Ugrás a tartalomra

A jogász válaszol: Fogyasztói jótállási jogok

Létrehozva
A fogyasztóvédelmi jogszabályok ismerete rendkívül fontos a karácsonyi ajándékvásárlások során is, hogy bármely probléma esetén, a jogaink tudatában tudjunk fellépni az eladónál.

A jelenleg fogyasztóként vásárolt termékekre szigorúbb jótállási határidők és szabályok vonatkoznak, mint a korábbi években. A jótállás időtartama ugyanis egy, két vagy három év is lehet, attól függően, hogy mennyibe került a termék. A 10 000 forintot elérő, de 100 000 forintot meg nem haladó eladási árnál egy év a kötelező jótállás, a 100 000 forintot meghaladó, de 250 000 forintot el nem érő eladási ár esetén két év, míg 250 000 forint feletti eladási árnál három év a jótállási idő.

A szavatosság-jótállási szabályozás új eleme, hogy a papíralapú mellett elektronikus jótállási jegy is adható. Ha a vállalkozás a jótállási jegyet elektronikusan küldi, akkor azt legkésőbb a termék átadását vagy üzembe helyezését követő napon köteles megtenni. Az e-jótállási jegy e-mailben, letölthető dokumentumként, applikáción keresztül vagy akár a kereskedő honlapján regisztrált felhasználói fiókba küldve is eljuttatható a vevőhöz. Fontos, hogy az e-jótállási jegyet olyan formában kell biztosítani, amely a jótállási határidő végéig garantálja annak elérhetőségét, olvashatóságát, például applikációban vagy az online letöltési felületen.

A digitális kultúra fejlődésével párhuzamosan már az elektronikusan átadott számla is elfogadható jótállási jegyként, ha tartalma megfelel a jótállási jegyre vonatkozó előírásoknak is. Ebben az esetben akár egy telefonra vagy mobilalkalmazásba letölthető e-számlával is intézhetjük a meghibásodott termékek javíttatását. A vásárolt termékeknél már nem kell megőrizni a csomagolást, mert az nem szabható feltételként a jótállási jogok érvényesítéséhez.

A fogyasztó a kijavítás iránti igényét a vállalkozás székhelyén vagy bármelyik telephelyén bejelentheti, vagy a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is eljárhat. Ezek közül bármelyik helyen kötelesek bevenni a terméket javításra. Ha már a fogyasztási cikk első javításánál kiderül, hogy nem javítható, a vállalkozás köteles azt nyolc napon belül kicserélni. Amennyiben ez nem lehetséges, akkor az ellenérték megfizetését igazoló bizonylat alapján az ott feltüntetett vételárat kell nyolc napon belül visszatéríteni. Ugyanez a szabály vonatkozik arra az esetre is, ha 30 nap alatt nem javítják meg a készüléket.

(Címlapkép: bajcsaylegal.com)

Ez is érdekelhet

Képgaléria
Tóth György fotókiállítása az Adyban
Tóth György kiállítás nyílt az Ady Endre Művelődési Házban
MiskolcKultúra
Lillafüred szépségét és természeti változásait mutatja be Tóth György első fotókiállítása.
Horváth Csenger távozik posztjáról.
Távozik Horváth Csenger a DVTK-tól
MiskolcSport
A klub közleményben jelentette be péntek délután, hogy a mai napon közös megegyezéssel távozik Horváth Csenger, a DVTK sportigazgatója.
Elárvult az egyik kengurukölyök az állatkertben
MiskolcSzabadidőKörnyezet
A Miskolci Állatkert gondozója próbálja pótolni az anyai meleget az árva kengurubébi számára.
Képgaléria
Családi napra invitálták a hozzátartozókat az Őszi Napsugár Otthonba
MiskolcSzabadidő
Élményben és érdekes információkban is gazdag volt a szeretetteljes légkörben eltöltött esemény.