Ugrás a tartalomra

Elfogadták Miskolc 2020-as költségvetését – ülésezett Miskolc város közgyűlése

minap.hu
Utoljára módosítva
2020. február 28. péntek 08:51
A februári rendes ülés kétség kívül legfontosabb napirendi pontja az idei költségvetés elfogadása volt. A büdzsé tervezése során a fő irányvonal a város működési egyensúlyának biztosítása volt. A tervezet főösszege 40,1 milliárd forint. A korábbi hitelfelvételt az önkormányzat nem kívánja tovább halmozni, ezért idén mindössze 90 millió forint hitellel számolnak.

A munkát a napirendi pontokról való szavazással kezdték a képviselők.

Napirendi pontok:

1. Javaslat az Önkormányzat 2020. évi költségvetésének megállapítására, a költségvetési rendelet megalkotására és egyéb kapcsolódó döntések meghozatalára.

Módosító indítványok (Fidesz-KDNP: 134, Pakusza Zoltán: 2, Veres Pál: 1)

Az előterjesztés ismertetésénél elhangzott: a fizetőképesség fenntartását kívánták biztosítani a költségvetés összeállításánál. A büdzsé főösszege meghaladja a 40 milliárd forintot, 12,5 milliárdos iparűzési adóval, beruházások tekintetében 4 milliárdos forrással számol a költségvetés. Városüzemeltetésre 1,4 milliárddal több jut. A színház és a bábszínház esetében nem ismert még az állami támogatás mértéke, az MVK-nak 1,1 milliárdos többletet biztosít az önkormányzat.

Fotók: Juhász Ákos

Veres Pál elmondta: mindenkivel együttműködök, aki hajlandó Miskolcért tenni, de hagyja kinn a pártszínű kabátot, öltse magára a miskolci mezét. A korábbi rossz szokáson akart, akar változtatni, mert a többpárti egyeztetésekkel számtalan probléma megelőzhető. A költségvetésről szeretett volna leülni a Fidesz-KDNP frakció vezetőivel tárgyalni, hiszen megoldást kell találni a hiány kezelésére, a felelős gazdálkodásra. Miskolc pénzügyi gondban van, a megoldás közös feladatunk. Ebben nem voltak partnerek az ellenzékiek, a sajtó útján üzengettek, ami udvariatlanság és részben felelőtlenség. Politikai egyeztetésre, párbeszédre várta őket, ezt félreértelmezték. A módosító indítványokról elmondta: döntően út, járda, csatornaépítésekről szólnak, a város teherbíróképességéhez mérten, év közbeni korrekciókkal veszik majd figyelembe. A trianoni emlékmű rendbetételét támogatja, több javaslat már fut, foglalkoznak vele. Ezeket az évek óta megoldatlan problémákat látják valamennyien.

Vita a napirend fölött:

Kiss János (Fidesz-KDNP): Miért nem vettek részt az egyeztetésen? Az ok prózai: kedd délután kaptak meghívást egy csütörtöki egyeztetésre, ám nem volt előzetes anyaguk, amelyet tanulmányozhattak volna. Konstruktív ellenzékként készek a jövőben a párbeszédre.

Most azt hallják, hogy a Fidesz minden pénzt elköltött, pedig 2019-ben 33,4 milliárdot fordíthattak a város működtetésére. Most viszont 1 milliárddal több áll a városvezetés rendelkezésére. Ez a Fidesz munkálkodásának következménye, a gazdasági környezet produktuma. Két vesztes ágazatot sirat: a kultúra több mint 1 milliárdot veszít, bár nem tudni az állami támogatás mértékéről, a sport pedig fél milliárddal kevesebbet kap. A legnagyobb vesztesek a miskolci alkalmazottak, akik az elmúlt három esztendőbenben fizetésemeléssel kezdhették az évet. Beruházási forrásokat kell keresni, ez a városvezetés felelőssége, a fejlődéshez ez kell. Ezért tettek fejlesztési javaslatokat, hogy beruházási oldalon is legyenek projektek.

