Étkezz, mint egy király, pazarolj, mint egy koldus
„Ha majd meghalunk, a testünkből fű növekszik, az antilop pedig füvet legel. Látod fiam, így válik teljessé az élet végtelen körforgása” – tanította fiát a tudatos élelmiszerfogyasztás alapjaira Mufasa az Oroszlánkirályban. A modern fogyasztói társadalom problémái azonban ennél bonyolultabbak.
Aki kicsit is nyitott szemmel jár, legalábbis nem fordítja el a tekintetét, gyakran találkozhat az élelmiszer-pazarlás mementóival: bontatlan csomagolású, penészes cipó a kukában, kidobott alma, aminek a héján van egy ujjhegynyi nyomódás, szottyadt kígyóuborka az áruházi gyűjtőkosárban, szinte teljes tányérnyi hátrahagyott étel, amit csak megpiszkált a villájával valamelyik vendég.
Aki pedig bízik a reinkarnációban, fokozottan figyel a pazarlásra, mert biztos nem szeretne annak a nagyüzemi brojler csirkének a testében újjászületni, ami a negyvenöt napos élete bevégeztével gyorsfagyasztott nuggets lesz, és a szupermarket polcáról bontatlanul kerül a szemétbe a szavatossági idő lejárta után.
Megdöbbentő, de valós adat ugyanis, hogy
a boltok élelmiszerpultjainál látható termékek mintegy 5-8 százaléka végzi a szemétben. Az is riasztó statisztika, hogy egy magyar ember átlagosan huszonhat kiló hulladékot termel olyan élelmiszerekből, amelyek némi tudatossággal megmenthetőek lennének.
Mindezt Ladányi Rolandtól, a MIREHU ügyvezetőjétől tudtuk meg hétfő reggel egy figyelemfelkeltő roadshow első állomásán, a Városháztéren.
Szombaton indult ugyanis az Európai Hulladékcsökkentési Hét. Ehhez csatlakozott a MIREHU: a hulladékgazdálkodási cég múlt héten egy kommunikációs kampányt indított, hétfőn pedig roadshow-ra indultak. Utóbbi program keretében Miskolc forgalmasabb pontjain hívják fel a figyelmet az élelmiszerpazarlásra. Teszik ezt egyszerre ötletes és szemléltető formában – ahogyan azt a Superbrands-díjas vállalattól megszokhattuk.
– Azt valljuk, hogy mindenkinek tennie kell az élelmiszerpazarlás jelensége ellen. A célunk, hogy kicsit sokkoljuk az embereket, így hívva fel a figyelmet a tudatosság fontosságára. Augusztusban indítottunk a témában egy fotópályázatot, amire nagyjából kétszáz pályamű érkezett be. Ezek közül válogattuk össze a legerősebb darabokat, amiket egy „totemoszlop” formájában mutatunk be a járókelőknek – mondta Ladányi Roland.
A cég kiállított egy „zen kertet” is, aminek tartalmát a Miskolcon begyűjtött biohulladékokból szedték össze. Ezek között volt egészben kidobott fonott kalács, sütőtök, megbarnult banán és számos más zöldség és pékáru – ezek a termékek adják a kidobott élelmiszerek jórészét.
– Egy úgynevezett „hulladék tetrisszel” is készültünk. Az asztalunkon tároló dobozokban mutattuk be, mely élelmiszerekből átlagosan mennyit pazarol egy magyar ember, így szemléltetve, miképp áll össze a huszonhat kilós norma. Egyébként ez a mennyiség, ami megelőzhető. A teljes lakossági élelmiszerpazarlás éves szinten nagyjából hatvankét kiló per fő – mondta.
A jelenség valós, de nem szükségszerű. Ladányi Roland szerint a tudatosság a kulcsszó. Nem mindegy, miből mennyit teszünk a kosárba: a MIREHU ügyvezetője azt tanácsolja, készítsünk bevásárló listát, hogy elkerüljük az „impulzusvásárlást”, vagyis ne vegyünk meg olyan dolgokat, amikre nincs szükségünk, vagy túl nagy mennyiség számunkra, csak azért, mert „jóárasítottak”.
Bevásárlásnál tehát azt vigyük a kasszához, amire szükségünk van, és olyan kiszerelésben, amelyben el is fogy majd.
A roadshow-n egyébként bemutattak egy molinót is, amelyen az élelmiszerpazarlás megelőzésének egy másik módja látható.
– A minőségmegőrzési és a fogyaszthatósági idő két különböző dolog. Ha azt látjuk a csomagoláson, hogy az idő, amíg a minőségét megőrzi az adott termék lejárt, nem feltétlenül kell kidobni azt, ugyanis sok esetben még gond nélkül fogyasztható. Érdemes megnézni azt a listát, amit a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) állított össze, és amin szerepel, hogy a minőségmegőrzési időt követően mi mennyi ideig használható biztonsággal – hívta fel a figyelmet Ladányi Roland.
Az említett lista ITT érhető el.
A figyelemfelkeltő roadshow-val egyébként naponta kétszer jelenik meg a hulladékgazdálkodási cég a hét folyamán a város forgalmasabb pontjain. Emellett más, az Európai Hulladékcsökkentési Héthez kapcsolódó programokat is tartanak majd. Kedden a Centrum előtt mutatják be, milyen utat tesz meg a szemétbe dobott biolhulladék – a szemléltetéshez egy hulladékszállító autót is a helyszínre visznek. Szerdán a Búza téri Piacon tartanak kampányt „Ronda, de finom” elnevezéssel, ahol azt hangsúlyozzák, hogy a csúnyának tűnő zöldségek is felhasználhatóak, ha kicsit letisztítjuk azokat. Csütörtökön a NÉBIH tart oktatást gyerekek számára arról, hogyan lehet megspórolni a maradékképződét. Péntek este pedig a Miskolci Városi Jégcsarnokban szervez közönségkorcsolyázást a MIREHU: a látogatók kvázi ingyen, egy darab csokoládé vagy tartósélelmiszer odaajándékozásával használhatja a kori pályát. Itt a fagyasztásra, mint a pazarlás elleni egyik eszközre hívják majd fel a figyelmet. Az ajándékba kapott termékeket rászorulók kapják majd: a tartós élelmiszerek családokhoz, a csokoládék nehéz sorsú gyerekek mikuláscsomagjaiba kerülnek.