Szükségesnek, és időben érkezettnek látja Bihall Tamás, a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara (BOKIK) elnöke azokat a gazdaságvédelmi intézkedéseket, melyeket március 18-án jelentett be Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke. Ahogyan arról tegnap a minap.hu is beszámolt ezek lényege, hogy a magánszemélyek és vállalkozások mai napig megkötött hiteleinek tőke- és kamatfizetési köztelezettségét az év végéig felfüggesztik, a rövid lejáratú vállalkozási hitelek lejáratát június 30-ig meghosszabbítják, a csütörtöktől felvett fogyasztási hitelek thm-jét a jegybanki alapkamat plusz 5 százalékban maximálják.
Fontosak és hasznosak
Emellett a már most súlyos gondokkal küzdő szektorokban, így a turizmusban, a vendéglátásban, a szórakoztatóiparban, a sport és a kulturális szolgáltatások területén, valamint a személyszállításban, vagyis a taxisok körében június 30-ig a munkáltatók járulékfizetési kötelezettségét teljes egészében elengedik, a munkavállalók járulékát pedig jelentősen csökkentik, nyugdíjjárulékot nem kell fizetniük, az egészségbiztosítás díja a törvényi minimumra csökken. A KATA (kisadózó vállalkozások tételes adója) szerint adózó taxisok átalányadó-fizetési kötelezettségét szintén június 30-ig elengedik. Ezekben az ágazatokban a helyiségbérleti szerződéseket nem lehet felmondani, és a bérleti díjakat sem lehet megemelni. Június 30-ig elengedik a turizmusfejlesztési hozzájárulást is.
Döntött március 18-án a kormány a munkavállalási szabályok rugalmasabbá tételéről, a cél az, hogy a munkaadók és a munkavállalók könnyebben meg tudjanak egyezni egymással – jelezte.
Ezekre az intézkedésekre reagálva Bihall Tamás elmondta: Üdvözöljük a kormány célzott intézkedéseit, ezek hasznosak és fontosak. Azt látni kell, hogy a moratórium mindenkinek segít, a bajban lévő szektorok megsegítése egy ilyen nehéz helyzetben alapvető feladat. Az is látható, hogy az első bejelentést vélhetően továbbiak követik majd annak tükrében, hogy a helyzet milyen ütemben és hogyan változik.
Folytatása következik
Idővel a kereskedelmi tevékenységre vonatkozóan is meg kell, hogy jelenjenek majd kormányzati szintű intézkedések, erre vonatkozóan a kamara már javaslati csomagot küldött a kormánynak – tájékoztatott az elnök. Bihall Tamás kiemelte, bár a döntés értelemszerűen nem a kamara kezében van, viszont bíznak abban, hogy ezen javaslatok közül minél több megvalósulhat.
- Hangsúlyozni szeretném, tudatában vagyunk annak, hogy a nyitvatartási korlátozások a kereskedelmi tevékenységet végző kis- és középvállalkozásokat is érintik. Sőt, később akár az ő tevékenységük is ellehetetlenülhet átmenetileg, tehát a későbbiekben ezzel is foglalkozni kell. Jelenleg viszont azt kell megnéznünk, hogyan bírják az élelmiszerüzletek a vásárlók rohamát, illetve azt, hogy milyen hatósági intézkedéseket kell majd teljesíteniük ahhoz, hogy most és a később időszakban is nyitva lehessenek. Amennyiben szükséges, ezek teljesítéséhez költségvetési és Európai Uniós forrásokat is biztosítani kell – mondta.
Tudatában vagyunk természetesen annak is – folytatta –, hogy a kis- és középvállalkozások jó része is segítségre szorul majd, hiszen legtöbbjüknek relatíve kevés tartaléka van, az pedig nem lesz elegendő ahhoz, hogy átvészeljék a következő két, két és fél hónapot. Ugyanígy kell majd támogatni azokat a gyárakat, vállalkozásokat, amelyek már most leállították tevékenységüket és azokat is, amelyek a járványhelyzet alatt is folytatni kényszerülnek azt.
- Összességében arra számítunk, hogy a korábbi növekedéshez hasonló számokat nem tud majd produkálni a gazdaság, jelentős visszaesésre kell felkészülni, de bízunk abban, hogy ez az év második felében talán majd a zérónál megállhat – hangsúlyozta Bihall Tamás.
Távmunka a BOKIK-nál is
A kialakult helyzetben egyébként már a BOKIK munkatársainak többsége is home office-ból végzi a munkáját, a vállalkozásokkal az internetes felületeken és telefonon tartják a kapcsolatot, a szükséges megbeszéléseket, értekezleteket pedig videokonferenciák keretében tartják meg.
- A BOKIK Szentpáli utcai székházában természetesen van ügyelet, a személyes jelenlétet kívánó ügyek intézése – a megfelelő egészségügyi és higiéniai intézkedések betartásával – történik. A kamara honlapján megtalálhatók az egyes területekért felelős munkatársaink elérhetőségei, azt javasoljuk, elsősorban ezeken keressék őket a következő időszakban – zárta Bihall Tamás.