Ugrás a tartalomra

Sofőrhiány, bérproblémák az MVK-nál – Veres Pál azonnali megoldást sürgetett

Létrehozva
Bérfejlesztés, a megfelelő munkakörülmények biztosítása, a munkabeosztás ésszerűsítése és a párbeszéd további fenntartása – ezeket az igényeket tolmácsolták az MVK Zrt. sofőrjeit képviselő szakszervezeti vezetők Miskolc polgármesterének. Veres Pál az őszi tanszüneti menetrendváltozás okozta problémák kezelése miatt egyeztetett a közlekedési vállalattal kedd reggel. A megbeszélésen jelenlévők megerősítették: sofőrhiánnyal küzd az MVK. Ez nem mostani probléma, hónapok, évek óta fennáll, de eddig nem kaptak önkormányzati segítséget.

Az MVK a múlt hét végén jelentette be, hogy az őszi iskolai tanítási szünet idejére, október 26-a és november 3-a között a kisebb utasforgalom miatt változik a menetrend. Többen azonban arról számoltak be lapunknak, hogy, főleg csúcsidőszakokban, nem fértek fel a buszra, a járatkimaradás miatt késtek a munkahelyükön. Miskolc polgármestere kedd reggel közzétett posztjában úgy foglalta össze a kialakult helyzetet, hogy „az új, őszi szünet miatt bevezetett menetrend kapcsán tömegjelenetekre, utaslemaradásokra, munkából való tömeges késésekre, az Egyetemváros nehéz megközelíthetőségére panaszkodnak a miskolciak”.

Vonzóbbá kell tenni a szakmát

Kedd reggelre egyeztetést kezdeményezett tehát a cég vezetésével és a szakszervezetekkel. A bő 1 órás találkozót elsősorban azért kérte Veres Pál, hogy tájékozódjon a kialakult helyzetről.

Kép

– Azt kértem, hogy már rövidtávon is igyekezzen a vállalat orvosolni a problémát, de haladéktalanul ki kell dolgozni egy középtávú tervet is. Ehhez minden érintett, tehát a munkáltató és a szakszervezetek együttműködését is kérem – fogalmazott Miskolc polgármestere.

Elmondta: tud arról, hogy az ország több városában is sofőrhiánnyal küzdenek a közösségi közlekedési vállalatok. Most azonnal elsősorban az egyetemet és a nagyobb temetőket érintő járatok helyzetét kell rendezni, de ki kell dolgozni egy, már közép-, majd hosszútávon ható tervet is, húzta alá. Ez érintheti akár a forgalmi rend megváltoztatását (amihez egyébként 2012 óta nem nyúltak jelentős mértékben), vagy akár járatszámok átalakítását.

Ugyanakkor – folytatta Veres Pál – annak is a híve, hogy megfelelő béreket kell fizetni, nem pedig jutalmat osztani. – A cél: vonzóbbá tenni a szakmát, a városi munkahelyeket a fiatalok számára. Akár városi minimálbérrel, vagy lakhatási támogatást nyújtva orvosolni lehet a munkaerőproblémát – mutatott rá.

A polgármester végül mindenki részéről együttműködést kért, valamint azt, hogy a lakossági igényekre lehetőleg minél gyorsabban reagáljanak a tagvállalatok, ahogy a városvezetés is erre törekszik.

Érdekképviseletek: példaértékű az egyeztetés

Az üzemi tanács elnöke, valamint szakszervezeti vezetők örömtelinek és példaértékűnek nevezték, hogy a város vezetője egy asztalhoz ült velük, és kérte a véleményüket. Elmondták, három évvel ezelőtt, amikor sztrájkot hirdettek, eljuttatták petíciójukat az akkori polgármesterhez, segítséget kértek tőle, de nem kaptak érdemi választ.

Kép

Kiemelték: a cég működésére rányomta a bélyeget a létszámhiány, problémák vannak a nem megfelelő munkakörülmények és a munkabeosztás terén is, egyikük konkrétan úgy fogalmazott: „nem élhető a beosztás”, van, aki ezért keresett más munkát. Felvetették egy állománygyűlés összehívását, ahol tájékoztatnák a munkatársakat – a meghívást mind a vezérigazgató, mind a polgármester jónak találta.

