Ugrás a tartalomra

Ezen a számon bárki segítséget kap!

Répássy Olívia
Utoljára módosítva
2020. március 31. kedd 16:47
Tárcsázza (előhívószám nélkül) a 116-123-at, ha úgy érzi, nincs remény, vagy senki nem értené meg a problémáját! – így hirdeti magát az ingyenesen hívható Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége. A nap huszonnégy órájában segítenek, most különösen nagy szükség van rájuk.

Országosan tizennyolc szolgálat tartozik a szervezethez, közöttük a Miskolci Lelkisegély Telefonszolgálat. Molnár Erzsébet szerint belső szervezést, átalakítást igényelt a jelenlegi helyzet. – Másképp dolgozunk, mint eddig, de ez a hívókat nem érinti, nekik egész nap rendelkezésre állunk. Azt vettük észre, hogy megváltozott a hívások száma és minősége is. Kevesebb a heccelődő és a provokatív betelefonáló, tehát összességében véve kevesebb hívás érkezik be, de azok szinte mind érdemiek. Ez azt jelenti, hogy a vonal végén valós problémával küzdő emberek vannak, akik segítséget várnak tőlünk – mondta a Miskolci Lelkisegély Telefonszolgálat szakmai vezetője.

A szakember azt is elmondta, hogy a párkapcsolati témákat most felváltotta a fertőzéstől való félelem témaköre. – Szoronganak a telefonálóink, akik főként harminc és ötven közöttiek. (Meglepő módon egy-két éve inkább férfiak keresnek fel minket.) Attól tartanak, hogy elkapják a betegséget, és ennek az érzésnek nem kedvez most az sem, hogy a négy fal között kell maradniuk. Arra számítunk, hogy ez fokozódni fog a hetek múlásával. Egyre feszültebbek, ingerültebbek lesznek az emberek. Korábban főleg párkapcsolati és családi kapcsolatokban jelentkező problémákkal kerestek fel minket. A csalódások és veszteségélmények nem feltétlenül azt jelentik, hogy meghalt valakijük, hanem egy hiányállapot kialakulását. Lehet ez az is, hogy például elment vagy megcsalt a párom. A másik téma a magány érzése volt. Hozzá kell tennem, ezek a gondok sok esetben nem egyedül jelentkeztek, hanem akár problémahalmazként. Ezt tetézi meg most a koronavírus-járvány.

Ebben a helyzetben legfontosabb a megnyugtatás, ez a feladatunk. Már az nagyon jó, hogy az illető segítséget kér, és el is tudja mondani, mi baja. Nálunk nem kell szembesülnie azzal, hogy valaki visszaélhet a titkával, hiszen alapelvünk az anonimitás. A beszélgetés kezdetén a telefonáló legtöbbször beszűkült tudatállapotban van, a végére viszont akár másképp is láthatja ugyanazt a problémát. Megpróbálunk neki kívülről olyan visszajelzést adni, ami egy szemléletváltást is jelenthet. Ezzel a pillanatnyi megnyugvást jelentő állapottal indítjuk útjára további életéhez. Természetesen vannak visszatérő hívóink, akiknél arra fókuszálunk, miben lett más a helyzete a legutóbbi jelentkezése óta. Fontos, hogy rávilágítsunk, ők tudnak változtatni az életükön.

További hírek

Olvasnivaló

Programok