Badány Lajos (Velünk a Város) frakcióvezető-helyettes: A Patyomkin-színfalak leomlottak, a szemfényvesztés ideje lejárt tavaly októberben. A tervezés során a működési egyensúly megteremtése volt a cél, megörökölt helyzetben súlyos döntéseket is meg kellett hozni. Az MVK-nak 5 éven át nem folyósították a közszolgáltatási ellentételezést, pedig a közlekedés fenntartása elsődleges feladat, ne nőjön tovább a veszteség. Többletforrásokat is biztosítanak a vállalat számára. De más területek is több pénzből gazdálkodhatnak (szociális szféra, Miskolci Fürdők, egészségfejlesztési intézet). Közbiztonság szintén hangsúlyos szerepet kap a költségvetésben. Az már látszik, hogy strukturális átalakítására lesz szükség a költségvetésben hosszútávon, ezt politikai okok miatt nem vállalta fel az előző városvezetés. Ez a folyamat nem folytatható, fel kell mérni a város lehetőségeit. A Fidesz-KDNP képviselői 134 beismerő vallomást tettek, hogy nem tudtak, vagy nem akartak elvégezni számos feladatot. Álságos lenne most bármit számonkérni rajtunk, tette hozzá, majd azt kérte, hogy politikai lobbierejüket vessék be a kormánynál.

Fodor Zoltán (Velünk a Város): Korábban egyszer sem hívta az akkori városvezetés az ellenzéket egyeztetésre, „9 évig szóba sem álltak velünk”, mondta az ellenzéki frakcióknak. Fércmunka a 134 módosító indítvány. Miért nem csinálták meg ezeket a fejlesztéseket korábban? – vetette fel.

Molnár Péter (KDNP) frakcióvezető véleménye szerint látszatmeghívás volt az egyeztetés, de színjátékban nem kívánnak részt venni. Miskolc mezben játszanak, minden építkezésben, előremutató tervben partnerek lesznek – ha időben kapnak meghívást, kapnak munkaanyagot. A mostani költségvetés vízió, jövő nélküli elképzelés, a megszorítások büdzséje. Tipikus szocialista hozzáállás, amihez most már a Jobbik is asszisztál. Felidézte: az elmúlt években óvodákat, iskolákat, rendelőket újítottak fel, béremelések voltak. Ilyeneket most nem látnak, csak a Diósgyőri vár van nevesítve a költségvetésben. Városmarketingre is kevesebbet költenek. A DVTK támogatását nem látják. A KDNP nem tudja támogatni, mert vízió nélküli, leépülésre mutató költségvetés, nem a Nagy-Miskolc irányába mutat.

Veres Pál válasza: az egyeztetés óta 3 hét telt el, azóta felkereshették volna a költségvetés kapcsán. Azt szerették volna, hogy szakemberek előtt beszéljenek. Reméli, a most félrecsúszott kísérletet jó gyakorlattá tudják tenni.

Soós Attila (Fidesz-KDNP): Minden választási ígéretünket betartottuk. Ebben a városban mindenre volt pénz: működésre, fejlesztésekre, béremelésekre, a bevétel növelésére, a tiszteletdíj emelésére, közbiztonságra, munkahelyek létrehozására, két strand újraépülésére. Nincs indok a megszorításokra, minden lehetőség megvan a fejlődésre.

Bartha György (Velünk a Város): 53 milliárd a Holding kötelezettségvállalása, erről ne feledkezzünk meg, ez az elmúlt 9 év öröksége. Közétkeztetés kiszervezése, mezőgazdasági cég bedőlése – sorolta a korábbi hibákat. Szerinte a 134 módosító indítvány a beismerése annak, hogy nem csináltak semmit. Korábban több módosítóját utasította el az akkori Fidesz-frakció, ám ezeket most mégis előterjesztették.

Szopkó Tibor (Velünk a Város): Az egyedüli járható út a tervezet – hangsúlyozta. A korábbi városvezetés egyirányú utcába, sikátorba terelte a város gazdálkodását. Azt a munkát , amit korábban megspóroltak, a jelenlegi vezetés most elvégzi. Az idei a felelősség költségvetése: biztosítja a város működését, fejlesztését; fenntartható, nem éli fel a város jövőjét; kivezet egy kilátástalannak tűnő helyzetből; reálisan teljesíthető bevételeket és kiadásokat tartalmaz. A romokban álló gazdálkodást rendbe tesszük, emelte ki.

