Ugrás a tartalomra

Összeomlik a tömegközlekedés kormánytámogatás nélkül

Létrehozva
A kormány az üzemanyagok ársapkájával komoly pénzekkel támogatja a személyes autózást – igaz, a Mol kontójára. Eközben a közösségi közlekedési cégek roskadoznak az elszállt energiaköltségek alatt. A taxisok nyomott áron tankolhatnak, miközben a fuvarozók nem, a fuvardíjak további emelése elkerülhetetlen – írja a hvg.hu. 
Kép
Fotó: hvg.hu

A BKV energiaköltségei megduplázódtak

Piaci áron tankolnak mások mellett a közösségi közlekedési járművek. A közösségi közlekedést ráadásul nemcsak az üzemanyagok, hanem a villamos energia árának elszállása is sújtja, hiszen a járművek jelentős része elektromos hajtású: trolik, villamosok, a fővárosi metrók, a villamosított vonalakon közlekedő vonatok.

A helyzetet jól szemlélteti a legnagyobb budapesti közlekedési vállalat, a BKV helyzete: Az első féléves tény adatok szerint a BKV energia költségei a 2021. I. féléves tény adatokhoz képest a duplájára emelkedtek – közölte a vállalat a hvg.hu-val. Az egyes energiahordozók ára eltérően változott az elmúlt évhez képest, a legnagyobb mértékben a villamos áram egységára növekedett (+ 136 százalék), de a szintén igen nagy volument kitevő gázolaj egységára is 65 százalékkal emelkedett – írták.

A BKV autóbuszai kizárólag a telephelyeken elhelyezett töltőállomásokon tankolnak. Kiemelt nagyfelhasználóként mindig egyedi áron vásárolják az üzemanyagot, hosszú távra kötött szerződés alapján, amely tartalmazza, hogy a Mol az üzemanyagot a nagykereskedelmi árhoz kötötten mozgó áron szállítja, amely akár hetente többször is változik – teszi hozzá a fővárosi önkormányzat.

A Volánnál sem lehet valami rózsás a helyzet – a cég nem válaszolt a hvg.hu megkeresésére –, az országos helyközi busztársaság (amely egyébként a fővárosban is szolgáltat a BKK megrendelésére) üzemanyagfogyasztása többszöröse a BKV-énak. 2021-ben a Volánnál mintegy 38 milliárd forint ment el üzemanyagra, miközben a BKV-nál 9 milliárd. Egyébként mindkét összeg jóval nagyobb, mint a megelőző évi költség, pedig az üzemanyagok ára csak tavaly ősszel lódult meg.

Kép
Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) közlekedésért felelős államtitkára az MVK Zrt. zéró emissziós autóbuszainak augusztus 5-i átadásán | Fotó: Horváth Csongor

A MÁV Startnál szintén hatalmas összegekről, és hatalmas kiadásnövekedésekről van szó. A vállalat tavalyi beszámolójában azt írta, az energiaárak év végi  - vagyis 2021 végi, és azóta a helyzet csak rosszabb lett – ugrásszerű növekedése jelentősen hatott az éves gazdálkodásra. A vontatásra fordított energia költsége a 2020-as bázisnál 7,5 milliárd forinttal volt magasabb, amelyből a vontatási villamos energia költség 35,4  százalékkal (+5,6 milliárd forint), míg a vontatási üzemanyag költség 36,6  százalék kal (+1,9 milliárd forint) nőtt az előző évhez képest – taglalja a hvg.hu írása

A kormány nem ad elég pénzt

A BKV-ra visszatérve, 2020-ban a cég 6,6 milliárdos veszteséggel zárt, 2021-ben már 13,3 milliárd forintossal. Az elszálló energiaköltségek mellett az idei év is biztosan vaskosan veszteséges lesz, az üzleti terv 26 milliárdos mínusszal kalkulál. A fővárosi tömegközlekedés régi – és egyre súlyosabb – problémája, hogy a kormány nem hajlandó beletenni a szükséges finanszírozást.

A kormány a költségvetésből évi 12 milliárd forintot ad a teljes fővárosi közösségi közlekedés támogatására – ez az összeg évek óta változatlan, és jelen állás szerint lassan a BKV üzemanyagköltségét sem fedezi.

Plusz a kormány kompenzációt ad a kedvezményes áron utazók után, ezt már az előző főpolgármester, Tarlós István is kevesellte. A kormányzati támogatás semmilyen módon nem veszi figyelembe a tömegközlekedés üzemeltetési költségeinek változását. És egyébként a beruházási igényeket, és azok költségvonzatát sem.

Kép
Fotó: hvg.hu

Az önkormányzat pedig nem, vagy legalábbis alig képes finanszírozni a tömegközlekedést, pedig az államnál egy nagyságrenddel több pénzt, 120 milliárd forintot tesz bele. Technikailag a fővárosi tömegközlekedés szervezője a BKK, ez rendeli meg a szolgáltatásokat a közlekedési cégektől. Ezek közt a legnagyobb az önkormányzati BKV, buszos szolgáltatást nyújt még az Arriva és a Volán. A HÉV-ágazat kiszervezése óta – ez Tarlós István „eredménye” volt, aki több pénzt ugyan nem kapott, de lepasszolhatta a HÉV-eket – azok a MÁV-hoz tartoznak, a főváros fizet a városhatáron belüli szolgáltatásért – folytatódik a cikk. 

A pénzügyi racionalitás szempontjából egyelőre nem látható, hogy hogyan fejezzük be a 2022-es évet, de nem fordulhat elő, hogy vonalakat szüntetünk meg, hiszen közösségi szolgáltatásokról van szó, amelyekre az embereknek szükségük van – hangsúlyozza a fővárosi önkormányzat.

A miskolci tömegközlekedéstől az elmúlt időszakban 3,6 milliárd forintot vett el a kormányzat. Az MVK finanszírozása eddig is erőn felüli volt a fenntartó részéről. Ha nem változtat a finanszírozáson a kormányzat, nemcsak Budapest, hanem Miskolc tömegközlekedése is kilátástalan helyzetbe kerül.

Ez is érdekelhet

Közös gondolatok a szolgáltatások erejéről
GazdaságMiskolcBorsod-Abaúj-Zemplén
A BOKIK szolgáltatási tagozatának keddi ülésén a vállalkozók közösen keresték a válaszokat a piac kihívásaira.
Extra munkahelyek, új modellek – európai autóipari fellegvár lesz a magyar város
GazdaságBelföld
Jelentős fejlesztés jöhet a Mercedesnél.
Többezres leépítést jelentett be a világ legnagyobb autóipari beszállítója
GazdaságMiskolcBelföldVilág
Súlyosan megszenvedték az ipart sújtó válságot.
BorsodChem duális
Jövőbe mutató tudás: új tanév indult a BorsodChem duális programjában
GazdaságBorsod-Abaúj-Zemplén
Csaknem harminc középiskolás és egyetemi hallgató kezdhette meg szakmai tanulmányait a vállalatnál, amely a térség egyik legjelentősebb ipari és munkaerőpiaci szereplőjeként hosszú távon is elkötelezett az utánpótlás-nevelés mellett.