A város költségvetéséről is döntöttek a közgyűlés februári ülésén
Tóth-Szántai József megnyitotta a közgyűlést, majd arról értesítette a grémiumot, hogy a Demokratikus Koalíció listáról bekerült képviselője, Fekete Zoltánné lemondott képviselői tisztségéről.
A közgyűlés ettől függetlenül határozatképes.
Az ülés elején egy perces néma csenddel emlékeztek meg Lódi Györgyről, az MTV híradó korábbi miskolci tudósítójáról, aki a legutóbbi ülés óta hunyt el.
Tóth-Szántai József külön szót kért. Kifejtette, fontos ponthoz érkezett Miskolc: eddig hozott anyagból dolgoztak, most azonban kiderülnek a jelen keretei, amik utat mutatnak a jövőbe.
– Hisszük, hogy egy működő és fejlődő Miskolc annak reményét hordozza, hogy itt maradnak a fiataljaink. Ezért dolgozunk – mondta, hozzátéve, a város a történetének egyik legnehezebb, de reményteli időszakát élni.
– Első feladatunk stabilizálni a város helyzetét – fogalmazott.
A polgármester röviden felsorolta azokat a fejlesztéseket és történéseket, amiket az elmúlt hónapok hoztak. Az MVK mindennapjaiban beálló változásokat is részletezte. Úgy fogalmazott: „a helyzet most sokkal jobb”.
A seriff-rendszer kiterjesztéséről is beszélt.
– Az irány helyes – mondta a polgármester, aki szerint azonban még nem járunk az út végén. A Kocsonyafesztivált a miskolciság ünnepének nevezte.
– Megtelt a város, megteltek a szálláshelyek, és megtelt a szívünk büszkeséggel. A legjobb arcát mutatta Miskolc ebben a három napban – fogalmazott.
A több mint 5 milliárd forintos szolidaritási hozzájáráulást kötelező feladatnak nevezte a polgármester, nem sarcnak.
– A megyei jogú városok közül a negyedik legnagyobb hozzájárulást Miskolc fizeti. A kérdés nem az, hogy befizetjük-e az adót, hanem, hogy mit kapunk érte cserébe, hogyan szerezzük be azt a pénzt, amit Miskolc megérdemel. Ez a városvezetés feladata – hangsúlyozta a polgármester.
A közétkeztetetésben beálló változások gyökerét abban látja, hogy az előző városvezetés mindössze 9 százalékkal emelte a normatívát öt év alatt.
„Van még bőven olyan vállalás, amivel adósai vagyunk a miskolciaknak. Szerencsére a ciklus nem öt hónapból áll” – a ciklust hosszútávfutásnak, a mostani költségvetés megtervezését az első sprintnek nevezték.
1. napirendi pont: Javaslat az Önkormányzat 2024. évi költségvetésének megállapításáról szóló 30/2023. (XII.15.) önkormányzati rendelet módosítására (IV. negyedéves korrekció)
Szilágyi Kornél főosztályvezető ismertette az előterjesztést. 85,8 milliárdos főösszeget fogadtak el először, majd kétszer módosították a költségvetést. Az előterjesztés legfontosabb pontjainak az állami támogatásokat nevezte.
A vonatkozó bizottságok támogatták az előterjesztést.
A vitát a napirend felett megnyitották.
Szopkó Tibor a jelzett prognózisokkal kapcsolatban érdeklődött.
Tóth-Szántai József elmondta, a két ipari parkunk tele van, de további befektetők is érdeklődnek. Az anyagban szereplő számítások megalapozottak szerinte.
Szilágyi Kornél is válaszolt: nyomon követik a gazdaságkutató intézetek prognózisait, a világgazdaság, a hazai helyzet és az infláció tükrében alkották meg az előterjesztésben szereplő várható számokat. Emlékeztetett, hogy a Bosch cégcsoport új csarnokot telepített, aminek az adója hamarosan megjelenik az önkormányzat számláján.
Mezei Attila érdeklődve figyelte az előterjesztésben tapasztalt optimizmust.
– Nem tudjuk, hogy a kormány milyen elvonásokat tervez a jövőben, így ad hoc jelleggel működik a dolog – vélekedett, hozzátéve: ő úgy véli, gazdasági fejlődés 2028-tól várható.
