Kezdjük a napot, joghurttal, kefirrel, vagy más probiotikum forrással, hogy óvjuk és kényeztessük ezt a fontos szisztémát!

További hírek

Olvasnivaló