Ugrás a tartalomra

Nem csak felröppenő hír az új reptér

Létrehozva
A korábban tervezettnél jóval közelebb, ám az évtizedeken át bejáratottnál némileg távolabb építhetik majd meg a város új repterét.
Kép
A korábbi reptértől nem is olyan messze a Csorba-tavak környékén épület az új kifutópálya /Fotó: Juhász Ákos

A miskolci repülőtér 1931-ben kezdte meg működését. 1947-ben nyerte el a közelmúltig ismert formáját, akkor indultak el ugyanis a Maszovlet (a néhai MALÉV) rendszeresen belföldi járatai. A repülőtér sorsa 2007-ben vett új irányt, amikor a Miskolci Ipari Park részévé vált. Ez már előrevetítette, hogy a területen – összesen negyvenöt hektáron – a repülőteret is érintő jelentős ingatlanfejlesztés várható, ami a további üzemeltetést teheti kérdésessé.

2016-ban az is eldőlt, hogy a három különböző helyrajzi számon bejegyzett terület várossal való közös tulajdonjoga meg fog szűnni. A következő fordulat 2019-ben történt, amikor az adásvételi szerződésnek megfelelően megszűnt az ingatlan elidegenítési és terhelési tilalma, így lehetőség nyílt az ingatlan ipari jellegű hasznosítására. Megkezdődtek a Borsod Megyei Repülő Klub költözéséről szóló tárgyalások. Ezek azonban nem vezettek eredményre.

Kép

Bár a klub bérleti szerződése lejárt, az új városvezetés 2020-ban újra megkötötte azt, hogy a repülőtér további üzemeltetése biztosítva legyen. A szerződésben a klub elfogadta, hogy a város azzal a feltétellel adja ismét használatba a területet, hogy azt üzleti céllal rövidesen hasznosítani fogja majd, s a területet előbb-utóbb ki fogja üríteni.

Leszállás tapsviharban

Két esztendővel ezelőtt ejtőernyős ugrásokkal, látványos légi bemutatókkal, sétarepüléssel, családi és színpadi programokkal búcsúzott el a klub és Miskolc közössége az akkor kilencvenegy éves városi reptértől annak utolsó üzemnapján. 2022 – a fentiek miatt előrehozott – gyermeknapján a Magyar Honvédség egyik Gripenje tartott rövid bemutatót a Miskolc és Szirmabesenyő között található területen.

Akkor úgy festett, nemsoká valahol egészen máshol, Miskolc dél-keleti agglomerációjában landolhatnak majd a masinák. Veres Pál még a bezárást megelőző napokban hangsúlyozta: a városvezetés a kezdetek óta eltökélt volt abban, hogy megoldja a helyzetet, mert ők is „úgy gondolják, hogy Miskolc nem maradhat repülőtér nélkül”. A Sajópetri Kistokaj felőli határában tervezett létesítmény ötlete azonban csak egy rövid röppályát írt le, eddig feltáratlan okokból maradt abba a megvalósítás.

Kép

Mígnem a múlt héten tartott rendkívüli közgyűlésen a városvezetés elfogadta azt a telepítési tanulmánytervet, amely egy „Sajón túli dűlőn” létrehozandó sportrepülőtérre vonatkozna. Ebből kiderül: a remények szerint állami támogatással megvalósuló projekt során a beruházó az infrastrukturális fejlesztésen túl az üzemeltetést is vállalná. Teendő akad bőven, hiszen – habár a telektömb füves leszállópályához alkalmas – a terület megközelítésére szolgáló meglévő úthálózat is jelentős kiegészítésre szorul.

Leporolnák a propellereket

A nevezett terület a Sajó folyásirányának bal oldalán és a Csorba-tavak között, külterületen helyezkedik el. Északi irányból a 306. számú főút határolja – vagyis az M30-as autópálya közelében fekszik. Az előterjesztésben arra is kitérnek, hogy a későbbiekben a terület észak felé bővíthető, ha netán igényként merülne fel a kisgépek fogadásának biztosítása.

A tervek még nem készültek el, de a tervezőket már megnevezi az előterjesztés. A dokumentációban ugyancsak megnevezett beruházó – tekintettel a tervezés korai fázisára – nem kívánt lapunknak nyilatkozni. Azt azonban sikerült megtudnunk, hogy a több százmilliós projektben rendkívül komoly, előre aligha kalkulálható kiadási tételek merültek már fel jelenleg is, dacára annak, hogy „mindössze” egy füves leszállópályájú sportrepülőtérről beszélünk.

Kép

Egyvalami a fenti kérdőjelek ellenére is biztosnak látszik: a jövőbeni létesítmény a Sajó töltésén túl a repülőtéri elkerülő útról jóval könnyebben megközelíthetőnek ígérkezik majd, mint a meghiúsult sajópetris koncepció. Az is előnyére válhat a mostani megoldásnak, hogy a régi repülőtértől néhány száz méterre, a lakott területtől távolabb esik. Vagyis várhatóan – a Szirmabesenyő határában tapasztaltakkal ellentétben – kevésbé fogja zajkeltésével a környékbeliek csendjét felverni.

Ez is érdekelhet

Hétvégén is kátyúznak, figyeljünk a város útjain!
Miskolc
Itt-ott félsávos lezárásokkal és terelésekkel kell megbirkózniuk a Miskolcon közlekedőknek szombat reggel.
Klasszikus nyári szombatnak nézünk elébe
Miskolc
Jóval 30 fok felett tetőzhetünk.
Képgaléria
Tóth György fotókiállítása az Adyban
Tóth György kiállítás nyílt az Ady Endre Művelődési Házban
MiskolcKultúra
Lillafüred szépségét és természeti változásait mutatja be Tóth György első fotókiállítása.
Horváth Csenger távozik posztjáról.
Távozik Horváth Csenger a DVTK-tól
MiskolcSport
A klub közleményben jelentette be péntek délután, hogy a mai napon közös megegyezéssel távozik Horváth Csenger, a DVTK sportigazgatója.