Július 10-én, csütörtökön ünnepli a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK) a helyi villamosközlekedés 128 éves évfordulóját. Ebből az alkalomból idén is kigördülnek a remízből Miskolc nosztalgiavillamosai, vagyis a 100-as számú FVV villamos, a 209-es pályaszámú Tátra, valamint a piros SGP-E1+C3 szerelvények (népszerűbb nevén a bécsi villamos).
Az MVK közleményében azt írja, a különleges járatokkal mindazok emléke előtt tiszteleg, akik 1897. július 10-én elindították a villamosközlekedést a városban és megalapozták a város modern, fenntartható közösségi közlekedését.
Miskolc egyike volt azoknak a vidéki városoknak, ahol villamosvonal-hálózat épült. A borsodi megyeszékhely legalább tíz évvel előzött meg olyan nagyvárosokat ebben, mint Debrecen és Szeged. Szombathely egyébként Miskolccal együtt ünnepelhetne, ott ugyanis szintén 1897-ben nyitották meg a villamoshálózatot, de a vasi nagyvárosban 1974-ben felszámolták a villamosközlekedést.
A fokozatos gazdasági fellendülés, az ipari fejlődés, a város népességének növekedése – mely az első vasútvonal üzembe helyezésétől számítva megháromszorozódott – indokolta, hogy a sikeres budapesti villamosvasút mintájára Miskolcon is hozzákezdjenek a villamos közlekedés feltételeinek kialakításához.
A millenniumra készülve 1896 májusában a város vezetői már előre tudatták, hogy a következő év különleges jelentőségű lesz a város életében: Miskolcon is megindulhat a villamosközlekedés.
Vidéken először
Budapest után Miskolcon épült meg az országban elsőként normál nyomtávú közúti villamos vasút. A megnyitáskor az 1895. évi pozsonyi és ugyanebben az évben 1897. júniusában megnyílt szombathelyi villamosvasút még keskeny nyomtávú volt. Más városok ebben az időben már gőz- illetve lóvasúttal rendelkeztek (Debrecen, Szeged, Kassa), azonban ez mit sem von le a miskolci normál nyomtávú villamos elsőségéből.
A forgalmat 1897. július 10-én kilenc motor és négy pótkocsival indították. A 30 férőhelyes, 7190 mm-es járművek a Ganz és Tsa. Vasöntöde és Gépgyár Részvénytársaságnál készültek. Az első villamos az akkor még a városhatáron kívül eső Tiszai pályaudvar és a Verestemplom között, a mai 1-es villamossal megegyező vonalon, egy vágányon (a színház előtti kitérőben tudta a két szerelvény kikerülni egymást) közlekedett. A villamos sikerén felbuzdulva a város erre merőlegesen újabb, szintén egyvágányos villamosvonalat épített, amely észak-déli irányban haladt, a Búza tér és a Népkert között. Ezt jóval kevésbé használták ki, emiatt megszüntetése már négy hónap múlva felmerült, de 1960-ig nem került rá sor, sőt, 1910-ben Hejőcsabáig meg is hosszabbították.
A Vasgyár munkásai kérésére a Tiszai pályaudvar–Verestemplom villamosvonal folytatásaként kiépült a Verestemplom–Vasgyár vonal is, ez helyi érdekű vasútként kapott engedélyt, mivel Diósgyőr ekkor még Miskolctól különálló település volt; más járművekkel közlekedett és indulásakor még másik cég üzemeltette. 1906-ban sikerült a két vonalat egyesíteni, innentől átszállás nélkül el lehet jutni a pályaudvartól a Vasgyárig. 1909 után ezt a vonalat kétvágányúsították, egyelőre csak a Tiszai pályaudvar és a Városház tér között. Új villamosvonal 1951-ben épült, egy egyvágányos szárnyvonal a DVTK Stadion mellől a Nehézszerszámgépgyárig. (A mindössze egy köztes megállót tartalmazó vonal 1974-ben szűnt meg.) Ezzel egyidőben, 1951–52 közt teljesen kétvágányosították a diósgyőri vonalat. A villamosvonalak 1951-ben kaptak számozást, ez nem minden esetben egyezik meg a mai számozással.
Napjainkban
A villamospályát legutóbb 2010–2012 közt újították fel teljesen, amikor a Zöld Nyíl projekt keretén belül a villamospálya rekonstrukcióját követően Majláth városrészig meghosszabbították az 1-es villamos vonalát.
A projekt keretén belül nemcsak a pálya, de a villamosflotta is teljesen megújult: 31 korszerű, alacsonypadlós, kifejezetten Miskolc igényei szerint kialakított Skoda szerelvény állt forgalomba. Bár a járműparkot teljesen cserélték, az MVK több korábbi korábbi járműtípusból is megtartott egy-egy szerelvényt.
A sokáig a miskolci utcaképhez tartozó FVV villamosokat 1991-től kezdték kivonni a forgalomból. A Tátrák érkezésével előbb fokozatosan visszaszorultak a kettes vonalra, majd 2004-ben az utolsót kocsit is elbúcsúztatták, viszont a 100-as pályaszámú, valamint a 151-es megmaradt nosztalgiajárműnek: előbbi állapota az újkori, utóbbié pedig a leállításkori állapotoknak állít emléket
A bécsi (SGP) villamosok 2003-tól fokozatosan álltak forgalomba, és tizenkét évet húztak le Miskolcon, 2015-ben állították le őket. Nem kerülték el sorsukat Tátrák sem, ebből azonban néhány darabot megtartottak és időnként még a hétköznapokon is fel-fel tűnnek a pályán: a 202-es pályaszámú Tátra például évről-évre új ruhát ölt, és adventi villamosként rója köreit karácsonykor, egy-két társa pedig akkor gurul ki a pályára, ha „cseh rokonaiknak” segítségre van szüksége.
Nosztalgia villamosok menetrendje július 10-én:
209-es pályaszámú Tatra (KT8D5) villamos az 1-es villamosvonalon közlekedik a Tiszai pályaudvar és Felső-Majláth között az alábbiak szerint:
Tiszai pályaudvar végállomásról indul: 08:40, 10:10, 11:40.
Felső-Majláth végállomásról indul: 09:20, 10:50, 12:20.
100-as pályaszámú (FVV) villamos az alábbi időpontokban közlekedik a 2-es villamosvonalon:
Tiszai pályaudvar végállomásról indul: 08:30, 09:30.
Újgyőri főtér végállomásról indul: 09:00, 10:00.
SGP-E1+C3 típusú szerelvény közlekedik az alábbi időpontokban a 2-es villamosvonalon:
Tiszai pályaudvar végállomásról indul: 12:30; 13:30.
Újgyőri főtér végállomásról indul: 13:00, 14:00.