Éljünk az ingyenes segítséggel fogyasztóvédelmi ügyekben!
Bizonyára mindannyiunkkal előfordult már, hogy nem megfelelő minőségű terméket vásároltunk, vagy szolgáltatást vettünk igénybe. A közösségi médiában a miskolci csoportokban rendszeresen közzétesznek ezzel kapcsolatos felháborodott posztokat. Természetesen fordulhatunk ilyenkor a Nébih-hez, vagy a kormányhivatalhoz, mint hatóságokhoz is, de valószínűleg jobban járunk, hogyha első körben a helyileg illetékes békéltető testületet keressük fel.
- A békéltető testület a fogyasztó és a vállalkozó közötti szerződések, vagy megállapodások hibás teljesítésével kapcsolatos vitás ügyekben egy egyedi egyeztető fórum, illetve tanácsadási tevékenységet is folytatunk – nyilatkozta szerkesztőségünknek Tulipán Péter ügyvéd, a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara (BOKIK) által működtetett Békéltető Testületének elnöke, amely ettől az évtől az egész Észak-magyarországi régióért felel, tehát Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegye mellett, Heves és a Nógrád vármegyei ügyekben is intézkedik.
- Hatósági ügyekben mi nem tudunk eljárni. Viszont egyedi vitás ügyekben térítésmentesen, gyorsan és viszonylag hatékonyan segítünk az érdekérvényesítésben, mert a fogyasztóvédelmi törvény ezt biztosítja. Ellentétben a bírósági eljárásokkal, amelyek költségekkel járnak és hosszadalmasak – emelte ki.
Kompromisszum a cél
Elmondta, hogy elsődleges céljuk a békéltetés, tehát kompromisszum kialakítása a két fél között. Azonban idén január 1-től a fogyasztóvédelmi törvény azt is lehetővé teszi, hogy a 200 ezer forint ügyérték alatti esetekben akár kötelező döntést hozhasson a békéltető testület, ha a panaszosnak igaza van és ez bizonyítási eljárás nélkül kiderül. A békéltető testület kötelező határozatát pedig a szóban forgó vállalkozásnak be kell tartania végrehajtás terhe mellett.
- Először a panaszosnak meg kell próbálnia írásban rendeznie a vitás ügyet. Ezt követően fordulhat hozzánk. Jellemzően szavatossági ügyekkel keresnek meg bennünket. Például lábbelik, kis háztartási gépek, híradástechnikai termékek esetében. Szolgáltatásoknál pedig közüzemi szolgáltatások – víz, villany, gáz – elszámolásával, közösségi közlekedéssel, parkolással és építőipari kivitelezéssel kapcsolatos problémák merülnek fel – sorolta a BOKIK Békéltető Testületének elnöke.
Online is lebonyolítható
Majd tájékoztatta olvasóinkat, hogy a panaszosnak az eljárást nem a cég székhelye, hanem a lakhelye szerint illetékes békéltető testületnél kell elindítani. A békéltetéshez kidolgozott nyomtatvány Miskolcon a BOKIK-nál kérhető, a Szentpáli utca 1. szám alatt, vagy letölthető a szervezet békéltető testületének honlapjáról, amit a bekeltetes@bokik.hu e-mail címre kell benyújtani. A hiánytalan kérelem beérkezésétől számított maximum 120 napos lebonyolítás is működhet kizárólag írásban, illetve online módon.
– Az a tapasztalatunk, hogy a körülbelül évi ötszáz ügynek - amelyek száma egyre növekszik - több, mint a fele egyességgel, egy negyede pedig kötelezettséggel zárul. A maradék egy negyed pedig bizonyíthatatlanság miatt nem kezelhető. Utóbbiak általában olyan esetek, ahol online „nevenincs” oldalakról, vagy az unión kívülről rendeltek meg termékeket. Európai szintű nemzetközi ügyekben egyébként az Európai Fogyasztói Központ az illetékes, amivel a BOKIK Békéltető Testületén keresztül is fel lehet venni a kapcsolatot – fejtette ki.