Ugrás a tartalomra

Sajtjával hódít tovább a Baráthegyi Majorság

Bódogh Dávid
Utoljára módosítva
2022. június 04. szombat 12:13
Nagyszabású programot indít a Szimbiózis Alapítvány és az Auchan. A hazai sajtkultúra fejlesztését és a sajtfogyasztás növelését célzó együttműködésről pénteken számoltak be a felek a Baráthegyi Majorságban.
Fotók: Parai Roland 

A meglehetősen sajtosra sikeredett sajtótájékoztatón az „Élj egészségesen és sajtAuchan!” nevet viselő kétéves projekt kapcsán megtudhattuk: a Baráthegyi Sajtmanufaktúrára jelentős fejlesztés, míg a különböző korosztályokra rövidesen izgalmas programok várnak a majorság birtokán.

A francia multinacionális vállalat kooperációja a Szimbiózis Alapítvánnyal jó néhány évvel ezelőtt kezdődött, amikor is Magyarország egyik legismertebb szociális farmján, a Baráthegyi Majorságon madárbarát kerteket hoztak létre, hogy a megye hátrányos helyzetű iskolásait a természetbe csalogatva oktassák.

Ennek mintájára kezdtek el gondolkodni a mostani pályázati felhívás nyomán, melyben lényeges szempont volt, hogy valamilyen egészségtudatos üzenete legyen a megfogalmazott projektnek, továbbá, hogy a tudatos vásárlást és a helyi élelmiszereket népszerűsítse.

Egy régmúltra visszanyúló együttműködés újabb mérföldköveként tekintenek minderre a partnerek. 

Az Auchan Magyarország kommunikációs és CSR igazgatója emlékeztetett: helyi áruházaik az alapítvány megváltozott munkaképességű dolgozói foglalkoztatásában évek óta segít, s immár ötödik esztendeje forgalmazzák a majorság lekvárjait is.

– A társadalmi ügyek felkarolására alapértékként tekintünk, éppen ezért hoztuk létre az Auchan Alapítványt, mellyel az a célkitűzésünk, hogy a helyi közösségeket úgy támogassuk, hogy mindeközben az egészséges táplálkozás témakörében edukáljuk is vásárlóinkat – hangzott el Varga-Futó Ildikótól, aki hozzátette: a tárgyalton kívül cégük még hat ehhez hasonló projektet pártfogol jelenleg is.

A szójáték mögött komoly perspektíva bújik meg: már a helyi borászok is érdeklődnek sajtjaik iránt.

A majorság udvarán kiállított, az ónodi vásárról és a miskolci régiségvásárról gyűjtött sajtkészítő-kellékek fontos missziójukat szimbolizálják – jelesül, hogy azt a tradíciót elevenen tartsák, ami a Baráthegyet a történelem folyamán jellemezte. A völgyben fellelhető nyolcszáz éves pálos kolostorrom egykori helyén ugyanis – a kutatások szerint – a szerzeteseknek a gyümölcsösben elvégzett gazdálkodás mellett még bőven maradt idejük tejoltásra.

Az „Élj egészségesen és sajtAuchan” program a hazai sajtkultúra fejlesztésén dolgozik majd, valamint a sajtfogyasztási szokásokon kíván változtatni. Ennek szellemében sajtkészítő workshopokat rendeznek különböző térségi csoportoknak.

– Nem ismerjük a sajtokat eléggé, és nem is nagyon bízunk a különböző sajtokban – vélekedett Jakubinyi László a kontinensen sajátosnak számító társadalmi jelenség felől. Becslése alapján az elkövetkezendő esztendőben az ősztől induló akcióval több mint háromszáz főt fognak elérni. A Szimbiózis Alapítvány elnöke szerint rendkívül fontos, hogy a többiek mellett a kismamákhoz és a védőnőkhöz is eljusson az az információ, hogy a laktózérzékeny gyermekek nagyjából kilencven százaléka fogyaszthat példának okáért kecskesajtot.

Az alapítványnál a kecsketartástól a sajtkészítésig lefedik a teljes előállítási folyamatot.

A sajt Európa nagy részén az étkezési kultúra egyik főszereplője, míg sajtfogyasztása alapján Magyarország meg sem jelenik a világ legnagyobb sajtfogyasztóinak térképén. A legfrissebb adatok szerint évente fejenként 14,2 kg sajt fogy hazánkban – szemben az európai listavezető Dániával, ahol ennek a kétszeresét majszolják. De valamivel délebben sem panaszkodhatnak, a tárgyalt tejtermékből ugyanis bőven 20 kg feletti mennyiség vész el a francia és holland szájüregekben. Fontos szociokulturális/jóléti adalék az is, hogy a hazai fogyasztók mindössze 72 százaléka eszik hetente sajtot – s szinte mindig ugyanazt a fajtát, jellemzően a trappistát választjuk/engedhetjük meg magunknak, hogy válasszuk...

Az iskoláskorúaknak viszont nem kell várniuk őszig: a térség oktatási intézményeit és a családokat már idén sajtkészítő táborral fogják megszólítani, ahonnan első guriga finomságukat haza is tudják majd vinni magukkal a nebulók. Ezenfelül amatőr sajtkészítő versenyt, hovatovább, versenyeket is bonyolít majd a Szimbiózis. 

Az alapítvány alkalmazottjai főállású sajtkészítőként fognak beszélni ezeken a programokon.

Jelenleg tíz fogyatékossággal élő munkavállaló dolgozik a projekt keretében most fejlesztésre váró Baráthegyi Sajtmanufaktúrában. A HÍR-védjegyes kecskesajtjaikat és különböző tejtermékeiket tizenöt éve gyártják. Az elmúlt években több szakmai díjat is nyertek. Sajtmanufaktúrájuk kiválóan felszerelt, megfelel a legszigorúbb követelményeknek.

– Néhány éve az etyeki sajtmustrán egy arany és egy bronzérmet szereztünk. Ezen felbuzdulva szeretnénk támogatni a hazai sajtkultúra fejlődését. Szándékunk hagyományt teremteni, ezért még a projekt zárásaként megszervezzük a második ilyen megmérettetést is – részletezte Jakubinyi László, aki úgy látja, nagyon kevés olyan magyar kiadású szakkönyv van, ami alapján a sajtkészítéshez hozzá tudna látni a fellelkesült kezdő.

A piacot már szondázták, eszerint óriási az érdeklődés irányukba.

Még az ősz folyamán vásárolnak két tehenet is. Céljuk, hogy a kapacitásuk olyannyira kibővüljön, hogy más helyi áruházban is megjelenjenek termékeik. Illetve, hogy az Auchan az ország távolabbi pontjaira is el tudja juttatni márkajelzésüket, küldetésüket. 

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!