Ugrás a tartalomra

Lázár János az M30-asról: tessék csak visszajönni, és megcsinálni az utat

Kujan István
Utoljára módosítva
2025. február 21. péntek 09:28
Kibővítik az arnóti körforgalmat a nagyobb dugók kialakulásának elkerülése érdekében, ez már áprilisra megvalósulhat, és lesz kompenzáció az éves megyei matricák árából, ennek mértékét ki fogják számolni az Építési és Közlekedési Minisztériumnál – egyebek mellett erre is ígéretet tett Lázár János. A miniszter – saját megfogalmazása szerint – azért vett részt az aHang civilszervezet által megrendezett szikszói lakossági fórumon, hogy válaszoljon a lakosság részéről felmerült kérdésekre, és egyúttal bocsánatot kérjen mindazoktól, akiket veszteség ért az M30-as autópálya egy részének lezárása miatt.
Fotók: Osztie Tibor

Éppen egy évvel ezelőtt zárták le az M30-as autópálya Szikszót Miskolccal összekötő szakaszát, mert egy 150 méteres részen megcsúszott az út. Az „évforduló” napjára, hétfőre lakossági fórumot hirdetett az aHang civilszervezet, Szikszó Inkubátorházába várták az érdeklődő helyieket és a sajtót, így a MIKOM stábját is. Mi fél 5 körül értünk az arnóti körfogalomhoz, ahol magunk is tapasztalhattuk: többszáz méteren át, hosszú kocsisor tartott Miskolc felé. A helyiek érdeklődésünkre aztán megerősítették: a helyzet reggelente még rosszabb, rendkívül nehézkes a bejutás a megyeszékhelyre.

Nem túlzás talán azt állítani, hogy ezreket érint a probléma, nem véletlen tehát, hogy komoly érdeklődés mutatkozott a fórum iránt. A kezdés előtt fél órával még csak arra lettünk figyelmesek, hogy óriási a médiaérdeklődés, találkoztunk 444-es, 24.hu-s és indexes munkatárssal is, de például az Euro News is a helyszínre érkezett. Idővel aztán a helyi lakosok is megérkeztek, teljesen megtelt a 150-200 fős nagyterem.

Mielőtt rátérnénk a fórumon elhangzottakra, érdemes röviden felidézni az előzményeket. 2024 februárjában le kellett zárni az M30-as egy szakaszát, mert az autópálya mindkét oldalán olyannyira megrepedt, illetve megsüllyedt a burkolat, hogy balesetveszélyessé vált a közlekedés. Az út egy 150 méteres szakaszon megcsúszott, a forgalmat a 3-as főútra és a környező településekre terelték, a dugók és a megnövekedett forgalom megnehezíti a helyiek életét. Válaszokat szerettek volna tehát arra vonatkozóan, hogy ki a felelős a helyzetért, és főleg: mikorra oldódhat meg a probléma. Ez artikulálódott az aHang helyi csoportjának a fellépésében, és így jutottunk el a lakossági fórumig, amin – ígéretéhez híven – Lázár János építési és közlekedési miniszter is rész vett.

Átépítik az arnóti körforgalmat

Elsőként Pach Dániel okleveles építőmérnök kapott szót, őt kérte fel független szakértőként az aHang, hogy vázolja a problémát. Felidézte, hogy már jóval korábban megjelentek az első hibák, ezért felvetette, hogy már a tervezés során is felmerülhettek a problémák. Rámutatott aztán, hogy a 3-as főút forgalma gyakorlatilag megduplázódott, sőt: a nehézgépjárművek száma megtriplázódott. Emiatt jelentősen romolhat ennek a szakasznak az állaga, figyelmeztetett.

Pach Dániel okleveles építőmérnök

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) helyettes államtitkára megerősítette: valóban folyamatosan jelentkeztek problémák az autópálya átadását követően, de ezeket a kivitelező igyekezett kijavítani. Pántya József felidézte: 2024 elejére olyan mértékűvé vált a probléma, hogy a közútkezelő közlekedésre alkalmatlanná nyilvánította a szakaszt. Lezárták az autópályát.

