Ugrás a tartalomra

Menetrendváltozás – tények, okok, hiedelmek

minap.hu
Utoljára módosítva
2021. április 25. vasárnap 13:15
Mindennapos beszédtéma a tömegközlekedés a városban. Érthető, hiszen tízezrek életét, valóban mindennapjait befolyásolja, meghatározó elem a város működésében.

A közösségi közlekedés jelentős részben közpénzből működik, így mindannyiunk, a miskolciak közös vagyonáról van szó, amikor azt nézzük, mennyibe is kerül a több ezer villamos- és buszjárat közlekedtetése. Márpedig a közvagyonnal való felelős gazdálkodás az önkormányzat feladata, és mindannyiunk érdekében kell kezelnie az MVK-nak utalt támogatásokat is.

Jól ismert tény, hogy az egy esztendeje kitört járvány, a lezárások, az iskolák tantermi oktatásának szüneteltetése, az ingyenes parkolás óriási mértékben hatott az utazási lehetőségekre. Kevesebben utazunk kevesebbet, így kevesebbet fizetünk be a jegyek áraként – másik oldalról az MVK szolgáltatását megrendelő önkormányzat is kevesebb forráshoz jut, amiből kevesebbet lehet erre a célra fordítani. A közbeszédben sokféle állítás, tények és hiedelmek előkerülnek hetek-hónapok óta. Tekintsük át ezeket, nézzük meg, melyik mögött mi a valóság!

A fél évvel ezelőtti menetrendhez képes több vonalon harmadával – harminc százalékkal – csökken most a szolgáltatási szint.

mvk. villamos,
Elvonták a nagyvárosok közösségi közlekedéséhez való állami hozzájárulását. | Fotó: Mocsári László

Az elmúlt fél évben az eladott jegyek és bérletek – tehát a fizető utasok – száma 35-40 százalékkal csökkent. A legutóbbi negyedévben 40 százalékkal kevesebben utaztak-utaznak, mint egy évvel korábban, a békeidejű 2019 évhez képest pedig 50 százalékkal kevesebben. Nyilvánvalóan az iskolai szünet (online oktatás), munkahelyeken a home office bevezetése, a járványtól tartva otthon maradó emberek következtében a fele maradt meg csak az MVK-s utazóközönségnek. Tehát ennyivel kevesebb az utazási igény – és ennyivel kevesebb a cég bevétele, amiből működtetni lehet a szolgáltatást.

Amellett, hogy járataira jegyet-bérletet árusít, az önkormányzati tulajdonú nagyvállalatnak kiegészítésre van szüksége a bevételeiben: ez mindig is így volt, és az ország, a világ más nagyvárosaiban is jellemzően így van. A kiegészítést a tulajdonos önkormányzat biztosítja, ez többmilliárdos tételt jelent a városi költségvetésből, Miskolc pénzéből. Mindez a két fél között megkötött, évről évre megújuló közszolgáltatói szerződés alapján történik. A harmadik fél a képletben egészen tavalyig a magyar állam volt, egy további kiegészítőtámogatással.

A közvagyonnal való felelős gazdálkodás az önkormányzat feladata, és mindannyiunk érdekében kell kezelnie az MVK-nak utalt támogatásokat is.

A miskolci önkormányzat által szerződés szerint évente fizetendő milliárdos összeget az előző vezetés alatt az önkormányzat nem fizette ki. Nincs rá magyarázat, miért. Az elmúlt másfél évben nem jelentkezett felelős, aki ezt a mulasztást magára vállalta volna. A kormány a saját hozzájárulását a nagyvárosok közösségi közlekedéséhez tavaly váratlanul elvonta. A miskolci önkormányzatnak a járványhelyzet és elvonások miatt amúgy is beszűkült városi költségvetéséből az előző évinek négy-ötödét van módja az MVK számára átutalnia: kétmilliárd forintot. A Fidesz–KDNP-féle vezetés idején „elsinkófált” négymilliárd forint pótlására, előteremtésére nem látni a megoldást, amit évekig kénytelen nyögni a miskolci tömegközlekedés.

Gyakran módosul a menetrend

A legtöbbet megfogalmazott kritika: az MVK mostanában pár havonta módosítja a menetrendet, és az rendre szűkítést jelent.

