Ugrás a tartalomra

Megtekintették az épülő Y-hidat

Kujan István
Utoljára módosítva
2022. június 28. kedd 13:22
Miskolci lakosok, autósok tízezreinek életét érinti az Y-híd és "csatolt" részeinek az építése, ezért - hogy saját szemükkel is meggyőződjenek a munka haladtáról - bejárást tartottak kedden a Velünk a Város frakció képviselői a gigaprojektnél.
Horváth Csongor képgalériája

Szeptemberben lesz két éve, hogy megkezdték az Y-híd kivitelezését. Előbb a korábbi vasúti felüljárót, majd néhány épületet bontottak el (közben bombát is találtak a területen, amit sikeresen hatástalanítottak), majd kerülőút épült a martinkertvárosi és szirmai lakosoknak. Aztán elkezdtek építeni egy turbókörforgalmat a Király és a Vörösmarty utca csomópontjában, ami a kivitelező NIF Zrt. tájékoztatása szerint októberre lehet készen. Használatba azonban csak később, november végén, december elején az Y-híddal együtt vehetik majd az autósok. Ugyanis - bár a kivitelezőnek eddig el kell készülnie a munkával - ezután hátra lesz még a műszaki átadás-átvételi és a forgalomba-helyezési eljárás, ez pedig még néhány hetet biztosan igénybe vesz majd.

Felidézni is hosszú az elmúlt hónapok főbb történéseit a projekt kapcsán. Az mindenesetre biztos, hogy egy óriási beruházásról van szó, és ebből következően miskolciak tízezreinek határozza meg a mindennapjait a közlekedésben, a zaj és egyéb hatások miatt. Fodor Zoltán a keddi bejárásnál azt emelte ki, hogy ötletgazdaként fontosnak tartotta tájékozódni az építkezés előrehaladtáról.

- Úgy gondolom, kötelességünk rajta tartani a szemünket, mert bár állami projekt, de nekünk a miskolciak érdeke az első - fogalmazott a Velünk a Város önkormányzati képviselője, akinek kezdeményezésére Simon Gábor frakcióvezető, Szarka Dénes frakcióvezető-helyettes, valamint Cseléné Figula Edina, Bartha György, Bazin Levente és Borkuti László önkormányzati képviselő vett részt a megtekintésen.

A hídon 5-6 percenként járnak oda-vissza a kamionok, egyéb, az építkezésnél használt járművek. Aszfalt fedi már az utat, jól kivehető az Y-forma központi magja is - itt válik ketté az út. A Tiszai pályaudvar felé haladó ággal ránézésre is jobban haladtak, mint a Martin-kertváros felé forduló ággal.

- Reméljük, minél hamarabb át tudják adni a hidat a miskolciaknak, már nagyon várja mindenki - emelte ki Simon Gábor, a Velünk a Város frakció vezetője, aki egyúttal azt is megjegyezte a bejárás végén, hogy - ebben a formában - továbbra sincs száz százalékig meggyőződve a beruházás szükségességéről.

- Össze kellene kötni a hidat a József Attila utcával, és így az autópályával. Erre vannak ígéretek, de ezek egyelőre ezen a szinten állnak - tette hozzá.

Tavaly júliusban valóban bejelentették, hogy a tervek szerint 2025-ben megkezdődhet egy, az Y-hidat a József Attila úti nagy körforgalommal összekötő, kétszer két sávos, végig a felszínen vezetett főút építése. A három kilométeres szakasz a híd keleti ágától indulva új nyomvonalon elhaladna a Tisza pályaudvar előtt, majd a Szinva és a vasúti területek között folytatódna keleti irányban, míg el nem éri a Fonoda utcát. Ezen folytatódna a nyomvonal, annak szintén kétszer kétsávosra való áttervezésével. A Csokonai utca csatlakozása előtt északra fordulna az új nyomvonal, és a Sajón, egy új hídon átvezetve érné el a meglévő nagy körforgalmat a József Attila utcán.

- Ezek az ígéretek számomra nagyon homályosak még. A folytatást mindenesetre elképzelhetetlennek tartom városi projektként, maximum állami beruházásként. Így továbbra is óriási kérdőjel bennem ennek a gigantikus beruházásnak a szükségessége. A régi martinkertvárosi híd megmarad, amit nem értek. De aggodalomra ad okot az is, hogy vajon be fog-e válni Miskolcon a turbókörforgalom - sorolta a frakcióvezető.

A hosszú hónapok óta tartó beruházás miatt egyre fogy a martinkertvárosiak, a szirmaiak türelme a terület önkormányzati képviselőjének tapasztalatai szerint. Cseléné Figula Edina azt mondta, ez érthető, ráadásul kevés információt kapnak, főleg, amit tényként kezelhetnének.

- Nem tudhatjuk azt sem, pontos milyen eredménye lesz a beruházásnak. De tartom, amit a kezdetekkor is mondtam: valahol el kell kezdeni. Az Y-híd lehet egy jó alap, és talán eljön majd az az idő is, amikor Martinkertvárosba egy többsávos út vezet - tette hozzá az önkormányzati képviselő.

További hírek

Olvasnivaló