Pakusza Zoltán (Mi Hazánk): Kéri a lovas mezőőrség megtartását, az Aknász utca útrekonstrukcióját. 25-26 millió forintot kér az általános tartalék terhére.

Mokrai Mihály (Velünk a Város): Tény, hogy előre elköltötték a pénzt korábban. Egyebek mellett a fedezet nélküli béremelések vezettek oda, hogy most itt tart a város.

Badány Lajos (Velünk a Város) frakcióvezető-helyettes: Az elmúlt közel 2 évben megállt a vezetői döntéshozatal, a TOP-os projektek alig 18 százaléka valósult meg (más városokban a 60 százalékot is meghaladja). A projektek többsége forráshiányossá vált. Az időveszteség és a semmitevés okán mintegy 6-9 milliárd forint összegű beruházás került veszélybe.

Alakszai Zoltán (Fidesz) frakcióvezető: Szakmai átvilágításra hivatkoztak a pénzügyi helyzet megállapításánál. Ki készítette ezeket és mennyiért? A Financial Times Miskolcot Európa top 10 városa közé sorolja, mégpedig ötödik, befektetésekre, beruházásokra nyitott városok között, amely alkalmas, hogy magas hozzáadott értékű beruházásokat vonzzon ide.

Veres Pál polgármester elmondta, hogy a megkezdett projekteket folytatják, és jelenleg is számos befektető érdeklődik a város iránt.

Kovács László (Fidesz-KDNP): a Salkaházi-programra 370 millió forint jut, ez annyi, mint tavaly. Továbbra is 10 ezer forintot kapnak a miskolci nyugdíjasok, hiába ígértek emelést.

Hollósy András (Fidesz-KDNP): Megszorításokat látnak a sportban és a kultúrában. Egyebek mellett a vízilabda 41,5 milliós éves támogatásából, több mint 40 százalékot vonnak el.

Veres Pál: további szponzori támogatásból fedezhető az az összeg, amit a város nem tud megadni.

Borkuti László (Velünk a Város): Görömbölyön kevés fejlesztés volt. Ami elkészült, az is kívánnivalót hagy maga után.

Hegedűs Andrea (Velünk a Város) frakcióvezető-helyettes: Udvariatlan volt, hogy az egyeztetésre szóló meghívást nem fogadták el. Most 9 év házibulja után rendrakást várnak tőlük, és meg is fogják tenni. A 134 módosító indítványról annyit kérdezett: ennyi tellett csak? Beismerték, hogy mit nem csináltak meg, tudták, mit kellett volna elvégezniük. A frakció ezeket mind tudta, mert a meg nem valósított munkákkal szembesültek mind a kampányban, mind az azóta eltelt időben. A korábbi városvezetés 410 ezer forintot vett ki minden egyes miskolci zsebéből.

Cseléné Figula Edina (Velünk a Város): Ellenzékben jobban megy a munka, úgy látszik, hiszen korábban tíz ilyen módosítót sem nyújtottak be. Bizonyítvány a saját munkájukról; megvolt a lehetőség, hogy játszóteret építsenek, utakat, járdákat javítsanak ki. A felesleges kiszervezések nélkül lett volna pénz korábban is ezen fejlesztésekre.

Simon Gábor (Velünk a Város) frakcióvezető: Tavaly az egyensúly csak papíron létezett. A költségvetésükbe a bevételi oldalra olyan tételeket raktak be, amikről tudták, hogy nem tudnak teljesíteni. Ingatlaneladás, hitelfelvétel – ezekkel hozták ki nullára a költségvetési egyenleget, és ezekből lett a kötelezettségállomány, amit most nyög a város. Elismerték ugyanakkor a tartozásokat, de nem fizették ki. 1,2 milliárdot nem fizettek ki az MVK-nak tavaly – többek között ebből lett a Holding folyószámlahitele. Mindez az államháztartási törvény alapvető rendelkezéseivel is ellentétes volt, mellette pedig erkölcstelen. Ezeket a folyamatokat meg akarják állítani. Az idén 2,6 milliárdot fizet a város az MVK-nak, 500 milliót az állam. Kormányzati szinten képviseljék, hogy vissza kell állítani a korábbi rendszert: minden városi forint mellé az állam is tegyen hozzá ugyanennyit. Ezzel nagyon sokat tudnának segíteni a városnak.