Stabilizálni a munkaerőt

Tájékoztattam polgármester urat azokról az intézkedésekről, amiket az elmúlt időszakban hoztunk – mondta el érdeklődésünkre az MVK Zrt. vezérigazgatója. Demeter Péter sorolta: a legfontosabb a munkavállalói létszám biztosítása volt.

– Azon dolgozunk, hogy a főállású járművezetőink számát növelni tudjuk, illetve ezzel párhuzamosan törekszünk a sofőrök motiválására, anyagi elismerésére is. Toborzásunk autóbuszvezető munkakörbe folyamatos, a hirdetésekkel párhuzamosan belső ösztönző-rendszer is működik. Utóbbi lényege, ha az új járművezető a próbaidő után marad az MVK-nál, akkor ő, és az őt beajánló kolléga is jutalomban részesül.

Kép

Idén villamos- és buszvezetői képzést is indítottak, 16 villamosvezető sikeresen vizsgázott, ők már hónapok óta dolgoznak. Húsz leendő autóbuszvezető részére pedig szeptemberben indítottak az Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Miskolci Kirendeltség és Szolgáltató Központtal közösen államilag támogatott képzést. A leendő kollégákat már a tanfolyam ideje alatt állományba veszik, tehát fognak nekik fizetést is adni. A cég egyébként saját képzést is tervez, amihez a vezérigazgató elmondása szerint minden feltétel adott az MVK-nál.

– Az országos problémára megoldást jelenthet, hogy jogszabálymódosítást kezdeményeztünk az illetékes minisztériumban arra vonatkozóan, hogy a D kategóriás jogosítványhoz elegendő legyen a B kategória. Ezzel felgyorsulhat a képzési folyamat. A társvállalatok támogatnak ebben minket – tudatta.

Fontos a cég számára az is természetesen, hogy megtartsa a meglévő járművezetőit. A bérfejlesztések mellett idén is biztosítják az egyszeri juttatásokat. Az üzemanyag-megtakarítási rendszert átalakították, amivel magasabb jövedelemhez juthatnak a kollégák. – Ezt már az októberi fizetésen is látni fogják – tudatta a vezérigazgató, hozzátéve: apróbb, de fontos intézkedésekkel biztosítani kívánják a sofőrök munkájának egységes megítélését, az egységes jövedelemszintet. – Ezeket támogatja polgármester úr. Ezekkel az intézkedésekkel rövid és középtávon is tudjuk stabilizálni a munkaerőt – húzta alá.

Kép

Már kedden sűrítették a járatokat

Az őszi szünet miatt bevezetett menetrenden – a hétfői tapasztalatok alapján, az utasok kérésére – már kedden változtattak.

Összefoglalva: október 29-31. között a villamosok munkanapi-, az autóbuszok szombati rend szerint közlekednek, kivéve a 8-as, 22-es, 43-as, 45-ös, 54-es és 240-es járatokat, amelyeknél munkanapi-, és a 44-es járatot, amelynél a hétfő-csütörtöki menetrend érvényes. A 20-as autóbusz 04:35-12:50 között a Repülőtér/Bosch végállomásról induló járatai, illetve a Miskolctapolca Barlangfürdőtől 13:00-19:55 között induló járatai a Tanulmányi épületek, Egyetemváros végállomás érintésével közlekednek. A 21-es autóbusz a Szondi György utca megállóhely-, a 45-ös autóbusz a Déli Ipari Park – Joyson megállóhely érintésével közlekedik.

Ez is érdekelhet

Képgaléria
Tóth György fotókiállítása az Adyban
Tóth György kiállítás nyílt az Ady Endre Művelődési Házban
MiskolcKultúra
Lillafüred szépségét és természeti változásait mutatja be Tóth György első fotókiállítása.
Horváth Csenger távozik posztjáról.
Távozik Horváth Csenger a DVTK-tól
MiskolcSport
A klub közleményben jelentette be péntek délután, hogy a mai napon közös megegyezéssel távozik Horváth Csenger, a DVTK sportigazgatója.
Elárvult az egyik kengurukölyök az állatkertben
MiskolcSzabadidőKörnyezet
A Miskolci Állatkert gondozója próbálja pótolni az anyai meleget az árva kengurubébi számára.
Képgaléria
Családi napra invitálták a hozzátartozókat az Őszi Napsugár Otthonba
MiskolcSzabadidő
Élményben és érdekes információkban is gazdag volt a szeretetteljes légkörben eltöltött esemény.