Makkai Sándor-díjjal tüntette ki a Magyarországi Református Egyház Zsinata Kerboltné Tóth Editet, a Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon matematika, fizika és informatika szakos tanárát, digitális tanulmányi igazgatóhelyettesét. A díjjal az egyház a Kárpát-medence három legkiválóbb református pedagógusának munkáját ismeri el minden évben. Ebből az apropóból beszélgettünk vele.
Hogyan érinti, hogy kitüntették?
Számomra nem feltétlenül az jelentett sokat, hogy elnyertem a kitüntetést, hanem inkább a felterjesztés. Az, hogy a helyi tantestület és vezetőség, akik ismerik a munkámat érdemesnek találtak erre a díjra. Ez azért is különleges, mert 40 éves pedagógusmúlt után kaptam meg. A Lévayban 25 évet töltöttem el, ráadásul 19 évet igazgatóhelyettesként. Az elismerés, illetve a hozzá kapcsolódó közeli és távolabbi kollégák gratulációja kicsit megerősített abban, hogy a munkám jó és hasznos.
Mivel foglalkozik egy digitális tanulmányi igazgatóhelyettes?
Iskolánk már nyolc évvel ezelőtt elkezdte a digitális átállást, bekapcsolódva a Microsoft Innovatív Iskola Programba. Ennek a vezetésével engem bíztak meg. Túl azon, hogy az iskolai adminisztráció és az oktatásszervezés digitalizálása megtörtént, felmenő rendszerben bevezettük a digitális osztályt. Ez azt jelenti, hogy minden tanuló saját tulajdonú, érintőképernyős és digitális tollal rendelkező laptoppal vesz részt a tanítási órákon, és otthon is ezzel tanul. A tanárral való kommunikáció a Teams-csoporton belül történik. A tananyagot és a táblaképet pedig a OneNote-on követi a diák. A házi feladatot is oda tölti fel, és a dolgozatokat szintén azon keresztül írja. Ez egy országosan mintaértékű pedagógiai módszer, amely főként a reálosztályokban vált be, és részlegesen több iskola is átvette. Minden évben elnyertük ennek kapcsán a Nemzetközi Microsoft Mintaiskola címet. Idén pedig elkezdtünk a tanárokkal a mesterséges intelligencia alkalmazásával is foglalkozni.
Milyen előnyei és veszélyei lehetnek a mesterséges intelligencia alkalmazásának az oktatásban?
Tantárgyfüggő, hogy hol lehet hatékonyan alkalmazni. Jobban elterjedt a digitalizált, így a reáltantárgyaknál. A tanárt segítheti a feladatgenerálásban és a dolgozatkészítésben. Jó ötleteket ad, de ellenőrizni kell az információt, amit kapunk tőle, mert nem mindenben hiteles. Ezért csak olyan területen érdemes bevetni, amihez értünk. Emellett a ChatGPT program szövegalkotásra is képes. Viszont a magyar- és a történelemoktatásában ez inkább hátrány, mert a diákoknak önállóan kellene szövegeket írniuk. Egyébként könnyű észrevenni, ha ezek a mesterséges intelligencia segítségével készülnek, hiszen ismerjük növendékeinket.
Milyen szépséget talál a tanári hivatásban?
A pedagógiai munka szépsége, hogy mindig fiatalokkal foglalkozhatok, és sosem vettem észre, hogy elteltek az évek felettem. Ugyanis a gimnazista-korosztály a gondolkodásomat fiatalon tartja. Mint tanulmányi igazgatóhelyettes, nekem az egyik feladatom a tanulás segítése is. Néhány éve felvállaltam, hogy azokat a tanulókat személyesen coacholom, akiknek tanulási nehézségük van. Ehhez elvégeztem egy tanulás coachingképzést, és tagja vagyok az iskola tanulmányi támogató csoportjának. Több diákkal sikert értem el, akikre rendszerint jellemző, hogy csak egy területen problémásak, de valami másban nagyon tehetségesek.
Méltatásában elhangzott, hogy elkötelezett a keresztyén oktatási elvek iránt. Miben nyilvánul meg ez?
Református iskola vagyunk. Ide olyan kollégák jönnek tanítani, akik nemcsak pedagógusként és szaktanárként működnek, hanem világnézetileg elkötelezettek. Magam is gyülekezeti tag vagyok a Miskolc-Belvárosi Református Egyházközségben. Fontosnak tartom a hit személyes megélését és a példamutatást ezen a téren is a diákok felé. A Biblia szellemisége nem csak a hívő embereknek ad jó életvitelbeli útmutatást, és ezt a tanulók szívesen fogadják. Öregdiákjaink közül pedig sokan csatlakoznak a felsőoktatásban is egyetemi gyülekezetekhez.
A Lévay gimnázium előző tanévben ünnepelte újraindulásának 30 éves évfordulóját. Mit jelent ez az iskola számára?
A Lévay nagyon nagy múltú oktatási intézménye Miskolcnak, és nem is olyan régen tartottuk az alapítástól számított 450 éves jubileumi ünnepségünket is. Az újraindulása óta pedig ez a gimnázium a romokból építkezett fel oda, hogy nemcsak az épület vált széppé és korszerűvé, hanem az oktatás színvonala is jól alakult. Mostanra kiegyensúlyozott, stabil tantestülettel, nagyszerű pedagógusokkal rendelkezik. Elmondhatjuk, hogy jegyzett gimnázium lett a városban, amit szeretnénk megtartani.
Említette, hogy a Makkai Sándor-díj teljes pályája elismerésének is tekinthető. Milyen tervei vannak most?
A „második görbére” készülök. Egy keresztyén vezetőképzőn hallottam, hogy minden ember életútja felfelé ívelő szakaszként indul, ami aztán elkezd lefelé ívelni. Kivéve akkor, ha még a csúcs elérése előtt elkezdünk egy új szakaszt is. Ez nem feltétlenül egy másik pálya, de egy másféle tevékenység, amivel ismét felfelé lehet ívelni. Nekem például ez a coaching. Emellett a digitális oktatás terén a jövőben szeretném a szaktanárokat személyesen mentorálni. Szabadidőmben pedig nagyfiammal, akivel férjem halála óta kettesben vagyunk, szeretünk várakat látogatni szerte Európában. Az egyik legnagyobb élményünk ezek közül a bajorországi Neuschwanstein kastélyvára volt, amiről a Walt Disney várakat mintázták.
Kollégái a következő szavakkal méltatták felterjesztésükben: „A nevelőtestület oszlopos tagjaként emberi, keresztyén és szakmai kvalitásaival kiemelkedően járult hozzá a gimnázium keresztyén nevelési és oktatási törekvéseinek megvalósításához. Vezetésével folyt az intézmény digitális átmenete. Szakmai életútja során mindig jellemző volt rá a tudásvágy, a kreatív és konstruktív gondolkodás, a közösség gyarapítása érdekében végzett áldozatos munka. Továbbá az iskolai kereteken túlmutató pedagógiai, szervezési és vezetői tevékenység, a szakmai igényesség és keresztyén alázat.”