Deák-Bárdos Mihály (Fidesz-KDNP): A büdzsé egyik legnagyobb vesztese a sport. Pusztán piaci alapon hazánkban sportot nem lehet fenntartani, szükség van az állam és a város támogatására.

Glatz Katalin (Fidesz-KDNP): Az oktatás is vesztese ennek a költségvetésnek, mert 34 millió forinttal kevesebb jut ilyen célra. Számos óvoda és bölcsőde újult meg a korábbi években.

Varga Andrea alpolgármester: Az előző városvezetés a 2014-19 közötti gazdasági programról közzétette: közel 92 milliárd kormányzati forrás érkezett Miskolcra, az állam pedig átvállalta a város 36 milliárdos tartozását. De hol van akkor a pénz, mire költötték? Utakra, járdákra, közvilágításra nem, az biztos, hiszen a mostani ellenzékiek adták be az erről szóló módosító indítványokat. Két milliárdot költöttek egy sátorra a Selyemréti Strandon. Az óvodák, bölcsődék belül „rohadnak”, sok uniós pénzt költöttek el látszat beruházásokra. Salkaházi program: kampánycélra költöttek el 2,7 millió forintot.

Szilágyi Szabolcs (Velünk a Város): Alapkőletételre 15 milliót költött a Fidesz, 7,5 millióért vizsgáltatták Miskolc imázsát egy pesti céggel. Milliókért készítettek imázsfilmet. Most 134 vallomást adtak be a trehány munkáról, fogalmazott. Egy dolgot nem loptak el a kincstárból: a trezor kulcsát. Tanúsítsanak bűnbánatot.

Bazin Levente (Velünk a Város): Miért nem magukon keresik a pénzt a fideszes képviselők? – vetette fel. Együttműködésre szólítja fel az ellenzéket.

Nagy Ákos (Fidesz-KDNP): A kampányban azt ígérték, hogy nem lesznek létszámleépítések. Most nem ezt látni, a Holdingnál miért rúgnak ki embereket? A városi pénzügyi helyzete ezt nem indokolja. Szerinte elfogadhatatlan a leépítés, és a szolidaritás hiányát is felemlegette. Az igények jogosságát nem vitatták, kéri, támogassák a módosító javaslataikat.

Kovács László (Fidesz-KDNP): A módosító indítványok is jelzik, hogy valóban egyeztessenek korábban a költségvetésről. Ő ezt már decemberben jelezte.

Simon Gábor (Velünk a Város) frakcióvezető: A Dísztér koncepciója, egyeztetése megkezdődött. Öt millió forintból nem lehet megcsinálni azokat a feladatokat, amiket a módosító javaslatbanban leírtak.

Szarka Dénes (Velünk a Város): A lovas mezőőrséget kiváltják, gépesítik. A működő Miskolc a mostani költségvetés víziója.

Borkuti László (Velünk a Város): Kulturális területen inkább rombolásról, mint építésről beszélhetünk az elmúlt évek kapcsán. Barna György viseletgyűjteményét, az ifiház „esztelen csonkítását” említette meg példaként. Végre elkezdődhet a városrészek közösségi életének fejlesztése.

Molnár Péter (KDNP) frakcióvezető: Ha komolyan gondolták az egyeztetést, akkor még decemberben meghívták volna a frakcióvezetőket, nem pedig két nappal korábban. Salkaházi-program: idén is ugyanannyi pénzt, 370 milliót költenek a programra. Ugyanazon a szinten tartják, pedig bővítést ígértek.

Bazin Levente (Velünk a Város): Hová tűnt a 60 milliárd forint? Még mindig nem tudni…

Erdei Sándor Zsolt (Velünk a Város): De miért történtek azok a dolgok, amit láttunk az elmúlt években? Félnek a fideszesek, hogy a kedvencek temetője van a szekrényben, nem csontvázak. Olyanok most, mint Noé: utánunk a vízözön.

Pakusza Zoltán (Mi Hazánk): A lovas mezőőrségre szakmailag is szükség van.

Veres Pál: Egyeztetnek a lovas mezőőrség ügyében, hogy csökkentett, részben ingyenes módon folytassák a tevékenységet.

Bartha György (Velünk a Város): A Bölcs utcával kapcsolatban elmondta, hogy 2011-18. között ötször leszavazták a módosító indítványait. Most megvilágosodtak, hiszen indítványt nyújtottak be az utca ügyében. Az elmúlt 9 évben nem volt olyan gesztus, hogy ellenzéki képviselőket hívtak meg egyeztetésre a költségvetésről. Kampánycélra használták fel a Salkaházi-program forrásait.

Kiss János (Fidesz-KDNP): Megismételte, hogy működési költségre idén 1 milliárddal több jut, mint tavaly. Az önkormányzat adósságállomány 2010-ben 36 milliárd volt, tavaly 14 milliárddal adták át a várost. A még ki nem fizetett gázüzemű buszok lízingdíja 3 milliárdos adósságállomány-növekedést jelentett.

Szopkó Tibor (Velünk a Város): Kérjenek bocsánatot a miskolciaktól a felelőtlen, részben szabálytalan gazdálkodásért. Ezekért még „csak” a választópolgárok találták őket bűnösnek. Legyenek konstruktívak, ahelyett, hogy obstruktívak. Építsék együtt a várost, ebben legyenek partnerek, stabil gazdálkodást kell megteremteni.

Szilágyi Szabolcs (Velünk a Város): A rendőrségnek is volt lovasegysége, nem véletlenül szervezték át. Ki lehet váltani a lovas mezőőrséget, de ha egy mód van rá, akkor megtartják részben, átalakítva.

Mokrai Mihály (Velünk a Város): A 10 százalékos emelkedés benne van a Salkaházi programban. Sokkal jobb költségvetést szerettünk volna csinálni, de az örökség terhes. A városnak 2013-ban nem volt adóssága, azóta azonban csak halmozódott. Most a vészköltségvetést próbálják stabilizálni, és jövőre már az ellenzéki módosításokat is figyelembe tudják venni.

Alakszai Zoltán (Fidesz-KDNP): Nem vitatják a jó szándékot a meghívás kapcsán. Kéri: ne vonják kétségbe, hogy azért ülnek itt, hogy Miskolcért és a miskolciakért dolgoznak. Ebben a formában nem fogják megszavazni a tervezetet. Nem politikai akció volt a 134 módosító, hanem érzékeltetni szerették volna, hogy felelősséggel gondolkodnak a városról.

Hegedűs Andrea (Velünk a Város) frakcióvezető-helyettes: Kívülről ragyognak az óvodák, de belül borzalmas állapotban vannak. A pedagógusok egy „gyalázatos NAT-ot kaptak”. A korábbi vezetők pedig kérjenek bűnbocsánatot.

Veres Pál zárásként elmondta: innentől kezdve építkezhetünk. Jelentős pazarlásról nincs szó, hiányokról annál inkább. Az észrevételeket, javaslatokat számba veszik, és igyekeznek év közben megteremteni a forrásokat azokra.

2. Javaslat az Önkormányzat egyes saját bevételei és adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségei várható összegének megállapítására a 2021-2023. évekre

Soós Attila
(Fidesz-KDNP): Miért terveznek csökkenő iparűzési adóból származó bevétellel, miközben Miskolc gazdasága fejlődési pályán van?

Simon Gábor (Velünk a Város) frakcióvezető: A stabilitási törvény előírja, hogy a város adóbevételeinek maximum 50 százalékáig lehet kötelezettséget vállalnia. Várhatóan 2020-23. között Miskolcnak igen jelentős adósságszolgálati kötelezettsége keletkezik a korábban felvett hitelek miatt.

Kiss János (Fidesz-KDNP): A Magyar Állam az önkormányzatok hitelállományát konszolidálta, a városi cégekét nem. Mintegy 4 milliárdos beruházási hitelt vettek fel a konszolidálás után, ezt törlesztik még a következő időszakban.

