Ugrás a tartalomra

MVK: súlyos örökség után észszerűsítés

minap.hu
Utoljára módosítva
2020. február 26. szerda 10:43
Átalakulhat a miskolci tömegközlekedés – amennyiben a miskolci közgyűlés elfogadja az erről szóló előterjesztést, az elkövetkező hónapokban változnak a jegyárak, észszerűsödik a busz- és villamosjáratok száma és szerkezete, csökken a helyszíni bírságok mértéke, illetve fejlesztések valósulnak meg az elektronikus jegy- és bérletértékesítés területén.
Fotó: Juhász Ákos

Az átalakításokra azért van szükség, mert az előző városvezetés ezen a területen is súlyos örökséget hagyott maga után. Az elmúlt években még az inflációnak megfelelő mértékben sem korrigálták a jegyárakat, és bár tudtak számos, az MVK Zrt.-nél kialakult problémáról, mégsem tettek lépéseket azok megoldására, ezzel katasztrófaközeli állapotba sodorva a céget és a teljes miskolci tömegközlekedést. A cég vezetője hiába készített átfogó jelentést a kialakult helyzetről, azt egyszerűen a „fiók mélyére száműzték”.  A gondok mostanra olyan súlyossá és égetővé váltak, hogy ha továbbra sem történik semmi, akkor a rendszer fenntarthatatlanná válik és összeomlik.

A miskolci közlekedési vállalat évente csaknem 80 millió utast szállít a meglévő két villamos- és 44 buszvonalon. Jelenleg 122 autóbuszt és 31 villamost üzemeltet a cég, amely az utasszámlálási adatok alapján ennek a 80 millió utasnak nagyobb kapacitást kínál, mint például Debrecen tömegközlekedési társasága az ottani, 101 millió utasnak. Miskolcon a tanulmányi időszakban, munkanapokon reggelente járnak a legsűrűbben az autóbuszok és villamosok. Az 1-es villamos ilyenkor 3-5 percenként, a 35-ös autóbusz pedig 8 percenként jár.  Ezzel szemben például Szegeden munkanapokon az utasoknak 15-30 percet, hétvégén pedig akár 30-60 percet is várniuk kell a következő buszra. Ráadásul Miskolcon a csongrádi és a hajdú-bihari megyeszékhellyel ellentétben 10 százalékos városkártya-kedvezmény is elérhető a bérletekre. Mindemellett elővételben Miskolcon a legolcsóbb a vonaljegy is, mindössze 300 forint, míg Szegeden 320, Debrecenben pedig 350 forintot kell érte fizetni.

Az MVK Zrt. folyamatos utasszámlásaiból az is kiderült, hogy Miskolcon munkanapokon mindössze 15,5 százalékos az átlagos járatkihasználtság, azaz vannak olyan időszakok, amikor alig utazik valaki a különböző helyi járatokon. Éppen ezért a közlekedési vállalatnak, ha el akarja kerülni a rendszer működésképtelenné válását, a valós utazási igényekhez kell igazítania szolgáltatásait, hiszen a jelentősen túlméretezett, gyakran kihasználatlanul üzemelő járatstruktúra fenntartása nagyon sokba kerül. A helyzetet tovább nehezíti, hogy az elmúlt 8 évben annak ellenére sem volt még az inflációval megegyező mértékű tarifa-korrekció sem, hogy a bérek és az üzemanyagok árai is jelentősen emelkedtek, rendkívül megdrágítva ezzel az amúgy is a valós ár alatt kínált tömegközeledési szolgáltatásokat.

Az MVK Zrt. nemcsak az utasszám alakulását kíséri folyamatosan figyelemmel, pontos képet kapva így az egyes járatok tényleges kihasználtságáról, hanem a város nagyobb foglalkoztató cégeivel is állandóan egyeztet az utazási igényekről, a menetrendet pedig mindezeket figyelembe véve állítják össze. A rendszer azonban változtatások nélkül így sem maradhat fenntartható.

Éppen ezért, ha a testület úgy dönt, április elsejétől új menetrend szerint közlekednek majd a tömegközlekedési társaság járatai, május elsejétől pedig változik a jegyek és bérletek árai is. Az átalakításokat úgy dolgozták ki a szakemberek, hogy közben figyelembe vették a miskolci családok teherviselő képességét és elemezték más városok közlekedési cégeinek árait is. Az utasszámlálásoknak köszönhetően az MVK Zrt. pontos adatokkal rendelkezik az egyes villamos és buszvonalak forgalmáról, a menetrendbeli változásokat az eredmények kiértékelése után úgy állították össze, hogy a járatstruktúrát a valós utazási igényekhez igazítsák, kiküszöbölve a rendszerben meglévő kihasználatlanságokat és fenntarthatóvá, gazdaságosan finanszírozhatóvá téve a teljes miskolci tömegközlekedést. A változásokról részletesen is olvashatnak cikkünk keretes bekezdéseiben.

Az MVK Zrt. javaslata szerint így változna a menetrendi 2020 második negyedévétől

  • tanulmányi időszakban, munkanapokon, csúcsidőn kívül változik az 1-es, 14-es, 19-es, 24-es, 29-es és 35-ös autóbuszvonalak, valamint az 1-es és 2-es villamos fordulószáma

  • a 44-es autóbuszok hétfőtől péntekig ugyanakkora fordulószámmal közlekednek

  • kihasználatlanság miatt megszűnik a 38-as, és nyári időszakban a 290-es autóbuszvonal

  • a 69-es autóbuszvonal megszűnik, helyette az 1-es autóbuszok közlekednek Berekalja városrészbe.

A menetrendi változások hatását folyamatosan kiértékeli és elemzi az MVK Zrt.

Az előterjesztés szerint május elsejétől emelkedhetnek  a jegy- és bérletárak, de továbbra is megmarad a Miskolc Pass kártyával elérhető 10 százalékos kedvezmény. A 24 órás jegy, a 7 napos turistajegy és a hétvégi családi jegy ára csökken, a csoportos kombinált felnőtt jegy megszűnik, mivel eddig sem volt rá komoly kereslet.

További változások

  • a tanuló és nyugdíjas villamos bérletek ára 3200 forint lesz

  • a tanuló és nyugdíjas kombinált bérletek ára 4300 forint lesz

  • a teljesárú egyvonalas és a teljesárú villamos bérletek ára 5200 forint lesz

  • a teljesárú kombinált bérletek ára kedvezmények nélkül 7700 forint lesz

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!