Ugrás a tartalomra

Politikai csatározások helyett tények és számok az MVK-ról

minap.hu
Utoljára módosítva
2021. szeptember 22. szerda 12:08
A miskolci közlekedési társaság vezérigazgatója sajnálja, hogy a politika játszótere lett a miskolci tömegközlekedés.

– Az elmúlt napokban szinte folyamatos politikai kommunikáció célpontjává vált az MVK Zrt. Az ellene felhozott vádakat teljes mértékben vissza kell, hogy utasítsam, érkezzen az bárhonnan is – jelentette ki Demeter Péter vezérigazgató. – Az MVK Zrt. vezetése és minden munkavállalója nap mint nap azon dolgozik, hogy az önkormányzat által megrendelt szolgáltatást gazdaságosan, fenntartható módon és a lehető legjobb színvonalon teljesítse. A mai gazdasági környezetben az a legfontosabb, hogy az önkormányzat financiális teherbíró képességét ne haladják meg a közösségi közlekedésre biztosított források. Ezzel a problémával nemcsak Miskolcon, hanem a többi nagyvárosban és az országos közösségi közlekedésben is küzdenek.

Demeter Péter szerint a problémák gyökere két fő okra vezethető vissza: a csökkenő bevételekre és a folyamatosan növekvő költségekre. Nézzük részleteiben!

Csökkenő bevételek

A COVID világjárvány és az azokhoz kapcsolódó korlátozó intézkedések a közlekedési társaságok bevételeit az elmúlt 1,5 évben drasztikusan megnyirbálták. 2020-ban 900 millió forint, 2021-ben 550 millió forint bevételkiesés keletkezett Miskolcon. A veszélyhelyzet kapcsán bizonyos utasok számára biztosított ingyenes utazási kedvezmények állami ellentételezése nem történt meg, az MVK Zrt. esetében Miskolcon ez meghaladja az 5 ezer főt, ami idén 360 millió forintos bevételkiesést jelent.

Ugyanakkor arról sem szabad megfeledkezni, hogy a helyi közösségi közlekedés állami támogatása 2020-ban és 2021-ben megszűnt, ami 500-500 millió forint bevételkiesést jelent a társaságnak.

Összességében tehát az elmúlt két évben mintegy 2,8 milliárd forint bevételkieséssel kellett számolnia az MVK Zrt.-nek.

Költségek növekedése

Az üzemanyagárak (benzin, gázolaj) mellett drasztikusan emelkedik a gáz- és a villamosenergia ára is. Mivel egy közlekedési társaság jelentős felhasználója az üzemanyagoknak, ezen költségelemek növekedése rendkívüli hatással van a társaság gazdálkodására – mutatott rá a vezérigazgató, hozzátéve: a felsorolt üzemanyagok árának növekedése nem áll meg és sajnálatos módon az látható, hogy a duplájára emelkedtek 2019-hez képest. A bérköltségek emelkedése az elmúlt két évben több mint 400 millió forint többletköltséget jelentett a társaság számára.

És emellett ott vannak még a korábbi évek alatt felhalmozott megrendelő tartozás – elég, ha az 5 milliárd forintos kifizetetlen számlára gondolunk – hitelkamatainak folyamatos költségei.

Demeter Péter vezérigazgató: Fotó: Juhász Ákos

Két út

– A miskolci közösségi közlekedés működőképességének fenntartása érdekében az elmaradt bevételek és növekvő költségek ellensúlyozására két lehetőség van – mutatott rá Demeter Péter. – Az egyik, hogy változatlan színvonalon és teljesítményen biztosítja a város a szolgáltatást és mellette pótolja – a jogszabályokban előírt módon – a bevétellel nem fedezett indokolt költségeket ún. ellentételezés formájában a társaság felé. A másik, hogy kisebb teljesítményt és szűkebb szolgáltatást rendel meg „csökkentett menetrend bevezetésével”, így finanszírozni tudja a miskolci közösségi közlekedést.

A második út választását az is indokolta – folytatta a vezérigazgató –, hogy a korábbi évek tartozásának pénzügyi fedezetét biztosító hitelkeret kimerült volna a korábbi mértékű közlekedési szolgáltatás biztosítása mellett, az MVK Zrt. nem tudta volna kifizetni a béreket, az üzemanyagot, kvázi bezárhatta volna a kapuit.

Minimalizálni a belső költségeket

– Az MVK Zrt. vezetésének folyamatos feladata a belső költségek minimalizálása, amire több intézkedési terv is készült, a mindenkori Felügyelő Bizottság és tulajdonosi jogokat gyakorló Igazgatóság tájékoztatása mellett. A szükséges döntések meghozatalához elengedhetetlen a két felügyeleti szerv határozata. Az MVK Zrt. a mindenkori Felügyelő Bizottság részére az elmúlt három évben összesen több mint nyolcvan előterjesztést készített, folyamatosan tájékoztatást adva a Társaság helyzetéről. Működési átvilágítási igények is érkeztek a Felügyelő Bizottság részéről – sorolta Demeter Péter, hozzátéve: ezekre minden esetben az MVK Zrt. elkészítette az objektív előterjesztéseket. Jelenleg is tart egy teljes körű menetrendet, tarifarendszert, folyamatokat, jogszabályi környezetet, cégműködést vizsgáló átvilágítás, amit Badány Lajos alpolgármester kezdeményezett. Ebben is teljes mértékben együttműködő az MVK Zrt. teljes menedzsmentje.

Emlékeztetett arra is, hogy az elmúlt másfél év a járványról szólt mindenkinek, és csak bízhatunk benne, hogy a jövőben ilyen mértékben már nem lesz jelen az életünkben.

– Az MVK Zrt. minden munkavállalója kiválóan helytállt és helytáll most is a világjárvány idején, folytatva a napi munkát a nagyon szűkös gazdálkodás mellett. Rengeteg racionalizálási intézkedést elszenvedtek a kollégáink és utasaink is, a saját bőrükön érezhették együttes hatását a túlélésnek és a járványnak. Ebben az igen nehéz helyzetben a jövőről, a fejlődésről is gondoskodtak. Sikerült összeállítani egy nyertes elektromosbusz-pályázatot, az elektronikus jegyrendszer bevezetéséhez szükséges műszaki dokumentumokat, hogy támogatási források érkezhessenek Miskolcra. Vezető kollégáink több országos szakmai érdekvédelmi szervezettel közösen lobbiznak a közösségi közlekedés forrásaiért, támogatásáért, terheinek csökkentéséért – hangsúlyozta Demeter Péter.

Ne váljon a politika csataterévé

Az MVK vezérigazgatója végül arra kéri a miskolci politikusokat, hogy „hasonló módon járjanak el, segítsék a közösségi közlekedés fenntarthatóságát, finanszírozhatóságát, fejlődését, képviseljék a helyi érdekeket, a miskolciakat, és ne változtassák politikai színtérré a miskolciakért dolgozó vállalatokat.

– Az MVK Zrt. eddig sem, és a továbbiakban sem kíván politikai csatározásokban részt venni, helyette végezzük a szakmai feladatainkat – emelte ki Demeter Péter vezérigazgató.

További hírek

Olvasnivaló