3. Javaslat Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata és a város területén működő nemzetiségi önkormányzatok között megkötött Együttműködési Megállapodásokkal kapcsolatos döntés meghozatalára

Felülvizsgálták a miskolci nemzetiségi önkormányzatokkal kötött megállapodásokat.

Pakusza Zoltán (Mi Hazánk) kérdést intézett volna a Miskolci Roma Nemzetiségi Önkormányzat képviselőjéhez, de ő nem volt jelen.

4. Javaslat Miskolc Megyei Jogú Város Önkormányzata által fenntartott óvodákba történő beiratkozás időpontjának meghatározására

A napirendhez nem volt hozzászólás.

5. Javaslat a Közgyűlés utólagos tájékoztatására a halaszthatatlan önkormányzati ügyekben meghozott polgármesteri döntésekről

A napirendhez nem volt hozzászólás.

Az ebédszünetet követően a sürgősségi napirendi pontok tárgyalása kezdődött.

Sürgősségi napirendi pontok:

1. Javaslat az Önkormányzat 2019. évi költségvetésének megállapításáról szóló 1/2019.(II.26.) önkormányzati rendelet módosítására (IV. negyedéves korrekció)

Szopkó Tibor (Velünk a Város): A Bogáncs utcai projekt kapcsán több mint 300 milliós többletforrást kellett biztosítani.

Veres Pál: A központi lánykollégiumból jelenlegi építészeti állapotában legfeljebb egy A típusú épületet lehet kialakítani, ezzel kapcsolatban három komoly befektetővel tárgyalnak. A bontáson is gondolkodnak. Szeretnék, hogy minél előbb legyenek „A” és „A+” irodaházak Miskolcon. Bogáncs utcai naperőmű: hiba, félreértés történhetett, úgy tervezték, hogy a forrás 100 százalékban fedezi a költségeket. Kiderült, hogy csak 60 százalékos beruházási arányt engedélyez, a 40 százalékot vissza kell fizetni. Ez 308 millió forint, ezt már visszafizették.

2. Javaslat a Miskolc, tehermentesítő út I. és II. ütemének (Y HÍD) megvalósítása kapcsán érintett ingatlanok/ingatlanrészek tulajdonjogának Magyar Állam által történő megszerzésére irányuló döntés meghozatalára

Kovács László (Fidesz-KDNP): Üdvözli a napirendet, örülnek, hogy korábban olyan előkészítő munkát folytattak, amely hosszútávon érezteti hatását.

Kiss János (Fidesz-KDNP): Támogatják az előterjesztést. Mi lesz a 20 milliárdos beruházás igazi haszna? Infrastrukturális haszon, mindennapi életekben is érezzük majd hatását, nem lesznek dugók például. A város tőkevonzó képességét, gazdasági-pénzügyi értékét felértékeli.

Veres Pál: körülbelül 2 év alatt valósul meg a projekt. Lekerült a napirendről az intermodális csomópont terve.

Mokrai Mihály (Velünk a Város): A Modern Városok programban Miskolc kapta a legkevesebb forrást. Ebben volt egy terv egy közlekedési csomópontról, ami tehermentesítette volna a Búza tér környékét. Gyenge volt a korábbi városvezetés lobbiereje.

Veres Pál: meg kell építeni a Hidasnémetiig tartó autópályát, ami Kassával köti majd össze Miskolcot. A gazdasági hatása is komoly lesz.

Molnár Péter (KDNP frakcióvezető): Több évtizedes adósságot törleszt a város az Y-híddal. Úgy tudja, nem vetették el véglegesen az intermodális csomópont tervét.

3. Javaslat civil szervezet részére helyiség biztosítása tárgyában hozott határozat módosítására

A napirendhez nem volt hozzászólás.

