Ugrás a tartalomra

Jobban tapad a téligumi, ideje lecserélni az abroncsokat

Bacsó István
Utoljára módosítva
2022. november 11. péntek 14:40
Hét Celsius-fokos átlaghőmérséklet alatt a gépjárművek gumiabroncsának tapadó képessége kezd megváltozni. Az esőtől, ködtől, lehullott levelektől, és nemsokára a hótól és jégtől síkossá váló utakon a fékút akár méterekkel is megnő. 
Fotó: minap.hu

Novemberrel vége van az ősznek, közeledik a fagyos időjárás, eljött az idejük a téligumiknak. Szakemberek szerint régebben sokan „nem hittek” abban, hogy télen jobbak a speciálisan hidegre, hóra tervezett abroncsok, de ma már alig vannak szkeptikusok. A gépjármű tulajdonosok menetrend szerint cserélik le ősszel és tavasszal a gumikat. Különbség leginkább csak a választott abroncsok minőségében és árában mutatkozik, nem a szándékban. 
A különbség valós, a nyárigumiként ismert abroncsok anyagának összetétele elsősorban a melegre van optimalizálva, akkor tapadnak jól, ha délibábosan forró az úttest. Mivel egy gépkocsi csupán négy tenyérnyi felületen érintkezik az úttal, ennyi felületen kell biztosítani a megfelelő gördülést és a fékezőhatást is. És itt jön képbe a tapadás. Ha a gumi jól tapad, a haladás és a megállás is biztonságosabb. Ezért indultak el a gyártók néhány évtizede abba az irányba, és lett ez mára trend, hogy más összetételű gumiköpenyeket gyártanak a meleg és a hideg időjárási körülmények közé. 

Gallai Szilvia, a miskolci Borsod Gumi Kft. ügyvezetője elmondta, hogy október végétől beindult náluk is a csereszezon. Ma már másfél hetes a várólistájuk. Az árak 15-20 százalékkal nőttek tavalyhoz képest. Ennek ellenére nem mozdult el a kereslet az olcsóbb szegmens felé, inkább a minőségibb, tartósabb darabokat viszik, ha drágábbak is. Az idei ősz sztárabroncsai a középkategóriában a Bridgestone és a Firestone, a gazdaságosabbak közül pedig a Toyo. Aki mélyebben tud a zsebbe nyúlni, annak a Continental és a Michelin téli típusait kínálják. De a négy évszakos köpenyek népszerűsége is egyre nő. A szakember elmondta, hogy trend lett a komplett kerékcsere a puszta abroncscsere helyett. Ez így olcsóbb és gyorsabb, de egy ellenőrzés és centrírozás minden felszerelésnél ajánlott.

További hírek

Olvasnivaló