2. napirendi pont: Javaslat az Önkormányzat 2025. évi költségvetésének megállapítására, a költségvetési rendelet megalkotására és egyéb kapcsolódó döntések meghozatalára
Szilágyi Kornél főosztályvezető ismertette az előterjesztést. Néhány kiemelt célt is megemlített. Ezek közül az önkormányzat stabil működésének biztosítása az első. Emellett kiemelt cél a közrend fenntartása és a városüzemeltetés magas szintű ellátása. Bérfejlesztésekre is elkülönítettek összegeket. Kiemelt feladatként kezelik a kulturális élet fenntartását, és a turizmus újraindítását. Ehhez ésszerű gazdálkodásra van szükség a főosztályvezető szerint. A költségvetés főösszegét 61,3 milliárd forintban állapították meg, ebből 57,2 milliárd forintot fordítanak a város működtetésére. Az adóbevételek terén kétmilliárd forinttal többet terveztek, mint az előző évben. Ismertette: a szolidaritási adó 2013-ra vezethető vissza, 2017-től alkalmazott. A magasabban teljesítő önkormányzatok fizetnek az államkasszába. Emlékeztetett: Miskolcon a bevételek növekedtek az utóbbi években, a lakosság száma csökkent, ez az egy főre jutó adóképesség emelkedését jelenti.
A kiadások tekintetében az önkormányzati intézmények számára több mint 61 milliárd forintot különítettek el, a hivatal működtetése ebből 4 milliárd forintra tehető. A Városgazda és a Miskolci Fürdők Kft. is több forrást kapnak, mint az előző évben.
A közösségi közlekedéssel kapcsolatban elmondta, az MVK támogatás előirányzata 5 milliárd forint, ami 50 millióval több, mint 2024-ben.
A bérintézkedések kapcsán elmondta, mind a minimálbér, mind a garantált bérminimum 9 és 7 százalékos emelkedése miatt 500 millió forintos többletet különített el az önkormányzat. A Salkaházi támogatás összege 16 ezer forint lesz.
A kulturális ágazatra 6,1 milliárd forint jut. A rend és közbiztonság fenntartása nagy hangsúlyt kap, több mint 800 millió forint forrást terveztek erre a célra. A MIÖR támogatása eléri a 900 millió forintot. Beruházási feladatokra több mint 3 milliárd forintot különítettek el: kiemelt cél a Barlangfürdő helyreállítása.
A vonatkozó bizottságok támogatták az előterjesztést.
A napirend felett a vitát megnyitották.
Molnár Péter (KDNP) frakcióvezető úgy véli, jelentős a mai közgyűlés: most érkeztünk el ahhoz a ponthoz, ami az előttünk lévő esztendőt meghatározza. Eddig az előző költségvetés korrekciójával foglalkoztak, most új alapokon, új célok mentén tervezik a város jövőjét. Úgy véli, egyensúlyi költségvetést terveztek, amiben láthatóak a célok.
– Egy költségvetés prioritásai megmutatják az irányt. Ebben a költségvetésben látható: a városban rendnek kell lennie – fogalmazott, hozzátéve, erre forrást is áldoztak.
Kiemelte, a városüzemeltetésre 800 millió forinttal többet terveztek, és a rendészetre is többet kívánnak költeni.
– A költségvetés azért is üdvözlendő, mert a garantált bérminimum és a minimálbér emelkedését is átvezették benne – tette hozzá.
Molnár Péter szerint a kultúrára is jobban odafigyelnek. Többet költenek a kulturális intézményekre. A nagyrendezvények finanszírozását is tartalmazza a költségvetés.
– Saját gyermekünknek tekintjük a Salkaházy programot, erre 450 millió forintot különítettünk el a költségvetésben – mutatott rá.
Simon Gábor (MSZP) frakcióvezető szerint a költségvetést mind formailag, mind tartalmilag is vizsgálni kell. Úgy véli, fontos tájékoztatni a város lakóit a költségvetés tartalmáról. Úgy véli, a megfelelő társadalmi vitákat nem folytatták le. A tartalom kapcsán elmondta, a tömegközlekedés továbbra is kritikán aluli színvonalon működik. Kérdezi: sűrűbben fognak-e járni a buszok, ha a grémium elfogadja a költségvetést?
Pakusza Zoltán (Mi Hazánk) elmondta, voltak olyan pontok a költségvetésben, amit üdvözölt, de sajnálja, hogy a képviselői alap nem került vissza a 2019 előtti szintre.
– A körzetemben belterületen hat zúzalékos utca van, ezekre több forrást kellene költeni az újraaszfaltozáshoz – jelezte.
Tarnóczi Attila (frakcióhoz nem tartozik) elmondta, módosító indítványt nyújtott be Vasgyári Rendőrőrs fejlesztése kapcsán.
Szopkó Tibor (független) szerint ez a költségvetés nem a vizsga, hanem a vizsga beugrója, ami így is rosszul néz ki. Úgy gondolja, a józan egyensúly hiányzik belőle, sem a bevételeket, sem a kiadásokat nem látja reálisnak. Számításai szerint 11 milliárdos hiányt tartalmaz a költségvetés.
