Ugrás a tartalomra

Jók a hidrogénbuszok üzemeltetésével kapcsolatos tapasztalatok

minap.hu
Utoljára módosítva
2024. október 28. hétfő 19:22
Sikerrel zárult Miskolcon a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. hidrogén üzemanyagcellás meghajtású autóbusz demonstrációs tesztelési projektje.
Mocsári László képgalériája

A projekt zárásaként szakmai napot rendezett az ügynökség, amelyen a hidrogén üzemanyagcellás hajtásrendszerrel ismerkedhettek a résztvevők. A tesztelés átfogó eredményeiről pedig portálunknak is beszámoltak. 

Hat vidéki nagyvárosban próbálhatnak ki az utasok egy Solaris hidrogén-üzemanyagcellás autóbuszt a menetrend szerinti forgalomban a HUMDA kísérleti projektjében. A 89 utas szállítására képes, háromajtós, 12 méter hosszú Solaris Urbino 12 electric H2 autóbusz Debrecenben, Miskolcon, Kecskeméten, Kaposváron, Zalaegerszegen és Győrben közlekedik. Az autóbusz egy-egy hónapra látogatott a városokba az év első felében, majd visszatér még egy hónapra az év második felében, annak érdekében, hogy eltérő időjárási körülmények között legyen lehetőség üzemeltetési tapasztalatokat gyűjteni. A busz 70 kilowatt teljesítményű hidrogén üzemanyagcellájában a betankolt tiszta hidrogén és a légköri oxigén elektrokémiai reakciója révén villamosenergia és melléktermékként vízgőz keletkezik, a meghajtást villanymotor biztosítja - adta hírül közleményben a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Kommunikációs Irodája. 

A hidrogénbusz minimálisa káros anyagot bocsát ki / Fotó: Mocsári László

Miskolcon februárban és júliusban közlekedett a Solaris Urbino 12 hydrogen autóbusz a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. (MVK Zrt.) üzemelésében több különböző útvonalon és nagy sikert aratott. A jármű a működése során nem bocsát ki károsanyagot, csak vízgőzt és igazán alacsony zajszinttel üzemel. A városban töltött két hónapos időszak alatt 8800 kilométert tett meg az autóbusz, ezalatt átlagosan 7,5 kilogramm hidrogént fogyasztott 100 kilométerenként. Ezáltal 5100 kg szén-dioxid kibocsátást takarított meg, ez a mennyiség 140 kifejlett lombos fa éves szén-dioxid megkötő-képességének felel meg. A volán mögött ülő autóbuszvezetők kellemes vezetési élményről számoltak be. Az utasok is örömmel fogadták az újítást, elmondásuk szerint sokkal komfortosabb a Solaris üzemanyagcellás autóbusza, mint a régebbi, megszokott dízelbuszok. A legnépszerűbb tulajdonságaként a csendes működést emelték ki, továbbá fontosnak tartják, hogy a jármű károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedik - foglalták össze. 

Mészáros Virág előadása a szakmai napon / Fotó: Humda

– A hosszabb időszakon keresztüli tesztelés megadta a lehetőséget, hogy több évszakban, változatos időjárási körülmények között is tapasztalatokat szerezhessünk a hidrogén üzemanyagcellás autóbuszok üzemeltetéséről, valamint az utasok is jobban hozzászokhattak a járműhöz. Az eddig érkezett pozitív visszajelzések azt mutatják, hogy az emberek egyre nyitottabbak a modern technológiával elérhető, fenntartható közlekedési megoldásokra. A reakció alapján az is egyértelmű, hogy van helye a közösségi közlekedésben a hidrogéntechnológiának, van igény a tiszta, fenntartható közlekedési eszközökre és az egyre erősebb. Bízunk benne, hogy a jövő közlekedése ilyen tiszta és hatékony megoldásokra épülhet – emelte ki Mészáros Virág, a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. vezérigazgatója a Kommunikációs Irodának. 

A résztvevők egy kerekasztalbeszélgetést is meghallgathattak, amelyen a hidrogéntechnológia alkalmazásának irányai és lehetőségei kerültek szóba a szállításban, a kutatásban, iparági és logisztikai területeken. A HUMDA júniusi hidrogén üzemanyagcellásbusz-pályázatán a rendelkezésre álló keret kimerülése miatt tartaléklistára tették az egy autóbuszra pályázó Miskolc Városi Közlekedési Zrt-t. A Solaris Urbino 12 electric H2 autóbusz jelenleg Kaposváron közlekedik, az év utolsó hónapjaiban Zalaegerszegre és Győrbe érkezik még - tudatták. 
 

 

További hírek

Olvasnivaló

Programok

Jelenleg nincsenek programok!