Öt napja nem érkezik olaj a Barátság vezetéken keresztül sem Magyarországra, sem Szlovákiába, sem pedig Csehországba – írja a 444 a Bloomberg cikke alapján. Hozzáteszik: e három ország elvben az EU-s olajembargó decemberi élesítése után is vehetne a vezetékből orosz olajat, mert a kormányaik szerint tengeri kikötő nélkül máshonnan nem tudnának szerezni. Az orosz Transznyeft azért állította le a szállítást, mert nem tudta kifizetni a tranzitdíjat a vezeték ukrán szakaszát birtokló Ukrtransznafta nevű cégnek.
A Bloomberg információi szerint már augusztus 4-e óta nem érkezik olaj a Barátság vezetéken. Magyarországon az olcsóbb benzint és gázolajat a MOL azért képes biztosítani, mert az orosz olaj olcsóbb, mint a többi Európában hozzáférhető olaj.
A kialakult helyzetről a Telex érdeklődött a MOL-nál, nagyrészt ugyanis az olcsó orosz kőolaj teszi lehetővé, hogy tartható legyen Magyarországon a literenkénti 480 forintos lakossági üzemanyagár, illetve az olajszállítások akadozása fokozhatja-e az egyébként is meglévő ellátási nehézségeket.
A társaság egy közleményben válaszolt a hírportálnak, melyben az áll: "a Barátság vezetéken néhány napja szünetel a kőolajszállítás, mert tudomásunk szerint technikai problémák merültek fel a banki oldalon az orosz félt érintő tranzit díj kifizetése kapcsán. Bár a Molnak több hétre elegendő tartaléka van, folyamatosan dolgozik a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is."
A Bloomberg megjegyzi: a tranzitszállítások leállítása miatt ismét emelkedni kezdett az olajár. A Brent olaj jegyzése 1,3 százalékkal 98 dollár közelébe nőtt.