Három és fél milliárdot "fizetett" egy miskolci reggeliért Lázár János
Miskolcon tartotta meg következő plenáris ülését Építési és Közlekedési Minisztérium delegációja Lázár János építési és közlekedési miniszter vezetésével. A kihelyezett ülésen elsősorban Miskolcot érintő fejlesztésekkel kapcsolatban egyeztettek. Ezt követően a miniszter és Tóth-Szántai József polgármester a sajtó előtt is beszámolt az ülés eredményeiről.
Lázár János egyébként utoljára tavaly ősszel, a Barlangfürdő leégését követően járt Miskolcon, ahol bejárta a megsérült fürdőkomplexumot, majd sajtótájékoztatón beszélt annak helyreállításáról és arról, hogy a kormány nem csak ebben szeretne segíteni Miskolcnak. Szólt arról is, hogy városunkat a kormányzat stratégiai szövetségesnek tekinti.
Tóth-Szántai József jelezte, várja, hogy a minisztérium kifizesse a kampány során említett biankó csekket. Lázár János elmondta, az ígért források egy részét már az éven megkapja Miskolc.
– A cél az volt, hogy azokat a munkatársakat összekössük, akik hatékonyan el tudnak járni ügyekben – mondta a polgármester, aki azt is hozzátette, hogy a városvezetés készített a kormány számára egy előterjesztést, amit most át is adtak a miniszternek.
– Szeretnénk egy politikai pecsétet a Bükk városa programra. Úgy gondoljuk ugyanis, hogy konkrét program kell ahhoz, hogy a város érvényesítse az érdekeit.
A tervezet körvonalazza, hogy Tóth-Szántai József és csapata milyen Miskolcot akar látni tíz év múlva."Szeretném, ha a miniszter úr ezt a programot megfelelő súllyal képviselné" – tette hozzá a város első embere.
A Barlangfürdő újraépítése kapcsán több mint tizenöt egyeztetés történt már egy külön szakértői csapattal.
A polgármester kifejtette, nem csak egy tetőt és gépészetet cserélnének, hanem szintet is lépnének. Mindezt négy ütemben tervezik megvalósítani, az első ütem a nyitás lesz.
A másik pont az újraaszfaltozási program volt, a harmadik pedig a DAM helyzete. Utóbbi kapcsán Tóth-Szántai József a következőket mondta:
„Miskolc város szövetében van 150 hektár, ami mellett csak elmentünk az utóbbi harminc évben. A város múltja tetten érhető itt, de a jövője is benne van ebben a területben".
Ezt követően Lázár János ismertette részletesen az egyeztetés eredményeit.
Úgy fogalmazott, egy 3,5 milliárd forintos reggelit költött el Miskolc polgármesterénél. A kávéért és a négy pogácsáért cserébe ugyanis ekkora összegű fejlesztéssel fizet – legalábbis ami a város állami kezelésű útjainak felújítására vonatkozik – jelentette ki.
– Stratégiai célunk, hogy a szélen lévő országrészeket érdemben fejlesszük, ebben fókuszban van Miskolc is, ami komoly pályát futott be az utóbbi harmincöt évben – fejtette ki Lázár János, aki azt prognosztizálta, hogy
a Miskolc-Debrecen-Nyíregyháza háromszög benne van azoknak a régióknak a sorában, amelyek a jövőben biztosan felzárkóznak az EU-s átlaghoz.
Kijelentette: rendet kell tenni Miskolcon. Ezen a területen a közbiztonságot és a tömegközlekedés helyzetét jelölte meg, mint elsődleges feladatokat. Szorgalmazta a rendpárti gondolkodást: mindenkinek be kell tartania az együttélés szabályait.
– Azt várjuk el a polgármestertől, hogy Miskolcon rendet tartson, ezért támogatunk minden erre irányuló törekvést – fogalmazott.
