Fontos változás közeleg a társasházak életében – interjú Szemcsák Miklóssal
Május 1-jével lejár az a többször módosított határidő, ami arra szolgált, hogy a 2003. évi CXXXIII., közismertebb nevén Társasházi Törvény 55/A. § (2) bekezdése, miszerint: „A közgyűlés által megválasztott közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke a közösség ügyintézését ellátó tevékenységet csak akkor láthat el, ha a tisztség keletkezésének tényét az ingatlanügyi hatóság – az erre irányuló kérelme alapján – az ingatlan-nyilvántartásba – a társasház törzslapra – bejegyezte.” és a 64/A. §-a értelmében, miszerint: „A közgyűlés által megválasztott közös képviselő vagy az intézőbizottság elnöke a közösség ügyintézését ellátó tevékenységet május 1–jéig – nyilvántartásba vételtől függetlenül – elláthatja, ha a tevékenység végzésére való jogosultságát hitelt érdemlő módon igazolja.” A közös képviseletnek nyilvántartásba kell vetetnie magát a területileg illetékes ingatlanügyi hatóságnál. A közösség ügyintézési tevékenységét a továbbiakban már csak akkor láthatja el, ha a tisztség keletkezésének és egyéb adatainak ténye a nyilvántartásba vételt követően felkerül a társasház törzslapjára.
Szemcsák Miklós, a Központi Társasházkezelő Kft. tulajdonosának elmondása szerint többször keresték meg őket a rendőrségtől, tűzoltóságtól, hogy ki ennek, vagy annak a háznak a közös képviselője, hogy nem tudják-e véletlenül, mert hivatalos ügyben keresnék őket. Minden alkalommal legjobb tudásuk szerint segítették a hatóságok munkáját és több alkalommal vagy ők voltak érintett társasház kezelői, vagy tudomásuk volt róla, hogy ki az és elérhetősége megadásával segítették a szervek munkáját. De sajnos nem mindenhol tudtak segíteni. Ez a törvény ezt segítené elő, hogy a hatóságok könnyedén megtalálják május elsejét követően a társasházak tulajdoni törzslapján a közös képviseletet és elérhetőségeit.
Az elképzelés tehát jó, a megvalósíthatósággal és annak módjával azonban vannak problémák. Legtöbb esetben ugyanis a sokkal korábban megválasztott közös képviselet megválasztó közgyűlési jegyzőkönyve nem tartalmazza azon társasházzal és a kezelővel kapcsolatos információkat, amiket jelen törvény elvár, ezért egy megerősítő közgyűlési döntésre van szükség a társasházak részéről, hogy a törvényi előírást betartva minden egyes kért adat szerepeljen a jegyzőkönyvben, amire a földhivatalnak szüksége van a nyilvántartásba vételhez. Igen ám, de ezzel nincs ideje a közös képviseleteknek megvárni a társasházi törvény szerinti éves rendes közgyűlés tartására rendelkezésre álló időt, hiszen míg arra május 31-ig van lehetőség minden évben, addig jelen törvény a földhivatalba az adatok leadását május 1-ig írja elő. (Gyakorlatban április 30. a május 1-i szünnap miatt.) Így egyből akadt egy probléma, amit orvosolni kell, előre kell hozni a közgyűlési időpontokat, hogy a képviselet végezzen a tartásukkal, lehetőleg még április utolsó előtti hetén. Gondoljuk el, hányan fogják az utolsó pillanatban leadni adataikat, jegyzőkönyveiket – tette hozzá.
A Miskolci Földhivatalban jelen állás szerint egy hölgy fogja kezelni ezen beadványokat, nem pedig minden ügyintéző, így további fennakadások várhatóak majd a több száz leadott társasház vonatkozásában. Így azt javasoljuk a miskolci társasházkezelő kollégáknak, hogy lehetőleg hetente adják le a megtartott közgyűléseik jegyzőkönyveit, mert rengeteg munkája lesz vele a földhivatalnak, lehetőleg segítsük a munkájukat az egyenletes terheléssel és ne hagyjuk utolsó pillanatra az összes jegyzőkönyv leadását, amennyiben több házat is kezel adott cég.
A leadás körül is vannak még problémák, legalább kettő nagyon is nagy.
1. A földhivatali beadványok kapcsán a kötelező ügyvédi képviselet meg kell-e, hogy valósuljon?
2. A megválasztási vagy megerősítő közgyűlési jegyzőkönyv eredeti példányban történő leadása is problémát jelenthet ott, ahol csak egy példányban készült vagy ahol esetleg már nem rendelkezik vele a saját társasházát már több tíz éve kezelő közös képviselő.
