Ugrás a tartalomra

Tíz napig operafőváros volt Miskolc

Miskolc Televízió/minap.hu
Utoljára módosítva
2019. július 01. hétfő 09:34
A Bartók Plusz Operafesztivál tíz napja alatt 97 programot rendezett 62 társulat/együttes 229 alkotó/fellépő közreműködésével. „A közreműködők szuperlatívuszokban beszéltek az operafesztiválról, és a látogatottság is ezt támasztja alá” – értékelte a fesztivált a Három tenor gálahangverseny bevezetőjében Kesselyák Gergely fesztiváligazgató. Mint mondta: ezt szeretné túlszárnyalni jövőre, 2020-ban a jubileumi, huszadik fesztivál.

A rendezvény új és klasszikus operai élményeket kínált a közönségnek: itt mutatták be Eötvös Péter Az Aranysárkány című művét, a résztvevők többek között láthatták Puccini Bohéméletét és Bartók A kékszakállú herceg várát is. A tíznapos fesztivált pedig a Három tenor gálával zárult.

Végh Csaba képgalériája a nyitó felvonulásról

„Az Operafesztivál menedzsmentjét Miskolc városa idén Pro Urbe díjjal tüntette ki. Miskolci nézőinknek köszönjük, vendégeinknek pedig büszkén dicsekszünk el vele. A nemzetközi szaksajtó évek óta kitüntető figyelmet szentel a fesztivál szakmai programjának, a kortárs népopera létrehozására irányuló törekvéseinknek. „Senki sem lehet próféta a saját hazájában.” – Nem értek egyet. Sőt, azt gondolom, legtöbben éppen azért születünk a bolygó valamely pontjára, mert elsősorban ott van dolgunk. Kétségtelen persze, hogy ez a legnehezebb. Azért rendkívül fontos ez a díj, mert visszatekintve egy nemzetközi siker hazai megértését jelzi, előretekintve pedig arra ösztönöz mindannyiunkat, hogy gondoljuk újra végig, miért is hoztuk létre 2001-ben ezt a fesztivált. Miskolc felvirágoztatására. Arra, hogy egy emberként ünnepeljen a város apraja-nagyja ebben a tíz napban. Ne csak az operabarátok, hanem mindenki érezze magáénak. (...) ” – olvasható Kesselyák Gergely fesztiváligazgató köszöntője az idei fesztiválfüzetben.

Képgaléria az Operagáláról

– Különlegesen szerettem az idei fesztivált, aminek a kisugárzása még jobban sikerült, mint az eddigiek. Talán azért, mert sok saját produkciónk volt, és mert a koprodukciókba már érdemben beleszóltunk – nyilatkozta lapunknak a fesztiváligazgató. Mint mondta, a fesztivál művészeti vezetése sokkal hathatósabban tudta képviseltetni az ízlésvilágát, és az idei fesztivál valóban olyan volt, mint amilyennek megálmodták.

Beregi László képgalériája

„Egy művészeti vezetőnek ettől nagyobb öröm nincs”

Idén az „Ezrek operája” visszatért az Avasra, de nem a már többször is jól bevált kilátói helyszínre, hanem ezúttal a Kálvária-dombra. Bár a látvány lehet megfelelő a Parasztbecsület történetéhez a hatalmas gesztenyefával és a kápolnával – hiszen a cselekmény egy szicíliai falu központjában, a templom előtti téren játszódik –, mégis meglepő. Hiszen hogyan kerül ez a szerelemi tragédia egy szakrális helyszínre, ahol a gesztenyefa másik oldalán ott magasodik a kálvária három keresztje is? – olvasható az operafesztivál fesztiválnaplójában. Paolo Panizza rendező – aki többször dolgozott már a Veronai Arénában is – nemcsak nagyszerűen kihasználta a szokatlan játékteret, hanem plusz jelentést is adott a helyszínválasztásnak azzal, ahogyan bemutatta és elválasztotta az emberi konfliktusok és az Istenhez fordulás pillanatait. „Nekem is az egyik kedvencem a Parasztbecsület volt. Életem kultúrmenedzseri működésének talán egyik legnagyobb sikere.” – mondta Kesselyák Gergely az előadásról. – Megpillantottam egy helyszínt, kitaláltunk egy darabot, és láttam a lelki szemeim előtt egy gyönyörű Parasztbecsület előadást, amit az alkotók meg is elevenítettek. Sikerült megtalálni ehhez a tökéletes csapatot: Paolo Panizza-t, Zeke Edit látványtervezőt, a Miskolci Nemzeti Színház csodálatos világosító csapatát és hangosítóit, akik megcsinálták azt az álmot, amit én láttam – emelte ki, majd hozzátette: „egy művészeti vezetőnek ettől nagyobb öröm nincs”.