4. Javaslat az MVK Zrt.-vel fennálló Közszolgáltatási Szerződés módosítására.

Demeter Péter vezérigazgató: Az üzleti tervet összhangba hozták a város költségvetésével. Tavaly felmérték, milyen járatokat csökkenthetnek amiatt, hogy a lakosság 10 ezer fővel csökkent. Az utasszám 10 millióval lett kevesebb 2012-19. között. A tervezett változás 44 autóbusz viszonylatból hatot érint, és csak csúcsidőszakon kívül csökkentenek. A tarifaemelés mértéke közel 10 százalék lesz, és figyelembe vették más megyei jogú városok árait is. A járművek átlagéletkora alacsony (busz: 8,4 év, villamos: 5,4 év), utastájékoztatási rendszert építettek ki. Automatajegyet vezetnek be, több értékesítési pontot alakítanak ki. A kapacitáscsökkentés és a tarifaváltozás éves szinten 500 millió forint pluszt jelent a cégnek. Április 1-től a menetrendben lesz változás, május 1-től az árakban. Béremelést is tartalmaz a tervezet.

Vita a napirend fölött:

Molnár Péter (KDNP) frakcióvezető: 2007-ben hasonló intézkedéseket hozott az MVK, és hosszútávon negatív következményeket generált az akkori döntés. A mostani lépés nem a lakosság érdekeit szolgálja, drasztikus döntés, nem a Nagy-Miskolc irányába hat. Az automaták telepítése jó ötlet. A szóló buszok menetrendbe állításával lehetne javítani a helyzeten. Le kellene venni a napirendről az előterjesztést.

Veres Pál: a cél egy valódi egyensúlyban lévő költségvetés, ami megtakarításokra kötelez, és az MVK-nál is ezt kell elérni. Jövő héten bizottság kezdi el működését, ahol szakemberek ülnek össze, hogy újratervezzék a hálózatot. Megnyugtatott mindenkit, hogy a szolgáltatás javulni fog, miközben megtakarítást is elérnek.

Mokrai Mihály (Velünk a Város): Hogy jutottunk el idáig? Sok hibát vétettek a beszerzéseknél, például Kaposvár uniós finanszírozással vett járműveket, míg Miskolcon meg sem írták a pályázatot. Éveken át nem fizették ki az MVK-nak a megrendelt szolgáltatást. Az új buszflottát nem jól válogatták össze, szólóbusz több kellett volna. Stabilizációs szakaszba lépett a cég. Egyensúlyi költségvetés, egyensúlyi közlekedési vállalat – ez a terv és ez az elvárás.

Soós Attila (Fidesz-KDNP): Az MVK megemelt költségvetése 2,6 milliárdos, és mégis növelik a tarifákat. Ez a szolgáltatás társadalmi felelősség kérdése is, amit az önkormányzat visel. Nem lehet pénzkérdés, hogy milyen közlekedési hálózatot tartunk fenn. A pedagógiai indokot nem érti a büntetés csökkentésében. Nem értenek egyet az előterjesztés koncepciójával, nem fogják megszavazni.

Veres Pál: a büntetések kapcsán a díjbefizetési szándékot szeretnék növelni.

Simon Gábor (Velünk a Város) frakcióvezető: Alapvető feladat a társaság stabilizálása, működést és pénzügyi helyzetet tekintve egyaránt. További buszok vásárlásával számolnak, lépéseket tesznek, hogy a megállókban és a járműveken is készpénz nélkül, bankkártyával, mobillal fizethessenek az utasok. A város közgyűlésének abban is felelőssége van, hogy az MVK dolgozóit megfelelően megfizessék. Az önkormányzat 2015 óta nem fizetett a társaságnak, összességében 4,14 milliárd forintot. Rendkívül felelőtlenül gazdálkodtak korábban, a hitel mértékét nem lehet növelni. Nincs más megoldás, nincs más lehetőség – hangsúlyozta.

Kiss János (Fidesz-KDNP): 2010 előtt évente 3-4-5 milliárdos működési hitelt lehetett felvenni. Így jött össze a város 36 milliárdos hiánya. A vállalatot a Holding finanszírozta. Nincsenek napi likviditási gondok tudomása szerint.

Veres Pál: Likviditási gondok közelébe jutottunk, ha nem lépünk, nagy gondok lehetnek. Mi a szakmától vártuk a jó megoldást, ezt tartalmazza az előterjesztés.