Ezekre tehát mind oda kell majd figyelni, de ezen a héten még az ezzel kapcsolatos beadványokat nem tudta egyelőre befogadni a Miskolci Földhivatal. Reméljük ez záros határidőn belül orvoslásra kerül részükről, mert a társasházkezelőknek hiába nem tudják tőlük elvenni, nekik kötelező leadni.
További társasházi fennakadást látok még azon házak esetében, ahol a közös képviselő nem elég felkészült az életbe lépő jogszabályok és azok határidejével kapcsolatban és nem szerepel az éves rendes közgyűlési napirendi pontjai között a 2003. évi CXXXIII. törvény 55/A. § (2) bekezdéséről döntés, határozathozatal. Ez esetben ugyanis, ha a társasházkezelő nem tesz eleget a törvényi előírásnak, úgy hivatalosan nem képviselheti május 1-jét követően adott házat, de erről a 2003. évi CXXXIII. törvény 64/A. §-a szintén rendelkezik. Rendkívül sok olyan közös képviselő van jelenleg Miskolcon, akik ezen jogszabályi változásokat nem követik és csak egy-egy házat kezelnek Miskolcon, legfőképpen ott, ahol laknak. Nos, ha ők napirendi pontban erről nem is rendelkeznek, kérem Önöket, mint társasházi tulajdonos olvasókat, hogy jelezzék Nekik, segítsék munkájukat!
Bárkinek kérdés lenne egyébként a témával kapcsolatban, hozzánk bármikor fordulhat ezügyben, közös képviselő társaknak is szívesen segítünk közgyűlési napirendi ponti és határozati sablon küldésével, csak keressenek bizalommal!
Félő tehát, hogy rendkívül sok társasházat érintő fennforgás lesz tapasztalható, miután, ha nem adták le a képviselők adataikat a földhivatal felé, úgy továbbiakban 2025.05.01-től nem láthatják el a hatóságok, szolgáltatók irányába a ház képviseletét, hiába lettek korábban határozatlan/határozott időre megválasztva.
További problémát jelenthet azon közös képviselők hozzáállása, akik úgy gondolják, hogy korábban már leadták ezen adataikat, hiszen erről a jogszabályi változásról már évek óta szó van, csak a jelenlegi adatok, amiket a jogszabály előír, sokkal bővebbek, mint amit korábban leadtak. Így a korábbi beadványok ergó nem elég részletesek a jelenlegi szabályozás kapcsán.
Összességében tehát mindenhol jelenleg közgyűlési döntést kell hoznia a társasházaknak arról, hogy közös képviseletüket társasházi törzslapjukra rájegyezhessék, mert ellenkező esetben a közösség ügyintézését ellátó tevékenységet a közös képviselet a továbbiakban már nem láthat el, amíg a jelenlegi május 1-i határidőt a törvényhozók újra el nem halasztják.
További fejlemény a Társasházi Törvényben az 55/B. (2) bekezdés, aminek értelmében idei évtől kezdődően szintén minden társasház adott évben az előző évről szóló pénzügyi beszámolóját mellékelni kell és szintén le kell adni a földhivatal felé. Ez szintén nincs összhangban a május 31-i közgyűlés tartási időszak és május 1-i leadási határidő kapcsán, de erre még vélhetően azért van szükség, hogy szintén minél átláthatóbban működjön egy adott társasház.
Szóval az biztos, hogy nagyobb lesz az átláthatóság, a hatóságok könnyebben tudják majd utolérni adott ház közös képviseletét, leendő vevők el tudják majd érni nyilvánosan adott ház anyagi helyzetére vonatkozó tavalyi évi pénzügyi beszámolókat, (bár ezt kissé nehezíti az újonnan életbe lépett ingatlannyilvántartási törvény, ami kapcsán csak tulajdonos tekinthet be adott ház anyagaiba, jogosulatlan lekérés esetén tripla büntetés jár) amiről eddig nem kaphattak felvilágosítást a közös képviselete részéről, hiszen még nem tulajdonosok, de ezzel együtt rendkívül sok probléma forrása is lesz ezen új törvénybeli változás.
Minden miskolci és magyarországi közös képviselőnek ezúton is sok sikert kívánok a problémakör minél könnyebben és akadálytalanabbul történő megoldásához! De ha bármiben segítségre lenne szükségük az üggyel kapcsolatban, nyugodtan keressenek, szívesen segítünk, hogy a lakóközösségek elégedettségére végezhessék munkájukat!