Ugrás a tartalomra

A jogász válaszol: Változások a kötelező jótállás körében

dr. Strassburger Gyula ügyvéd
Utoljára módosítva
2024. július 14. vasárnap 20:18
Miskolci olvasónk szeretett volna hűtő vásárlásával kapcsolatban igényt bejelenteni a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál, azonban elküldték, mondván, keresse fel az üzletet, ahol vásárolta a terméket. Kérdezi, hogy jogos volt-e a javítószolgálat elutasítása.

A fogyasztóvédelmi tárgyú jogszabályi rendelkezések 2024. május 8. napjával ismét változtak, fontos fogyasztói jogok, a jótállás és az elállás szabályait érintő változások léptek hatályba.

A legfontosabb változás, hogy minimum 2 év jótállást kell biztosítani a tartós fogyasztási cikkekre. Az egyes tartós termékek kötelező jótállásáról szóló rendelet korábban hatályos szabályai szerint, a 10.000 és 100.000 Ft közötti termékek esetén egy év jótállást kellet biztosítania az eladó vállalkozásnak. Ez a szabály 2024. május 8-ától megváltozott, és minimum 2 év a jótállási idő, vagyis a 10.000 Ft és 250.000 Ft közötti termékek esetén 2 év, a 250.000 Ft feletti termékek esetén 3 év jótállást kell vállalnia a vállalkozásoknak a rendelet hatálya alá tartozó termékekre. Új megoldás ugyanis, hogy külön rendeletben találhatók meg a tartós fogyasztási cikkek termékkategóriái. Ez a rendelet 2024. július 01-jétől hatályos, és részletesen felsorolja azokat a fogyasztási cikkeket, melyekre az eladó kötelezően jótállást kell hogy biztosítson.

Az eladó vételár-visszafizetési kötelezettségéről rendelkező részek kiegészítésre, pontosításra kerültek. A vállalkozás köteles elsősorban a jótállási jegyen, annak hiányában a fogyasztó által bemutatott, a fogyasztási cikk ellenértékének megfizetését igazoló bizonylaton szereplő vételárat visszafizetni. Ennek a gyakorlati alapja, hogy egy korábbi jogszabály-módosítás miatt 2023. június 25. napjától a jótállási jegyen a termék vételárát is fel kell tüntetni.

A levélírónk kérdésére a válasz abban a módosításban található, mely szerint a vásárló a jótállási igényét bejelentheti a vállalkozás székhelyén, bármely telephelyén, fióktelepén és a vállalkozás által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál is.Változott az a rendelkezése is, mely a meghibásodás esetén követendő eljárást szabályozza. Ha a fogyasztási cikk a jótállási időtartam alatt három alkalommal történő kijavítást követően ismét meghibásodik, a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket nyolc napon belül kicserélni.

Fontos változás, hogy ha a fogyasztó eláll az online módon történt vásárlástól, a termék az elállással érintett webáruház üzletébe is visszavihető, tehát nem szükséges a vállalkozás címére visszaküldeni, és annak költségét viselni.

További hírek

Olvasnivaló

 

Programok

Jelenleg nincsenek programok!