Bajusz Gábor (Fidesz) frakcióvezető szerint van remény, mert van terv, akarat és egység. Úgy véli, az utóbbi öt évben ezek hiányában vezették a várost, aminek súlyos következményei lettek. Úgy emlékszik, az előző ciklusban folyamatos volt a hiány az MVK-nál. Ezen kezdtek el változtatni: a városvezetés azon dolgozik, hogy új buszflottát alakítson ki. Azt kéri az ellenzéki politikusoktól, hogy óvatosabban bánjanak a számokkal.
Bartha György (MSZP) szerint a kilátástalanság költségvetése a mostani.
– A mi városunk a kormány számára csak egy Miskolc tábla. Nekünk kell milliárdokat adnunk nekik? – teszi fel a kérdést az ellenzéki képviselő, aki jelezte, nem derült ki számára, mit akar a város. Az általa látott egyik leggyengébb költségvetésnek nevezte a mostanit. Kéri, hogy kezdeményezzék: Miskolc ne fizesse be a szolidaritási adót.
Szopkó Tibor (független) jelezte, haragszik a kormány önkormányzatokat sanyargató szemléletére.
– Nem látom ömleni az állami forrásokat, a beígért biankó csekket is nekünk kell befizetni – vélekedett, jelezve egyúttal: ha nem jönnek források, Miskolc nem fogja kihúzni ezt az évet.
Mezei Attila (független) szerint a költségvetés nem biztosítja, hogy a fiatalok itt maradjanak.
– Miskolcnak nincs jövőképe, és nem látni, milyen fejlődésen mennek majd keresztül a különböző városrészek. Az viszont kitűnik, hogy állami feladatokat akar ellátni az önkormányzat – mondta.
Szarka Dénes (független) szerint, aki elolvasta a költségvetést, csalódott lehet.
– Nem látszik, hogy a legfeszítőbb problémáit hogyan fogja megoldani Miskolc 2025-ben. Az sem, hogy a kormány Miskolc mellé állt volna – emelte ki.
Ő is úgy érzi, a beígért biankó csekk valójában sárga csekk, amit Miskolcnak kell befizetnie. Az ifjúságpolitika „levágását” is sérelmezi. Azt javasolja, néhány dolgot tárgyaljon újra a grémium.
Bodor Márk (Pont Mi) frakcióvezető jelezte, a Bükk városa program a Nagy Miskolc programmal szemben már megjelent miniszteri utasításban.
Deák-Bárdos Mihály (Fidesz) szerint ez a rend és tisztaság költségvetése. Ő is kiemelte, mely területek kaptak többlettámogatást. Tételesen jelezte, milyen fejlesztések történtek a Lyukó-völgyben a mostani ciklusban.
– Ebből is látszik, kiemelt figyelem jut a városüzemeltetésre – véli.
Hojnyák Dávid (Fidesz) szintén a közrend és a közbiztonság javulását célzó szándékot emelte ki. Úgy gondolja, tekintélyes lépést tesz ezen a téren a költségvetés. Összességében 900 millió forint jut a rendészetnek a munkavégzéshez – emlékeztetett. Reméli, a többletforrás, amit a költségvetés biztosít erre a területre, a Vasgyárban is látszani fog hamarosan.
Bajusz Gábor (Fidesz) frakcióvezető szerint csodát vár az ellenzék.
– Csoda nincs, munka van. Mese nincs. Ezt a munkát el kell végezni, mert mi a városért dolgozunk – hangsúlyozta.
Barta Gábor (Fidesz) szerint fontos, hogy pezsgő kulturális rendezvényeket szervezzen a város. Emlékeztetett, az őszi Pikniket az előző városvezetés a képviselői alapok terhére rendezte. Jelezte, soha nem volt még ekkora érdeklődés az adventi programok és a Kocsonyafesztivál iránt, mint az új városvezetés első időszakában. Hiszi, hosszú időszakra meghatározza a város fejlődését a mostani költségvetés.
Klinga Dániel (Pont Mi) emlékeztetett, a Bükk városa program fontos vállalásokat tett. A járatseriff.rendszer tesztüzemét csillagos ötösre értékeli. Jelezte, bőven akad még tennivaló ö elpocsékolt év után. A rendészet számára biztosított többletforrás eredményét a városrészek is érezni fogják szerinte.
Matiscsák Éva alpolgármester szerint fontos téma a költségvetés kapcsán a bérfejlesztés. Személyi juttatás és járulék fizetésére 2,5 milliárd forintot terveztek. Jelezte, ez az önkormányzat révén 3000 családot érint.
Berencsy Sándor Máté (Fidesz) szerint a Bükk városa program tartalmazza a város jövőjét. Ő is részletezte, mely területeken terveztek többlettámogatást. A turisztika és a városmarketing területén történt fejlesztésekről is beszélt.