Ez még annál is jobban igaz, mint az átlagutas gondolná: a járvány kitörése óta 12-szer módosult a menetrend. Minden alkalommal az aktuális utazási igényekhez és finanszírozási adottságokhoz igazodott a változtatás, a felelős gazdálkodás szellemében, szakmai előkészítés nyomán. Az iskolába nem járó diákok, az otthon maradó dolgozók tízezrei teljesen átformálták a képet, vannak buszok, amelyek nagy kihasználtsággal járnak – vannak, amelyek jószerével üresen. A folyton, szinte hétről hétre változó helyzethez folyamatosan alkalmazkodnia kellett a szolgáltatónak, amit a menetrend formálásával, finomításával tehet meg. Továbbá azzal, hogy a menetrend követése mellett is napról napra figyeli a valós utasforgalmat, és járatsűrítésekkel, kisegítő járatok indításával reagál az utasigényekre. Ami a belátható jövő illeti, elsősorban a járványügyi vészhelyzet alakulása és a kormányzati előírások változásai lesznek a meghatározóak. A most meghirdetett „tanszüneti”, illetve a tanulmányi időszaki menetrendek fogják egymást váltani, annak megfelelően, milyen állami rendelkezéseket vezetnek be az előttünk álló hónapok során.

Csak óránként közlekednek?

Az is több fórumon felmerült, hogy bizonyos járatok csak óránként közlekednek. Ez így van, ahogy volt ilyen eddig is, évtizedekkel ezelőtt is, a közelmúltban is, jelenleg is, a jövőben is. Vannak vonalak, ahol tényleg előfordul, hogy – különösen a késői órákban – senki sem utazik a járművön, akár a teljes útvonalon sem. A szolgáltatónak ez ugyanúgy elkerülendő negatívum, mint az ellenkezője: amikor tele van a kocsi, esetleg fel sem férnek egy megállóban az új utasok. Az ilyen szélsőséges tapasztalatok mérséklése és elkerülése a mostanában gyakoribb menetrendváltozások indoka, ezt szolgálja a forgalom rendszeres követése, a napi szintű reagálás. Hozzátéve, hogy a külső városrészek, az „egy útvonalon” elérhető övezetek lakói számára mindig is kiemelten fontos lesz, hogy a busz megbízhatóan szállítsa őket otthonuk és a belváros között, ez a cél – ám lássuk be, ennek az igénynek azonban sohasem lehet „tökéletesen” megfelelni. Az MVK Zrt. hivatalos válasza egyébként a fenti panaszra: „A Miskolc MJV mindenkori megrendelésének megfelelően kialakított teljesítményt biztosítja az MVK Zrt. A város teherbíró képessége és a megrendelt szolgáltatás összhangját folyamatosan egyeztetjük a megrendelővel.”

Egymilliárddal olcsóbban képes működni

A járatritkítás persze nem old meg mindent, de ennél többről van szó: a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. a 2021-es évi tervében kicsivel több mint 1 milliárd forintos megtakarítást tudott elérni. Az anyagköltség terén 370 milliót, a buszok teljesítménycsökkentése révén (üzemanyagköltség) közel 200 milliót spórol az önkormányzati tulajdonú cég. Karbantartás, villamosáram, korábbi szerződések felülvizsgálata, beruházások visszafogása, bérköltségek: további százmilliókkal csökken a ráfordítás idén. Tehát amellett, hogy a megelőző fél évtizedben évi (neki szerződés szerint járó) egymilliárdot nem kapott meg a vállalat, jelenleg további egymilliárddal olcsóbban képes működni, mint a Fidesz–KDNP érában.

Kiléptek az együttműködésből

Év eleje óta az MVK-s szakemberek munkáját a Veres Pál polgármester által életre hívott munkacsoport segíti, amely hivatali, céges és civil szakemberek együttese. A tavaly ősszel hatályba lépett, akkori menetrend kidolgozásában még az országos sajtóból és a közösségi médiából ismert VEKE civil szakmai csoport is részt vett, de ők idővel kiléptek az együttműködésből. Azóta szinte napi rendszerességgel ontják magukból a Miskolcra vonatkozó kritikus észrevételeket – de ezek mellett érdemi javaslatot nem fogalmaztak meg, és láthatóan nincsenek arra tekintettel, hogy a finanszírozás drámai nehézségei (hiányzó-elvett milliárdok) nem a „mit szeretnénk”, hanem a „mit lehet tenni” megközelítését teszik érvényessé. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület azt mondja, „mi ne legyen”, de sem azt, „mi legyen”, sem azt, „miből” nem tudja mellétenni – ezt elsősorban mint Miskolc elleni hangulatkeltést lehet értékelni, nem mint valós szakmai segítséget.

További hírek

Olvasnivaló