Ugrás a tartalomra

Több, jobb, sűrűbb – új menetrendről tárgyal a miskolci közgyűlés

Létrehozva
A városháza közlekedési osztályát csak az elmúlt hónapokban hozták létre, most pedig már első javaslatát is kidolgozta, amellyel jelentősen javítaná az elmúlt években sok kritikát kapott helyi közösségi közlekedést.
Kép
Fotók: Juhász Ákos

Sűrűbben járó buszok és villamosok, ütemes menetrend, új valamint régi-új viszonylatok – így változhat a miskolci közösségi közlekedés, amennyiben a városi közgyűlés megszavazza az erről szóló javaslatot, amiről a szeptember 28-ai ülésén tárgyal majd a grémium. A szakmai anyagot a polgármesteri hivatal új, közlekedésszervező osztálya hozta létre, amely a közelmúltban alakult meg.

Az osztály létrehozása melletti érv még a régmúltból megörökölt struktúrában keresendő – mondta el a Miskolci Naplónak Badány Lajos alpolgármester. Akkoriban ugyanis minden szakmai kompetenciát a közlekedési vállalathoz helyeztek ki.

- Ezáltal a szolgáltató cég gyakorlatilag saját maga rendeli meg saját magától a szolgáltatást, és határozza meg annak paramétereit, támogatási igényét. Ez rendkívüli módon elkényelmesíti a szolgáltatót, nem ösztönzi a költséghatékony működésre és a színvonal javítására - mutatott rá.

Badány Lajos kiemelte, az új szervezeti egység létrejöttét indokolta az is, hogy napjaink közlekedési struktúrája egyre összetettebb, mind jelentősebb szerepet kapnak a városi közlekedésben a mikromobilitási eszközök, közösségi megosztórendszerek, mint pl. közbringa, elektromos roller, nem beszélve a városi fenntartható mobilitási tervben szintén megjelenő parkolási stratégiáról, a környezet- és klímavédelmi szempontok érvényesüléséről.

A közlekedési osztályt Kiss Péter vezeti, aki a térségbeli munkáját a 2010-es években kezdte meg, a helyi kistelepülések fejlesztési stratégiájának kidolgozásában vett részt. Most pedig Miskolcon kezdte meg a munkát, ahol erősségnek tartja a helyi közösségi közlekedés „komoly hagyományait".

Jó alapok

Mint mondta, Miskolc villamosflottája az egyik legkorszerűbb az országban, és pozitív, hogy az elmúlt években 81 CNG és 10 elektromos üzemű autóbuszt szerzett be a város. A dízelbuszok cseréje viszont a szakember szerint sürgető, mivel fenntartásuk költségessé vált. Ezt a területet éppen ezért prioritásként kezeli az osztályvezető.

- Külön említést érdemel, hogy a szolgáltatás területi lefedettsége kiemelkedően jó a városban, azonban az ehhez kapcsolódó vonalhálózat mindenképp fejlesztésre, illetve átalakításra szorul - mutatott rá a szakember.

A vonalhálózati fejlesztések első lépésének szánja tehát az osztálya már említett javaslatukat, ami számos fontos, minőségi változást hozhat, már amennyiben elfogadják azt. Az előterjesztésből nagy vonalakban a következők derülnek ki:

Megújuló vonalhálózat

Tanítási időben a jelenleginél is sűrűbben és egyenletesebben járnának a villamosok, de sűrűbben közlekedne a 3-as busz Szirmára és a 6-os busz Perecesre. Mindkét járat esetén bevezetnék az ütemes menetrendet is.

Az Avas közösségi közlekedésében is pozitív változásokat tartalmaz a javaslat. A legfontosabb talán a 39-es autóbusz körjáratként történő újraindítása, ami az Avasi kilátótól a Hideg soron, a Győri kapun át érné el a 29-es jelenlegi útvonalát és térne vissza az Avasra a Vargahegyen keresztül. A 29-es autóbusz menetrendje is változna, a fent említett útvonalat járná be, csak éppen fordított irányban. Óránként helyett félóránként járna völgyidőszakban a 32-es és a 34-es busz, és sűrítenék a 35-ös járatot is, amiből néhány busz érintené az Avas városközpontot is.

A 21-es busz vonalát meghosszabbítanák Berekaljáig, a 101B-s pedig az északi tehermentesítőre „költözne át”, de végállomása ugyan úgy Berekalja maradna. Az 1B-s járat beolvadna az 1-es viszonylatba, ami bizonyos időszakokban szintén érintené Berekalját, menetrendjét pedig összehangolnák az 54-es busszal.

Hangolnák emellett a 14-es 43-as, 44-es viszonylatok menetrendjét, utóbbi járat indító végállomása a Centrumtól a Búza térre kerülne, és bizonyos időpontokban érintenék a buszok Görömbölyt is.

Peremidőszakban, vagyis éjszaka és hajnalban pedig speciális járatok indulnának 900-as, 901-es, 914-es és 935-ös jelzéssel, melyek útvonala nagyjából az egész várost érintené.

Ez is érdekelhet

Képgaléria
V. Diósgyőri Íjász, Lovas és Hagyományőrző nap
Íjász, lovas és hagyományőrző napot tartottak
Miskolc
A Lovagi tornák tere adott otthont az V. Diósgyőri Íjász, Lovas és Hagyományőrző napnak szombaton.
A homlokzat mesél Miskolc elfeledett szállodájáról
Miskolc
Három Rózsa Szálló, Grand Hotel – mindkét néven ismert a ma bérházként működő Miskolc, Széchenyi utca 33. szám alatti épület. Ennek történetét járja körbe ezen a héten Nagy Attila helytörténész, a Mit Miskolc Adhatott Blog szerkesztője.
Nem véletlen, hogy Miskolcot választották
Miskolc
A Miskolci Egyetem hét és fél évtizedes nehézipari múltja nagyban közrejátszott abban, hogy mellettünk döntött a Halms.
Újabb fogadóórát tart Tóth-Szántai József
Miskolc
A június 24-i fogadóórára tíz sorszámot osztanak ki június 16-án.