Polgári engedetlenség a miskolci Herman gimnáziumban - a nyilatkozatukat nem vették át a tankerületi központban
"Az oktatás helyzetéért, valamint tanítványaink, gyermekeink, a nemzet jövőjéért érzett felelősségünk és tiszteletünk okán követeljük a mielőbbi érdemi, széleskörű és transzparens tárgyalásokat az oktatás jövőjéről; valamint követeljük a pedagógusok méltatlan és megalázó bérhelyzetének azonnali enyhítését"
- olvasta a nyilatkozat mondatait a Miskolci Tankerületi Központ bejárata előtt Pilz Olivér hétfő reggel. A Herman gimnázium matematika, fizika, biológia szakos tanára, a Tanítanék mozgalom meghatározó alakja azt mondta, azért folyamodtak a polgári engedetlenség eszközéhez, mert véleményük szerint "az oktatásirányítás hosszú ideje nem hallja meg a pedagógustársadalom jelzéseit, nem ismeri fel, hogy Magyarországon oktatási válság van, és mert nem maradt más eszköz a kezünkben".
- Munkabeszüntetésünk erkölcsi indíttatású, egyéni döntéseken alapul, és nem munkahelyi vezetőink – és különösen nem tanítványaink - ellen irányul - hangsúlyozta Pilz Olivér.
A nyilatkozatot aláíró pedagógusok nem tudják elfogadni a Köznevelési törvény idén májusi módosításait, melyek - véleményük szerint - lényegében a járványügyi veszélyhelyzetben született kormányrendelet intézkedéseit emelik át a veszélyhelyzet megszűnte után a Köznevelési törvénybe, s ezáltal a sztrájkot a tényleges érdekérvényesítésre alkalmatlanná teszik - most már törvényi szinten -, megfosztva ezzel a pedagógustársadalmat alapvető munkavállalói jogunktól.
- Meglátásunk szerint ezzel ellehetetlenítették az érdekegyeztetés sztrájk formáját; nem maradt más a kezünkben, csak a polgári engedetlenség. Most a Herman gimnázium tanári karának közel kétharmada itt van velünk. Több szülő is jelezte, hogy ma nem küldi iskolába a gyereket. Szerettük volna megmutatni, milyen az a tanárhiány - mondta.
Merthogy az oktatási rendszer évek óta súlyos problémákkal küzd, és ezek közül az egyik, amit sürgősen orvosolni kellene, az a létszámhiány.
- Körülbelül 16 ezer pedagógus hiányzik a rendszerből, most már azért is aggódnunk kell, hogy lesz-e egyáltalán bármilyen oktatás - mutatott rá Pilz. - A béreinket még mindig a 2014-es minimálbér alapján határozzák meg. Az életpályamodell szerinti bérek jelentős része a minimálbér alá került. Ezért tiltakozunk a beígért béremelés ütemezése, mértéke és uniós forrásoktól való függővé tétele ellen is. A pedagóguspálya vonzóvá tétele nem tűr halasztást, mert ilyen bérezés mellett nincs utánpótlás, sokan kényszerülnek a pálya elhagyására saját és családjuk megélhetése miatt, s figyelembe véve a magas átlagéletkorú pedagógustársadalomban a nyugdíjba vonulók egyre növekvő számát is, a pálya elnéptelenedésének tendenciája egyre fokozódik.
Amiből egyébként egy példányt szerettek volna átnyújtani a tankerület vezetőinek is, de hosszas várakozás után (a tankerület vezetője házon kívül volt, viszont nem akadt, aki átvegye helyette az iratot), végül az iktatóban "fogadták be" a levelet, ami így talán eljut a címzettekhez.
A nyilatkozattételen jelen volt a Földes Ferenc Gimnázium magyar-történelem szakos tanára, Szűcs Tamás is. Lapunknak azt mondta, a sztrájk mára hazánkban elveszítette érdekérvényesítő erejét, inkább már pusztán figyelmeztetésként használható. A tanárok akció országszerte viszont mindaddig tartani fogna szerinte, "amíg nem kapunk tisztességes béremelést, orvosságot a központosítás ellen, és szakmaiságot".
- Állandó akciókra lehet számítani, a mértéke ezeknek persze sok mindentől függ - tette hozzá.
A pedagógusok végül elmondták, reményeik szerint, ha több tankerületben is sztrájkot, polgári engedetlenséget hirdetnek a tanárok, akkor az a fővárosi központig is elér, és végre érdemi egyeztetés kezdődhet az oktatásról, a feszítő problémákról.