– Nem tehetett mást a közútkezelő – hangsúlyozta, hozzátéve: a kivitelező Strabagnak garanciális kötelezettsége van, „amit el fog végezni”. – Gyors megoldást akarunk. Elvárjuk, hogy október végére elkészüljenek a javítással. Addig is átépítjük az arnóti körforgalmat, növeljük a kapacitását. Ez már áprilisra megvalósulhat.

Pántya József helyettes államtitkár

A nagy hiba

„Azért jöttem, hogy meghallgassam a kérdéseket, válaszoljak azokra, és mindenkitől elnézést kérjek, akit kár ért, veszteséget szenvedett. Mindenkitől elnézést kérek, akit az út lezárása miatt hátrány ért” – fogalmazott Lázár János átvéve a szót.

Helyenként felindultan arról beszélt az építési és közlekedési miniszter, hogy a több mint 350 milliárd forintból, kormányzati ciklusokon átívelően megépült autópályáról van szó, ami magyar és uniós támogatásból, közpénzből valósult meg.

– Éppen ezért bosszantó, ami történt. Egy olyan műszaki hibáról van szó, amiről kiderült a vizsgálatok során, hogy egyértelműen a kivitelező terhére róható fel – fogalmazott.

Lázár János építési és közlekedési miniszter

Hogy milyen vizsgálatokra utalt a miniszter? Nos, az ÉKM a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemet kérte fel független szakértőnek. Ők feltárták a problémát, és kiderült, hogy a megoldásához 10-11 hónapra van szükség.

„A kivitelező garanciával tartozik. Egyszerű a képlet: kevesebb pénzből többet akart keresni. Ez nagy hiba volt. Kitoltak mindenkivel, de nem hagyjuk futni őket. Tessék csak visszajönni, és megcsinálni az utat” – fogalmazott élesen Lázár János.

Az aHang részéről jelezték a fórumon, hogy szerették volna, ha a kivitelező Strabag, valamint a BME szakértői is jelen vannak. A titoktartási szerződés miatt azonban ezt nem engedélyezte a minisztérium. Ezt azzal magyarázta Lázár János, hogy a vizsgálati dokumentum olyan adatokat tartalmaz, amik „felkészíthetik a Strabagot egy esetleges perhez”. A cég elmondása szerint közölte, hogy nem vállalja a garanciális javítást. A miniszter kilátásba helyezte, hogy kitilthatják Magyarországról a Strabagot, ha az M30-as javítása nem történik meg.

Visszatérítés

Az aHang helyi szervezete részéről Gyenes Gábor szólalt fel a fórumon. Mások nevében is szólva „siralmasnak” értékelte a helyzetet. Felidézte, hogy még tavaly ősszel indítottak kampányt, amelyben az érintett útszakasz helyreállítását követelik. Petíciójukat több mint 2 ezer helyi lakos írta alá eddig, a szervezet aktivistái pedig több alkalommal is szerveztek figyelemfelhívó demonstrációt a 3-as főúton.

Gyenes Gábor

Úgy fogalmazott, hogy „megrendült a bizalom” a vállalatban, de a hatóságokban is, és érdemes lenne átgondolni a hazánkban érvényben lévő szabványokat is, hogy még egy ilyen eset ne fordulhasson elő. Hozzátette még: „a titkolózás sem segít”, konkrétumokat szeretnének, ezért felvetette, hogy szeretnének látni egy részletes időtervet, mi mikorra készül el. Havi rendszerességű megbeszéléseket és tájékoztatást is kérnek a lakosok részére. Nagy tapsot kiváltva felvetette azt is, hogy térítsék vissza a megyei matricák díját, és enyhítsék a forgalomterhelés hatásait.

Lázár János úgy reagált, hogy nyitott a kérdésre, „jogos a felvetés”, lesz kompenzáció az éves megyei matricák árából, ennek mértékét ki fogják számolni a minisztériumban. És garanciát vállalnak az arnóti körforgalom átépítésére is.

További hírek

Olvasnivaló

 

Programok

Jelenleg nincsenek programok!