Jelezte, hogy kész megtárgyalni a kormány a Bükk városa programot, és támogatni a városüzemeltetés, a városfejlesztés és a turizmus területén megjelölt célokat. A miniszter beszélt a Barlangfürdőről is, ami 1,2 milliárd forintos hasznot termelt – ez az összeg most nagyon hiányzik a Miskolcon élőknek.
Vállalta, hogy képviseli a kormányzat előtt ezt az ügyet:
január 31-ig egymilliárd forintot utalnak át a városnak az első ütem megvalósításához. Ennek eredményeként június 30-ra beindítják a Barlangfürdőt
– ígérte Lázár János, aki hozzátette, ez nem a végső megoldás, nagyobb forrásra van szüksége a létesítménynek ahhoz, hogy képes legyen szintet lépni.
A Diósgyőri vár helyzete is szóba került az egyeztetésen. Elmondta: 2025-ben rendezik a torony helyzetét, statikailag megállítják a süllyedést. "Idáig 16 milliárd forintot csoportosítottunk a vár felújítására" – emlékeztetett.
Ezt követően kitért a miskolci úthálózat helyzetére is, melynek egy része önkormányzati, másik része állami tulajdonban van. Utóbbi mintegy 85 kilométeres szakaszt jelent a város belterületén.
Első körben - a korábban említett 3,5 milliárdos pogácsázásból - 10 kilométernyi út újul meg. A 26-os főút városon belüli szakaszát (a Búza tér csomópontig és a 3-as főig) felújítását kell először megkezdeni 2025-ben a miniszter szerint. Az ehhez csatlakozó úthálózattal foglalkozik majd a város.
- Rövid időn belül 30 milliárd forintnyi útfejlesztési forrás érkezik Miskolcra. Tóth-Szántai József az egyeztetésen elmondta, a városnak járó uniós támogatásból 6 milliárd forintot költenek az önkormányzati utak rendbetételére. Mi pedig újabb 3,5 milliárdot fordítunk a miskolci utakra – vetítette elő a miniszter, hozzátéve, a 26-os a Magyar Közút ősszel kezdi a felújítást.
Lázár János a régóta tervezett, a belvárost az Avassal összekötő felvonó létesítését is a támogatandó tervek közé sorolta.
- Polgármester úr arra kért, hogy a tárcám rendelkezésére álló uniós forrásokból építsünk egy libegőt, ami a Szent István térről viszi majd az Avasra a közlekedőket. Ez jócskán lerövidítené a két városrész közötti közlekedést.
Kifejtette, a kormány látóterébe helyezték az Avasi-mintaprogramot is, melynek keretében például napelem kerülhet minden ház tetejére.
- Mi ebben partnerek vagyunk, László Regő országos főépítész is részt vett a mai megbeszélésen, és támogatásáról biztosította Miskolcot. Az energiahatékonyság, a közinfrastruktúra, valamint a járdák, lépcsők és utak felújítása is napirenden van az Avas kapcsán – fogalmazott.
A város tömegközlekedéséről elmondta, a két kritikus pont a biztonság és az üzembiztonság. A cégnek pénzre van szüksége – jelezte.
Azt is közölte, hogy
a MÁV-VOLÁN-csoport húsz darab Ikarus buszt vásárol, ebből hármat Miskolcra irányítanak.
– Az MVK-nak naponta 106 buszt kell elindítania, jót fog tenni a vérfrissítés az új, üzembiztos járművek formájában - hangsúlyozta.
A miniszter elmondta, a MÁV szempontjából Miskolc stratégiai fontosságú állomás, ezért készül egy terv, ami a vasútüzem és a pályaudvar szolgáltató részeinek felújítását is tartalmazza.
A DAM kapcsán arról beszélt, hogy a területen 75 vállalkozás működik jelenleg, a tulajdonjog pedig 150 tulajdonos között oszlik el.
– Mi abban vagyunk érdekeltek, hogy elkezdődjön egy átfogó területfejlesztés – fogalmazott, jelezve, támogatják, hogy a barnamezős területen lakossági célú városnegyed létesüljön.
A sajtótájékoztatóról készült videónk vágatlanul ITT tekinthető meg.