Ugrás a tartalomra

Csődeljárás alá került a horvát hajógyárak anyavállalata

Létrehozva
Az isztriai kereskedelmi bíróság pénteken csődeljárást kezdeményezett a pulai Uljanik és a rijekai 3. maj hajóépítő vállalat anyavállalatával, az Uljanik Rt.-vel szemben. Ez formális következménye annak, hogy a csoport több vállalatával szemben is csődeljárás indult korábban – közölte a helyi sajtó.
Kép
finance.yahoo.com

A részvénytársaságnak mindössze húsz alkalmazottja van, és tizenegy céget irányít. Működése a csoport többi vállalatától függ, és mivel ezek közül hat már csődeljárás alá került – utoljára a csoport gerincét képező pulai Uljanik hajógyár –, a bíróságnak nem volt más választása – írták a lapok. 

A testület azzal indokolta döntését, hogy nem talált enyhítő körülményt. Úgy vélték, nincs lehetőség arra, hogy az Uljanik Rt. helyzete javuljon a jövőben. A cég számlái 199 napja voltak zárolva 87 millió kuna (4,1 milliárd forint) adósság miatt. Az anyavállalat birtokolja a 3. maj rijekai hajógyár részvényeinek  87 százalékát is. A rijekai dokk esetében június 5-én várható bírósági döntés.

A 25 százalékos állami tulajdonban lévő Uljanik-csoport pénzügyi gondjai 2017-ben kezdődtek. A horvát kormány márciusban döntött úgy, hogy nem tudja tovább támogatni a csőd közeli Uljanik-csoport szerkezetátalakítását, mert az súlyos pénzügyi kockázatnak tenné ki az államot, ezért további megoldásokat keres a pénzügyi problémák megoldására.

A China Shipbuilding Industry Corporation (CSIC) hajógyártó konszern bevonásáról a horvát hajógyár megmentési folyamtába április elején született megállapodás Li Ko-csiang kínai miniszterelnök horvátországi látogatása idején. Bár a kínai vállalat szakemberekből, jogászokból és befektetési bankárokból álló delegációja április végén ellátogatott Horvátországba és megtekintette az Uljanik két dokkját Pulán és Rijekában, az újra kitűzött bírósági tárgyalásokig nem érkezett visszajelzés a befektetésről.

A hajógyárakat még 2012-ben privatizálta az állam, az Uljanik-csoport részvényeinek 46 százalékát a dolgozók birtokolják, az államnak valamivel több mint 25 százalékos részesedése maradt. Horvátország 2012-ben állapodott meg az Európai Bizottsággal (EB) a hajógyárak szanálásáról. Brüsszel azt várta el Horvátországtól, hogy hagyjon fel a hajógyártás versenytorzító hatású állami támogatásával. Zágráb a hajógyárak támogatására 33 milliárd kunát (1409 milliárd forint) költött eddig. 

Andrej Plenkovic horvát kormányfő a hét elején a sajtónak úgy nyilatkozott: a csődeljárás nem zárja ki, hogy a kínai CSIC-vel folytatódjanak a tárgyalások. „A csődeljárás nem jelent azonnali felszámolást” – mondta, majd hozzátette, hogy a következő napokban újra Horvátországba látogat a kínai delegáció.

Ez is érdekelhet

Robbanás történt egy tömbházban Bukarestben. Maszol.ro
Halálos áldozatokkal járó súlyos gázrobbanás szakította ki egy bukaresti panelház falait
VilágBulvárHavaria
Rendkívüli erejű gázrobbanás szakította ki pénteken egy többemeletes bukaresti lakóépület sarkát, a katasztrófavédelem közlése szerint három ember életét vesztette, és 15-en kerültek kórházba, többen súlyos állapotban.
Trump-Putyin találkozó Budapesten
Világ
A háború lezárásáról a magyar fővárosban tárgyalhat a két ország vezetője.
Napi 13 óra (!) munka? Egy európai országban bevezethetik
Világ
Ezután nem gyulladnak görögtüzek a munkavállalóknál.