Beregi László képgalériája a csütörtöki szabadtéri rendezvényekről

A sokszínű Miskolc hírét viszik

Miskolc idén study tour-sorozatot indított, melynek célja, hogy ország-világnak büszkélkedhessünk városunk értékeivel. A sorozat újabb állomásán hazai és külföldi újságírók számára mutatták be a város okos és zöld arcát, a Bartók Plusz Operafesztivál kiemelt programjaihoz kapcsoltan.

Operafesztivál, táncgála, Végh Csaba képgalériája

– Amikor visszatértem Miskolcra, nem ugyanazt a várost találtam, amit a 2000-es évek legelején itt hagytam. A város folyamatosan fejlődik, viszont aki itt él, nem biztos, hogy észre is veszi – nyilatkozta lapunknak Müller Péter Sziámi. Mint mondta, Miskolcról még mindig megvan az iparváros előítélet, pedig Miskolc már rég nem iparváros. – Úgy gondoltam, ezen egy módon lehet változtatni; ha mindenki megtanulja, hogy Lillafüred, Tapolca, Diósgyőr, Miskolci Egyetem mind a város része. Így alakult ki a study tour, mely során kiemelt eseményekre hívunk meg újságírókat, akiknek megmutatjuk, mennyire jól érezheti Miskolcon magát az ember, és ehhez hozzákötünk mindig egy városfejlesztési témát – részletezte a programsorozat kialakulását. A második study tour az operafesztiválon volt, aminek a témája a Green City, Smart City projektek összesítése volt, ahová gazdasági, városépítészeti újságírók érkeztek. – Brutálisan rávilágítottunk arra, hogy Miskolc a Green City projekt mintavárosa. Hiszen addig amíg Magyarország az utolsó előtti helyen áll a megújuló energiaforrások felhasználása tekintetében, az Eurostat szerint, csaknem 7 százalékkal, addig Miskolc 50 százalék fölött van (az európai átlag 30 százalék) – hangoztatta. Megtudtuk Müller Péter Sziámitól azt is, hogy a study tour következő állomás minden bizonnyal a CineFest lesz. „Hiszen ez egy egészen kivételes filmes fesztivál, ami rendkívül értékalapú, amihez a városfejlesztési téma az új miskolci álmodott városközpont, a barnamező, azaz a Digép területe lehet majd” – avatott be minket a tervekbe.

19 mű érkezett az idei operaíró verseny

A negyedik, vagyis a mostani operaíró versenyre különböző kontinensekről tizenkilenc opera érkezett. – Ez azért nagy szó, mert a zeneszerzők általában évekig írnak egy-egy művet. A zsűri szerint egyre jobb operák születnek; idén négy döntős lett. Közülük a Nora című, szép bécsi stílusban íródott romantikus darabot mutatták be a fesztiválon, melynek alkotója, Albin Fries itt debütált zeneszerzőként – mondta Kesselyák Gergely.

„Albin Fries Norája meghódította a Bartók Pluszt: a fesztivál 2018-as operaíró versenyén első helyezett opera ősbemutatóját szűnni nem akaró tapssal, állva ünnepelte a közönség a Nagyszínházban… Az újdonságokra fogékony publikum előtt egy (minden bizonnyal) ismeretlen szerző ismeretlen műve mutatkozhatott be. Nem kis elismerést kiváltva.” – olvasható a fesztiválnaplóban.

Ezrek operája, Végh Csaba képgalériája

– Úgy gondolom, az operaíró verseny, amit kiírt a Bartók Plusz Operafesztivál, sokkal nagyobb súlyú, mint ahogy megjelenik a világban – ezt már Müller Péter Sziámi mondta. – Albin Fries Nora című operájával meghódította a fesztivált, akinek a Bécsi Staatsoperben is lesz ősbemutatója. Tehát Közép-Kelet Európában történik valami, ami ugyanazokat a kulcsszavakat tartalmazza, mint a Staatsoper programja – hangsúlyozta ki Müller Péter Sziámi. Mint mondta, meg kéne keresni azt a mezsgyét, ahol megszólalnak a kiugró minőségű énekhangok, ugyanakkor van egy olyan történetvezetés és hangszerelés is, amelyik megcélozza egy fiatalembernek is a tempóját és a nyelvezetét – ez volt az idei operaíró verseny kiírása. 
– Idén kétéves lesz majd a határideje a versenynek, mert egy év alatt nagyon nehéz megírni egy operát – tudtuk meg a terveket.

A huszadik

2020-ban lesz a jubileumi, huszadik fesztivál. – Felvetettem, hogy egy másfajta, rendhagyó műsorstruktúrát alakíthatnánk ki, de erről még döntés nem született – tudtuk meg Kesselyák Gergelytől. Az Ezrek operája projekt is kibővülhetne – folytatta –, azt sem tartom elképzelhetetlennek, hogy visszahozzuk a Parasztbecsületet. Mint mondta, azon lesz, hogy ezt jövőre meg lehessen ismételni, mert szeretné, ha a nézők még jobban a centrumában lehetnének az előadásnak.

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!