Ahogyan arról még júliusban beszámoltunk, a projekttel kapcsolatos szakmapolitikai döntések megszülettek, a magyar kormány többmilliárd forintot biztosít, a NIF pedig még idén szeptemberben közbeszerzési eljárást indított az új útszakaszok tervezőjének kiválasztására.
Akkor azt írtuk, amennyiben ez a folyamat sikerrel zárul, a bonyolult tervezési munka 2022 tavaszán indulhat, a kivitelezés pedig várhatóan 2025-ben kezdődhet meg. Mielőtt azonban ennyire előreszaladnánk, érdemes picit utánanézni, pontosan miről is szól a nagy fejlesztési projekt, amit mind a politika, mind pedig a szakma nagy reményekkel vár.
A Keleti kapuban épülne meg, de nemcsak a városrésznek, hanem egész Miskolcnak új közlekedési lehetőségeket biztosítana az új elkerülőút – mondja a főépítész.
Folytatás az első oldalról.
- Ahhoz, hogy a jelenlegi terveket megértsük, vissza kell utaznunk az időben néhány évet, egészen pontosan 2016-ig, ekkor jelentették be ugyanis, hogy a Modern Városok Program keretében gigantikus útfejlesztések indulnak: megépül a régóta várt Y-híd, ezzel párhuzamosan pedig a Tiszai pályaudvar előtt intermodális csomópont létesül, ide költözhetett volna le a Búza téri Volán-állomás is – idézte fel a korabeli terveket Szunyogh László, Miskolc főépítésze.
Ekkor még úgy tervezték, az Y-híd után a négysávos útszakasz a föld alatt folytatódna, így kerülné ki a Kandó Kálmán teret (ami ugye az akkori elképzelések szerint intermodális csomóponttá vált volna – a szerző), majd a föld felett, a Szinva jobb partján haladva, a Fonoda utcai kereszteződésnél csatlakozott volna be a József Attila utcába. A kormány viszont később megvonta a Tiszai elé tervezett gigantikus közlekedési csomóponttól a támogatást, Szunyogh László szerint nem véletlenül.
Újratervezés
- A Tiszai pályaudvar annyira periférián épült meg annak idején, hogy itt az intermodális csomópont hatékonyan nem tudna működni. Az IMCS nélkül viszont megbicsaklik az Y-híd-projekt turbókörforgalmastól és Sajó utcástól együtt, ugyanis jelenlegi nyomvonalán nem igazi elkerülőút, hiszen a József Attila utca egy részén végig kell mennünk ahhoz, hogy elérjük. A mi feladatunk már az volt, hogy újratervezzük az útszakaszt úgy, hogy az intermodális közlekedési csomópont nélkül is legyen értelme – részletezte a főépítész.
Az új nyomvonal is a Sajó utcán haladna a Szinva jobb partján, egészen addig a pontig, ahol a Csokonai utca nemrég épült meghosszabbítása találkozik a Fonoda utcával. A kereszteződést követően az út észak felé fordulna, és egy új Sajó-híddal érné el az Auchan Borsod és a régi Bricostore előtti körforgalmat.
Valós alternatíva
- Álláspontunk szerint az út így valóban elkerülő lehet a Keleti kapuból, ráadásul a Csokonai utcáról elérhető a Déli Ipari Park is, így ezt a területet is még jobb helyzetbe tudnánk hozni közlekedési szempontból. A tervezés szempontjából nem álltunk viszont meg itt. Vázoltuk a Tiszai és a Gömöri pályaudvar, a Búza tér, valamint a jelenlegi villamosvonallal, vasúti sínekkel történő összekötésének elképzelését is, ami jó alapja lehetne egy helyi tramtrain- rendszernek – tette hozzá Szunyogh László, felhívta a figyelmet arra is: az új Sajó-híd létesítése különösen fontos, mert megszüntetné a meglévő Sajó-híd sérülékenységét, ezáltal még biztonságosabbá válna a város közlekedési rendszere.
Elmondása szerint elképzelése elnyerte az Innovációs és Technológiai Minisztérium szakembereinek tetszését, ezért is indulhatott meg az útszakasz terveztetése. „Az Y-híd folytatásának engedélyes tervei várhatóan jövő év őszére lesznek meg, de a tramtrain (vasútvillamos) megvalósíthatósági tanulmánya is elkészül eddig. Hiszem, hogy ezek megvalósítása egy hatalmas előrelépés lesz Miskolc közlekedési hálózatának fejlesztésében” – zárta a főépítész.