– Célunk a városi turisztikai újrapozícionálása. A cél, hogy a 2025-ben a vendégéjszakák száma az országos számokhoz viszonyuljon. Ehhez elengedhetetlen a megfelelő háttér biztosítása – fejtette ki a képviselő.
Alavári Zsuzsa (Fidesz) szintén a bérintézkedésekkel kapcsolatos forrástöbblet kiemelésével kezdte a felszólalását.
Czinkné Sztán Anikó (Fidesz) szerint 5,3 milliárd forint elvonás mellett 14, 8 milliárdot kap vissza a város a kormánytól. Emlékeztetett, az elmúlt húsz év alatt rengeteg ember ment el Miskolcról. Ebből csak 9 év a jobboldali irányítás. A baloldali vezetés alatt viszont több mint 40 ezer ember vándorolt el. Ezt ahhoz fűzte válaszként, hogy Bartha György szerint az elmúlt harminc év egyik legrosszabb költségvetése a mostani.
Szarka Dénes (független) kifejtette: nem csodát vártak, hanem többletforrásokat a költségvetésnek, a gyermekétkeztetésnek.
– Évtizedek óta tart a tendencia, hogy a mindenkori kormány az önkormányzatok jogait csorbítja – mondta.
Simon Gábor szerint a kérdés, hogy Miskolcon mennyi adót állítanak elő. Miskolc városában 100 milliárd forint feletti adó keletkezik. Ebből a város 85 milliárdot költ el, majd a visszajuttatott 15 milliárdból is visszavesz 5 milliárdot. Jelezte, hogy az állami feladatok jó részét az önkormányzattól várják el.
Bajusz Gábor (Fidesz) frakcióvezető szerint az ellenzék a kampányra készül, nem a várossal foglalkozik, erről szólnak a felszólalásaik.
– A kormányt támadják a közgyűlésében is. Öt évig nem biztosítottak forrást a közétkeztetésre. Én is ingerültté kezdek válni, és a miskolciak is, akik elküldték Önöket a fenébe – fogalmazott.
Molnár Péter (KDNP) frakcióvezető hangsúlyozza, terhes örökség mentén kezdték a költségvetés tervezését, ami mégis irányt mutat.
– Az állam Miskolcon kórházat és iskolákat lát el, az adóforintokat visszafordítja a közintézményekbe – mondta.
Úgy véli, a szaldó pozitív: 203 millió forinttal több marad a városnál.
Bartha György (MSZP) jelezte, a kormány a Covid-járvány alatt elvett 8 milliárdot, majd visszaadott hármat. Emlékeztetett, nyolcszor győzte le a fideszes ellenfeleit.
A polgármester lezárta a vitát és reagált a hallottakra. Elmondta, a februári Magyar Közlönyben egy oldalon keresztül szerepelt Miskolc, ebben pedig megtalálható a legtöbb válasz a kérdésekre. Az MVK problémáira reagálva jelezte, a terhet, amit örököltek, nem lehet egyedül megoldani, ehhez kérik a kormányzat támogatását. Úgy látja, egyre javul a helyzet mind a remízben, mind a sofőrszám kapcsán. Három elektromos buszra is kapott ígéretet a város, de hidrogénbusz-flottát is tervez a város, viszont ez idő a polgármester szerint.
– Egy út kátyúzása a tervezéssel kezdődik, ez a munka folyik jelen pillanatban is. Először meg kell oldani a közművek kérdését az aszfaltozás előtt – mondta, majd átadta Hollósy András alpolgármesternek a szót.
Az alpolgármester jelezte, közel egymilliárd forintot költ a város a rend és a közrend fenntartására. A járatseriff-rendszer létjogosultságát a számok nyelvén összegezte: 275 esetben zártak ki arra jogtalan személyeket az utazásból, 28 esetben értesítették a mentőt, 11 alkalommal nyújtottak közvetlen segítséget, körözött személyeket 5 esetben adtak át a rendőrségnek. A jegyeladás egyes járatokon több száz százalékkal nőtt – emelte ki az alpolgármester, aki szerint a költségvetés támadói a rendet és a közrendet támadják.
3. Javaslat az Önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodásáról szóló 40/2012. (XII.15.) önkormányzati rendelet módosítására
Kurcsicsné Zobolyák Ida ismertette a napirendi pontot. Törzsvagyonból kivonásról szól az első rész későbbi értékesítés okán, míg a többi módosítás technikai jellegű.
A bizottságok támogatták a napirendi pontot. A napirend fölött a vitát megnyitották.
Pakusza Zoltán arról érdeklődött, ki vásárolta meg a húszemeletest. Egy jogi személy vásárolta meg versenyeztetés során – válaszolt Kurcsicsné Zobolyák Ida.
Szopkó Tibor kéri, legyen rajta a városvezetés szeme az ügyön, ezt a polgármester megígérte. Pakusza Zoltán pontosítást kért. Kurcsicsné Zobolyák Ida jelezte, parkolóházat tervez az új tulajdonos.
4. Javaslat Miskolc Megyei Jogú Város közigazgatási területén a járművel történő díjköteles várakozás szabályairól szóló 9/2024. (IV.22.) önkormányzati rendelet módosítására
A napirendi pontot Csordás László, a Városgazda ügyvezetője ismertette. A módosítás kiterjesztené a kedvezményes bérletvásárlást a sürgősségi betegellátásban részt vevő alkalmazottakra is a szerződésben álló orvosok mellet.
A vonatkozó bizottságok támogatták a rendeletmódosítást.
Szopkó Tibor az előterjesztés kapcsán jelezte, holisztikusan át kellene tekinteni azok körét, akiknek szintén kedvezményben kellene részesülniük, példaként hozta a Miskolci Szimfonikus Zenekart.
Tóth-Szántai József szerint az önkormányzat folyamatosan gondolkodik azon, hogyan lehetne ezt a kört bővíteni.
5. Javaslat az önkormányzati képviselők, bizottsági elnökök, bizottsági tagok és tanácsnokok tiszteletdíjáról, természetbeni juttatásáról és költségtérítéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotására
A napirendi pontot Bodnár Tibor ismertette. A vonatkozó bizottságok támogatták az előterjesztést. A polgármester jelezte, az önkormányzat tiszta viszonyokat szeretne. Jelezte, ezért a munkáért a minimum a minimálbér összege, amit a képviselőknek kapniuk kell.
Pakusza Zoltán (Mi Hazánk) sokallja a mértékét az emelésnek.
Bajusz Gábor hangsúlyozta, rendet szeretnének, nincsenek bujtatott állások. Munkára van szükség. Ennek viszont kell, hogy legyen ellentételezése.
– A javaslat segíti, hogy minden képviselő becsülettel tudjon foglalkozni a választókörzetésvel.
Tóth-Szántai József hangsúlyozta, vannak olyan ellenzéki városok, ahol brutálisan megemelték az önkormányzati képviselők bérezését, Miskolc mértékletesen emelt.
6. Javaslat az Önkormányzat egyes saját bevételei és adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségei 2026-2028. évekre vonatkozó várható összegének megállapítására
A napirendi pontot Szilágyi Kornél főosztályvezető ismertette. Elmondta, az előterjesztés a vonatkozó kormányrendeletnek tesz eleget. A vonatkozó bizottságok támogatták az előterjesztést.
7. Javaslat önkormányzati intézményekhez kapcsolódó egyes vagyonjogi döntések meghozatalára
A napirendet Kurcsicsné Zobolyák Ida ismertette. Elmondta, pályázati forrásból történő eszközök kezelői jogára vonatkozik a napirendi pont. A vonatkozó bizottságok támogatták a napirendi pontot. Vita nem volt.
8. Javaslat a Gyermekvárosban megvalósuló közfeladat-ellátáshoz kapcsolódó egyes vagyonjogi döntések meghozatalára
A napirendet Kurcsicsné Zobolyák Ida ismertette. A vonatkozó bizottságok támogatták a határozati javaslatot.
9. Javaslat telepítési tanulmánytervek és a kapcsolódó településrendezési és tervezési szerződések jóváhagyására, valamint egyes ingatlanok kiemelt fejlesztési területté nyilvánítására
Szunyogh László főépítész ismertette a napirendi pontot. Fejlesztések miatt van szükség technikai jellegű döntésekre. A vonatkozó bizottság támogatta az előterjesztést. Vita nem volt.
10. Javaslat a Miskolc Térségi Konzorcium hulladékgazdálkodási feladatának ellátását szolgáló vagyonával kapcsolatos döntés meghozatalára
Bodnár Tibor osztályvezető ismertette a napirendi pontot. A vonatkozó bizottságok támogatták az előterjesztést. Vita nem volt.
11. Javaslat a Miskolci Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulásnak a Társulási Megállapodás módosítására vonatkozó döntésének jóváhagyására
Bodnár Tibor osztályvezető ismertette a napirendi pontot.
Pakusza Zoltán (Mi Hazánk) szerint Miskolcon vannak olyan külterületi részek, ahol a kötelezettség nem mindenkire vonatkozik. Van, aki duplán fizeti meg a díjat, egyszer maga, egyszer mások után – jelezte. Arról érdeklődik, mit tud tenni a konzorcium, ki szankcionálhatja a kötelezettség mulasztását.
Tóth-Szántai József szerint irdatlan terhet jelent Miskolcon az illegális hulladék. - Ez egy olyan munka, aminek folyamatosan neki kell futni - hangsúlyozta.
Bodnár Tibor is reagált: a MIREHU-nak hatóssági jogköre nincs. - Az illegális hulladékkal kapcsolatos jogköröket most a kormányhivatal látja el. Ha valaki a kötelező szolgáltatást nem veszi igénybe, az magánjogi kérdés.
Bartha György jelezte, a Könyves Kálmán utcán egy felelőtlen lakó a szemetesketrec mellett az egész lakását kipakolta, matracostól, fürdőkádastól. - A hulladékudvarok azért lettek telepítve a lakótelepek mellé, hogy azt használják a lakók. Folyamatosan figyelni kell erre.
Pakusza Zoltán szerint a kötelező igénybe vevő szolgáltatást számon kell kérni. Kérdezi, ki az, aki ezt számon kéri - Az nem járja, hogy a város egyik részén számon kérik ezt, a másikon pedig nem.
Deák-Bárdos Mihály jelezte, az ő körzetében is felhalmozódtak szemétlerakások. - A homokbánya tele van illegális hulladékkal. Javaslom, az önkormányzat készítsen katasztert a tulajdonában lévő telkeken, valamint jelezzük a környezetvédelmi főosztály felé a Kormányhivatalban a problémát.
A képviselő kéri, küzdjön a város az illegális szemét lerakása ellen.
Bajusz Gábor (Fidesz frakcióvezető): az én körzetemet is érinti a probléma. Az elmúlt hetekben többször szedtünk szemetet. - Szerintem fontos a képviselők proaktivitás. Üljünk le, egyeztessünk! – kezdeményezte a frakcióvezető.
Molnár Péter szerint ez egy olyan téma, ami összhangra talált a képviselők között. A szeméthelyzetet felháborítónak találja. A Bábonyi bérc kapcsán elmondta, bizonyos szakaszokon méteres szeméthegyek állnak. Szeretné, ha a város hatékonyabb lenne ezen a téren a jövőben. Ebben a rendészet, a rendőrség, a kamerák, a mezőőrség és a jó szándék segíthet szerinte.
Hojnyák Dávid szerint a Vasgyár vonatkozásában is ez az egyik legsürgetőbb probléma.
Fodor Zoltán (MSZP) szerint az előterjesztés kapcsán kellene felszólalni.
12. Javaslat a Miskolci Egészségfejlesztési Intézet alapító okiratának a módosítására
Germuska Rita osztályvezető ismertette az előterjesztést. A vonatkozó bizottságok támogatták az előterjesztést.
13. Javaslat Miskolc Megyei Jogú Város polgármestere és az alpolgármesterek illetményének és költségtérítésének megállapítására
Tóth-Szántai József a személyes érintettség okán nem kíván részt venni a döntésben. Ehhez az alpolgármesterek is csatlakoztak.
Nevelős Szabolcs aljegyző ismertetette a napirendi pontot. A helyi önkormányzatokról szóló törvény rögzíti az illetmény mértékét, ami 2.651.000 forint lesz a polgármester tekintetében. Az alpolgármesterek díjazása a polgármesteri díjazás 90 százaléka, tehát 2.385.000 forint.
A vonatkozó bizottság támogatta az előterjesztést.
A polgármester jelezte, nem kérték az emelést, de a törvényt be kell tartani. Hozzátette, minden hónapban ennek az emelésnek a jelentős részét jótékonyságra fordítják majd: most 39 darab mentőautókban használatos lélegeztető maszkot vásárolnak.
14. Javaslat Miskolc Megyei Jogú Város polgármestere 2025. évi szabadsága ütemezésének jóváhagyására
Bodár Tibor ismertette a napirendi pontot. A határozati javaslatot a vonatkozó bizottság támogatta. Vita nem volt.
15. Javaslat Miskolc Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalában igazgatási szünet elrendeléséről szóló döntés meghozatalára
A napirendi pontot Nevelős Szabolcs aljegyző ismertette. Vita nem volt.
Ezt követően a sürgősségi napirendi pontokra tért át a közgyűlés.
16. Javaslat a 3525 Miskolc, Dózsa György út 2. szám alatti társasház alapító okiratának módosításával kapcsolatos döntések meghozatalára
Az előterjesztés felett vita nem volt.
17. Javaslat önkormányzati vagyontárgyakat érintő sport célú döntések meghozatalára
18. Javaslat a Miskolc, Csengey Gusztáv u. 10. szám alatti ingatlan udvar részének hasznosítása tárgyában
Kurcsicsné Zobolyák Ida ismertette a napirendi pontot. A Miskolci Szakképzési Centrum számára térítésmentesen szeretnék az udvart átadni projekt megvalósításhoz.
Szopkó Tibor jelezte: tiltakozik az előterjesztés ellen. Az alapfelvetés pozitív, de más megoldást kell találni a kivitelezésre. - Hitem szerint a Csengey-kert a legélőbb, legzöldebb közösségi tér Miskolcon. A tervezett Innovációs és Tudásközpont fontos, de valahol máshol kell megépíteni - hangsúlyozta. Szerinte a miskolciak többsége megmentené a Csengey-kertet. A volt tiszti klubre irányította a grémium figyelmét.
Simon Gábor (MSZP frakcióvezető) kéri a városvezetést, vonja vissza az előterjesztést. Vizsgálják meg, milyen más épületek jöhetnek szóba a tudásközpont elhelyezésére. - A Csengey-kert berobbant a miskolci kulturális életbe. Emlékezzünk a Cinefest vagy a Kocsonyafesztivál kiegészítő programjainak sikerére, amelyek a kertben kaptak helyet – mondta. Kéri, ne pecsételje meg a közgyűlés a Csengey-kert sorsát.
Molnár Péter (KDNP frakcióvezető) szerint fontos tudni, miről van szó. Részletezte, miért fontos a tudásközpont, milyen közvetlen haszna származna belőle Miskolcnak. - Nagy a verseny a tudásközpontokért, és minden város ezt a belvárosban képzeli el - reagált. Jelezte, volt korábban is beépítési terv a területen. Elmondta, a szocreál betonfal eltűnne, és beépülne a tér, ami pezsgést hozna a belvárosban.
Szarka Dénes hangsúlyozta, nem a beruházás tervével van probléma, az támogatható. Viszont ennek nem szabad, hogy a Csengey-kert essen áldozatul a beruházásnak. - A költségvetési vitában pezsgő kulturális életről volt szó. Ez az előterjedés nem áll összhangban a tervekkel - fogalmazott. A Csengey-kertet pótolhatatlannak tartja. Elmondta, amikor látták, hogy működik a kert, és megszerették a miskolciak, a korábbi beépítési terveket elvetették. Kéri a városvezetést, gondolják át a helyszínválasztást.
Bajusz Gábor (Fidesz frakcióvezető) szerint ha az ellenzék lát egy új tervet, azt zsigerből el akarja gáncsolni.
Szopkó Tibor szerint az előterjesztés a Csengey-kert megszüntetéséről szól. Ez ellen folyamatosan tiltakozni fog. Kiemelt egy fontos akadályt: az előterjesztés nem ejt szót a betonfalat díszítő kortárs művészeti alkotásairól. - Ha másért nem, ezért a bizonytalansági faktorért vegyék le a napirendről ezt az előterjesztést.
Mezei Attila (LMP) egy másik szempontra hívta fel a vezetés figyelmét: a belváros már így is eléggé be van építve szerinte. - Ha egy másik városrészben létesülne ez az intézmény, akkor az fog fejlődni – indokolt.
Simon Gábor szerint nem a gáncsoskodásról szól az ellenzéki tiltakozás: a Csengey-kert megszüntetését rombolásnak véli. Kéri, komolyabb tájékozódás után döntsön a grémium.
Szarka Dénes is hangsúlyozta, a beruházást támogatják, de nem engedheti meg a város a Csengey-kert elvesztését.
Molnár Péter szerint az ellenzéknek valami ellen mindig harcolnia kell. Kijelentette: aki a tudásközpont ellen beszél, az Miskolc jövője ellen beszél. - Olyan lehetőségről van szó, amit ha politikai viták miatt elvisz egy másik vetélytárs, akkor az nagy hiba lenne - hangsúlyozta. Hozzátette, ha a pályázat nyer, lesz még mozgástér, de a legfontosabb a négymilliárd forintos pályázat.
Simon Gábor szerint egy állami fenntartású beruházást egyszerűbb lenne állami területen megvalósítani – az elszámolás tekintetében is.
Tóth-Szántai József elmondta, az ügyben dönteni kell, a pályázatot támogatni kell. Nyugalomra intette a grémiumot.
Zárt ülés következik.
Szavazás
Javaslat az Önkormányzat 2024. évi költségvetésének megállapításáról szóló 30/2023. (XII.15.) önkormányzati rendelet módosítására (IV. negyedéves korrekció)
16 igen 1 nem 6 tartózkodás mellett elfogadták a javaslat tartalmát.
Javaslat az Önkormányzat 2025. évi költségvetésének megállapítására, a költségvetési rendelet megalkotására és egyéb kapcsolódó döntések meghozatalára
Elsőként a benyújtott módosító indítványokról szavaztak.
Pakusza Zoltán indítványait és Tarnóczi Attila indítványát egyaránt elutasították.
16 igen 5 nem és 2 tartózkodás mellett elfogadták a javaslat tartalmát.
Javaslat az Önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodásáról szóló 40/2012. (XII.15.) önkormányzati rendelet módosítására
18 igen 0 nem és 5 tartózkodás mellett elfogadták a javaslat tartalmát.
Javaslat Miskolc Megyei Jogú Város közigazgatási területén a járművel történő díjköteles várakozás szabályairól szóló 9/2024. (IV.22.) önkormányzati rendelet módosítására
23 igen szavazat mellett, egyhangúlag elfogadták a javaslat tartalmát.
Javaslat az önkormányzati képviselők, bizottsági elnökök, bizottsági tagok és tanácsnokok tiszteletdíjáról, természetbeni juttatásáról és költségtérítéséről szóló önkormányzati rendelet megalkotására
19 igen, 2 nem és 2 tartózkodás mellett elfogadták a javaslat tartalmát.
Javaslat az Önkormányzat egyes saját bevételei és adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségei 2026-2028. évekre vonatkozó várható összegének megállapítására
Javaslat önkormányzati intézményekhez kapcsolódó egyes vagyonjogi döntések meghozatalár
23 igen szavazat mellett, egyhangúlag elfogadták a javaslat tartalmát.
Javaslat a Gyermekvárosban megvalósuló közfeladat-ellátáshoz kapcsolódó egyes vagyonjogi döntések meghozatalára
23 igen szavazat mellett, egyhangúlag elfogadták a javaslat tartalmát.
Javaslat telepítési tanulmánytervek és a kapcsolódó településrendezési és tervezési szerződések jóváhagyására, valamint egyes ingatlanok kiemelt fejlesztési területté nyilvánítására
23 igen szavazat mellett, egyhangúlag elfogadták a javaslat tartalmát.
Javaslat a Miskolc Térségi Konzorcium hulladékgazdálkodási feladatának ellátását szolgáló vagyonával kapcsolatos döntés meghozatalára
23 igen szavazat mellett, egyhangúlag elfogadták a javaslat tartalmát.
Javaslat a Miskolci Regionális Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulásnak a Társulási Megállapodás módosítására vonatkozó döntésének jóváhagyására
23 igen szavazat mellett, egyhangúlag elfogadták a javaslat tartalmát.
Javaslat a Miskolci Egészségfejlesztési Intézet alapító okiratának a módosítására
23 igen szavazat mellett, egyhangúlag elfogadták a javaslat tartalmát.
Javaslat Miskolc Megyei Jogú Város polgármestere és az alpolgármesterek illetményének és költségtérítésének megállapítására
20 igen, 0 nem és két tartózkodás mellett elfogadták a napirendi pontban foglaltakat.
Javaslat Miskolc Megyei Jogú Város polgármestere 2025. évi szabadsága ütemezésének jóváhagyására
23 igen szavazat mellett, egyhangúlag elfogadták a javaslat tartalmát.
Miskolc Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalában igazgatási szünet elrendeléséről szóló döntés meghozatalára
23 igen szavazat mellett, egyhangúlag elfogadták a javaslat tartalmát.
Javaslat a 3525 Miskolc, Dózsa György út 2. szám alatti társasház alapító okiratának módosításával kapcsolatos döntések meghozatalára
23 igen szavazat mellett, egyhangúlag elfogadták a javaslat tartalmát.
Javaslat önkormányzati vagyontárgyakat érintő sport célú döntések meghozatalára
23 igen szavazat mellett, egyhangúlag elfogadták a javaslat tartalmát.
Javaslat a Miskolc, Csengey Gusztáv u. 10. szám alatti ingatlan udvar részének hasznosítása tárgyában
16 igen 5 nem és két tartózkodás mellett elfogadták a javaslat tartalmát.
A következő, rendes közgyűlésre március 20-án kerül majd sor.
Korábban írtuk:
Talán az eddigi legfajsúlyosabb ügyek kerülnek a jelenlegi felállásában dolgozó közgyűlés elé szerdán. Rögtön az elején eldől, mennyi is lesz az annyi 2025-ben, hiszen a grémium mindjárt az első napirendi pont kapcsán foglalkozni fog a város idei költségvetésével. Az előterjesztés tartalma szerint vannak területek, ahol meg kell majd húzni a nadrágszíjat.
Az önkormányzati képviselők, bizottsági elnökök, bizottsági tagok és tanácsnokok tiszteletdíját is meghatározzák szerdán. A javaslat szerint az önkormányzati képviselők a törvény által megállapítható legkisebb alapbért kapják, ami január 1-jétől 290 800 forint.
Egy olyan napirendi pont is a városatyák elé kerül, mely előkészíti, hogy a Szakképzési Centrum egy többszintes, nettó 2500 négyzetméteres épületet létesítsen a Csengey Gusztáv 10. szám alatti ingatlan udvarrészébe. A döntés mentén átalakulna a most működő rendezvényhelyszín is.