Szilágyi Szabolcs (Velünk a Város): Szó nélkül hagyták az előző városvezetők, hogy a közösségi közlekedés ilyen helyzetbe kerüljön.

Szarka Dénes (Velünk a Város): Reméli, jobban tudnak majd reagálni a lakossági igényekre a cégnél.

Mokrai Mihály (Velünk a Város): A finanszírozó bank felszámolást indíthatna az MVK-val szemben. Meg kell teremteni a felelős gazdálkodást.

Fodor Zoltán (Velünk a Város): Nyolc év után a mostani tarifaemelés nem számít nagynak. Meg lehetett volna előzni, ha tudnak arra válaszolni, hogy miért nem fizettek korábban, és „hol van a lé”?

Kovács László (Fidesz-KDNP): Hogyan magyarázzák meg a miskolciaknak, hogy a bliccelőket támogatják?

Nagy Ákos (Fidesz-KDNP): A javaslat úgy akarja megmenteni a vállalatot, mintha egy süllyedő csónakba fúrnának egy lyukat. A járatritkítás döntően olyan választókörzeteket érint, ahol ellenzéki politikusok vannak. Arra biztatja a javaslat a miskolciakat, hogy válasszák az autójukat.

Bazin Levente (Velünk a Város): Kéri az előterjesztés támogatását, hogy mentsük meg az MVK-t, még ha ilyen ára is van, mert nincs más választás. Köszönjük, hogy ezt az utat adták nekünk – mondta a fideszeseknek.

Alakszai Zoltán (Fidesz frakcióvezető): Kéri, ha rendszerszintű, a szolgáltatást javító egyeztetést hoznak össze, erre jelentkezik, szakembereket küldenének. Szeretnék megvédeni az elmúlt évek vívmányait. Nem értettek egyet a vezérigazgató javaslatával, azért nem vezették be.

Szopkó Tibor (Velünk a Város): Az alapkérdés: megmentjük a miskolci közösségi közlekedést, vagy sem? Az eddigi finanszírozási modell mentén nem működőképes a vállalat. Egy városvezetés társadalmi felelőssége az is, hogy bátran meghozzon olyan döntéseket, amelyek nem feltétlenül népszerűek.

Varga Andrea alpolgármester: Volt olyan szóbeli polgármesteri utasítás, ami szerint 3 évig ingyen szállították a gyermekeket. Ez az eljárás nem felelős városgazdálkodás, inkább feudalisztikus viszonyokra emlékeztet.

Bartha György (Velünk a Város): Ismerjék végre el, hogy nem fizettek az MVK-nak. A CNG buszokat alig 27 százalékos állami támogatással szerezte be a város, máshol ez az arány jóval magasabb volt.

Cseléné Figula Edina (Velünk a Város): A büntetési rendszer eddig: levélben megkapta a büntetési felszólítást, amit valószínűleg széttépett. Most egy másik módot keresnek, hogyan tudják behajtani a bírságokat.

Molnár Péter (KDNP) frakcióvezető: Hosszú távon utasokat fog elveszíteni az MVK.

Hegedűs Andrea (Velünk a Város): Kifogásolja, hogy nem hallott az ellenzék részéről javaslatot. Ez a rendszer bedőlt, amit önök produkáltak az elmúlt években – fogalmazott.

Alakszai Zoltán (Fidesz frakcióvezető): A javaslatuk: vonják vissza az előterjesztést, és felajánlotta, hogy a szakmai munkában részt fognak venni.

Szilágyi Szabolcs (Velünk a Város): Nem vonják vissza az előterjesztést.

Demeter Péter (MVK) vezérigazgató: Létszámleépítésről nincs szó, a villamosvezetőknél megfelelő a létszám a képzések miatt. A járatok észszerűsítése miatt szerinte nem lesz hiány a buszsofőröknél sem. Bírságolás: a helyszíni bírságok száma drasztikusan, 50 százalékkal lecsökkent. Országosan nem rossz a behajtási százalék, de nagy a kintlévőség így is. Bankkártyát is elfogadnak majd az ellenőrök, azzal is lehet fizetni.

5. Javaslat Miskolc Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Szervezeti és Működési Szabályzatának módosítására 

 

További hírek

Olvasnivaló