Vasárnaptól használható a turbókörforgalom és a Vörösmarty utca
Befejeződött az utóbbi idők legkomplexebb, miskolci közlekedési infrastrukturális beruházás., napokon belül használható lesz az új, a Vörösmarty-Király csomópontjában létrejött turbókörforgalom és az Y-híd is.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) tájékoztatása szerint a közlekedők december 11-én használatba vehetik a Király utca és Vörösmarty utca kereszteződésében megépült turbókörforgalmat, valamint a kétszer kétsávosra bővített Vörösmarty utcát is, amely a Soltész Nagy Kármán utcától egészen a híd lábáig zsákutcaként használható a híd megnyitásáig.
December 12-én, hétfőn délután négy órától minden irányból megnyitják az Y-hidat is. A tömegközlekedés új menetrendi változása december 13-án, kedden, üzemkezdettől lép életbe – tette hozzá a NIF.
Az új útszakaszok miatt a forgalmi rend is jelentősen változik – árulta el érdeklődésünkre Molnár Emil, a miskolci rendőrkapitányság közlekedésrendészeti osztályának vezetője. Több csatlakozó önkormányzati úton a beruházás előtti közlekedési rend áll majd vissza, a turbókörforgalmat viszont mindenkinek szoknia kell majd.
- Az elmúlt hónapokban folyamatos volt a változás ezen a terülten, módosult a forgalmi rend, újabb és újabb sávelhúzásokat vezetett be a kivitelező, ezek miatt alapvetően bizonytalanabbul közlekedik a Vörösmarty és a Király utcák kereszteződésében mindenki. A turbókörforgalom átadása ugyan nem bonyolítja majd a helyzetet, de az biztos, hogy mindenkitől nagyobb figyelmet igényel majd annak használata az első időben – mondta.
Csak elsőre bonyolult
Molnár Emil szerint az újfajta kereszteződés csak elsőre tűnik bonyolultnak használata valójában nagyon is logikus. Arra kell csupán mindenkinek figyelnie, hogy a csomóponthoz érkezve felmérje, merre kíván haladni és ennek megfelelő sávon haladjon be a körforgalomba. Talán még ennél is fontosabb viszont, hogy ne essen pánikba az, aki eltéveszti a sávot.
- Ha mégis rossz sávot választottunk, nagyon fontos, hogy ne próbáljunk meg egyből korrigálni, akár még szabálytalanul is, ezzel ugyanis nagyon rosszul jár mindenki, baleset lehet a vége. Érdemes inkább menni egy kört és a következő alkalommal már a jó helyen kihajtani. A sávváltást megakadályozandó épült ki a gömbsüvegsor, aminek az a feladata, hogy elriassza az autósokat a hirtelen manőverektől. Ennek ellenére biztosan lesznek olyanok, akik megpróbálják majd ez, erre is érdemes lesz készülnie azoknak is, akik egyébként szabályosan haladnak – részletezte az osztályvezető.
A rendőrségi szakember szerint a turbókörforgalom célja elsősorban az, hogy a Vörösmarty-Király utcákhoz hasonló forgalmas kereszteződésekben folyamatos, gyors haladást biztosítson, ezáltal ugyanis a kereszteződés átbocsátó képessége növekszik. Ehhez persze az is szükséges, hogy az ilyen csomópontok kezelését elsajátítsák az autósok. Molnár Emil azt mondta, a rendőrség bízik abban, hogy ez rövid idő alatt megtörténik.
Nyugodtabb közlekedés
- Érdemes néhány szót ejteni az Y-hídról is, ahol talán annyira nem lesz jelentős a forgalmi rend változása, itt inkább korábbi, főleg a reggeli és esti órákban tapasztalható a zsúfoltság, a forgalmi dugók csökkenését várjuk. Alapvetően azonban azzal számolunk, hogy az egész városban nyugodtabbá válik a közlekedés, hiszen a Martinkertváros és Szirma felől a belvárosba közlekedők már nem a József Attila utcát és a Pesti utat fogják használni – tette hozzá Molnár Emil.
Ettől független a rendőrség megerősített szolgálattal lesz jelen a város útjain az útszakasz átadásakor és az azt követő napokban, így amennyiben szükséges, azonnal be tudnak majd avatkozni. „Bízunk benne, hogy erre nem lesz szükség és mindenki ügyesen használja majd a turbókörforgalmat és az egész új útszakaszt – tette hozzá az osztályvezető.
Használati utasítás
Lehoczky Krisztián, a Mályi Madármentő Állomás vezetője az elmúlt hetekben a Facebookon osztott meg néhány hasznos információkat osztott meg a turbókörforgalom használatáról. Ezeket most - a fotóival együtt - megosztjuk önökkel.
- "Ha legszélső sávban mész be, akkor az első kijárat legszélső sávjában mész ki az első kijáraton. Ha egyel beljebb mész be, akkor az első kijárat belső sávjában, vagy a második kijárat külső sávjában mész ki. Ha még egyel beljebb mész be, akkor az első kijáraton nem tudsz kimenni, de második belsőjébe és a harmadik külsőjébe ki tudsz menni. A körforgalomban nem lehet sávot váltani, így előre tudnod kell, hogy merre szeretnél menni. Ha az Y híd felől jössz akkor 4 sávos lesz a bevezető. A legbelső sáv visszaforgat mert ott 4 sáv van.
Tehát:
szélső sávból csak első kijárat,
középső sávból csak 1-2 kijárat,
belső sávból csak 2-3 kijárat.
Y híd felől 4. sávból csak 3. kijárat és visszaforgat - írta.
Az alábbi képeken így néz ki: