Mintegy másfélmilliárd forintos kormányzati támogatással tíz darab tisztán elektromos hajtású autóbuszt szerezhet be a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK), telephelyükön pedig telepíthetik az ehhez kapcsolódó, akár az összes jármű egyidejű töltésére is alkalmas töltő infrastruktúrát – jelentette be csütörtökön Veres Pál, Miskolc polgármestere és Demeter Péter, az MVK vezérigazgatója.
A városvezető örömtelinek nevezte azt, hogy Miskolc sikeresen szerepelt a Zöld Busz program pályázatán. „A mi vállalásunk az volt, hogy folytatjuk a korábban elindult folyamatot, hogy városunkat még zöldebbé tegyük, illeszkedve a Green City elveihez. A korszerűtlen dízelüzemű autóbuszok zéró emissziós, elektromos üzemű járművekre cserélése remekül illeszkedik a zöld fejlesztések sorába. Ez komoly lépés ezen az úton, de csupán az első lépés. Az MVK feladata az lesz, hogy kipróbálja ezt a teljesen új, ámde rendkívül gyorsan fejlődő technológiát, és tapasztalatokat szerezzen ahhoz, hogy a későbbi pályázatokon ismét sikeresen vehessenek részt, és a buszflotta korszerűsítése folytatódjon” – mondta.
Veres Pál kiemelte, nagy eredmény, hogy a miskolci pályázat intenzitása meghaladja a nyolcvan százalékot (vagyis a beruházás értékének alig húsz százalékát kell a városnak finanszíroznia), ugyanis voltak más, szintén nyertes pályázatok, amelyeket arányaiban kisebb összeggel támogattak.
A MVK-nak jelenleg több mint száznegyven üzemképes autóbusza van. Ennek kicsivel több mint a felét teszi ki a 2015-től forgalomba állt hetvenöt CNG autóbusz, tehát körülbelül hetven dízelüzemű jármű cseréje sürgető. A nyertes pályázatnak köszönhetően ebből válthatnak ki jövőre tízet az elektromos buszok.
Korszerű, környezetbarát
Demeter Péter elmondta, a pozitív irányú döntést követően a projekt minél gyorsabb lebonyolítása érdekében a közlekedési cég elindított egy feltételes közbeszerzést a járművekre és az infrastruktúrára. Hozzátette, eddigi tapasztalataik alapján az eljárással kapcsolatban nagyon-nagy az érdeklődés.
Ami a beszerzendő buszokat illeti, az MVK a pályázatban nagyon pontosan meghatározta, mit is szeretne. „A beszerzendő járművek műszaki felszereltsége nem térhet el a korszerűbb buszainkétól. Ez azt jelenti, hogy a mostaniakhoz hasonló befogadóképességű, teljes egészében alacsonypadlós, klimatizált járműveket várunk, melyeken van tolatóradar, belső kamerarendszer, külső-belső vizuális, és belső audio utastájékoztató-rendszer is. Fontos, hogy a töltőállomások kialakításához a telephelyen az elektromos hálózatot is fejlesztenünk kell, valamint egy új transzformátorállomást is üzembe kell helyezünk” – részletezte.
A pályázat benyújtását megelőzően az MVK egyeztetett olyan városok közlekedési cégeivel, ahol már üzemelnek elektromos buszok. A pécsi Tüke Busz volt az egyik, a Baranya megyei megyeszékhelyen jelenleg tíz ilyen jármű üzemel.
Folyamatos csere
„Pécs hasonló vonalhálózattal rendelkezik, dombos-hegyes vidékekre is közlekedtetnek járatokat, és ezek mellett is rendkívül pozitív tapasztalatokról számoltak be. Ezek alapján olyan autóbuszokra pályázunk, melyek egy töltéssel minimum 250 kilométert képesek megtenni, és az akkumulátorokat öt óra alatt teljesen fel lehet tölteni” – mondta a vezérigazgató, aki hozzátette még, a forgalomba állítást követően az új járműveket a város minden területén szeretnék közlekedtetni.
A miskolci közlekedési vállalat járműflottája egyébként az elmúlt években nagyot fiatalodott: a Skodáknak köszönhetően a villamosok átlagéletkora jelenleg 7-8, a gázüzemű autóbuszoké pedig 5-6 év. „A dízelüzemű járműveknél viszont sajnos körülbelül 19 év az átlagéletkor. A csere nem csak környezetvédelmi okból sürgető, az új, korszerű buszok ugyanis olcsóbban üzemeltethetők, ritkábban hibásodnak meg és magasabb színvonalú szolgáltatást biztosítanak” – mondta az MVK első embere.
A közlekedési cég dekarbonizációs terve értelmében a 2030-as évek elejéig az összes dízelüzemű autóbuszát lecserélnék, ezért a jövőben is indulni kívánnak a hasonló, elektromos buszok beszerzésére kiírt pályázatokon – zárta Demeter Péter. Az új járművek nyolc-tíz hónap múlva, 2022 közepén állhatnak forgalomba.