Ugrás a tartalomra

Megkapta a létesítési engedélyt a Miskolc City Airport

Kujan István
Utoljára módosítva
2025. január 22. szerda 12:54
Az engedéllyel megkezdődhet Miskolc új, polgári célú speciális repülőterének kialakítása.
A korábbi reptértől nem is olyan messze, a Csorba-tó környékén alakítják ki az új kifutópályát. Minap-archív fotó: Juhász Ákos

A beruházás részleteiről, a repülőtér működtetéséről, valamint a rövid és hosszabb távú elképzelésekről Drótos László, az üzemeltető képviselője és Csöbör Katalin (Fidesz-KDNP) országgyűlési képviselő közösen tartott sajtótájékoztatót szerdán a Kossuth utcai Fidesz-irodában.

– Ez elsősorban egy sportrepülőtér lesz, tehát senki ne gondolkodjon Ferihegy II-ben – szögezte le gyorsan Drótos László, aki aztán azonban elkezdte sorolni, milyen terveik vannak a Miskolc City Airporttal. – Alkalmas lesz például arra, hogy üzleti gépeket, tehát potenciális befektetőket, vagy éppen ide látogató turistákat fogadjunk Miskolcon. Szeretnénk továbbá bevonni a fiatalokat, számukra vitorlás- és ejtőernyős képzéseket indítanánk. Sportrendezvények, sőt akár koncertek megtartásában is gondolkozunk továbbá, tehát nem csak egy szűk réteget szólítanánk meg. Ezekre is alkalmas lesz a terület.

Közel 100 év

Ha fel akarjuk idézni a miskolci repülés történetének kezdeteit, igencsak vissza kell mennünk az időben. Még a múlt század első harmadában, egészen pontosan 1931-ben kezdte meg működését a repülőtér a Miskolc és Szirmabesenyő között található területen. A közelmúltig ismert formáját aztán 1947-ben nyerte el, akkor indultak el ugyanis a Maszovlet (a néhai MALÉV) rendszeres belföldi járatai. A repülőtér sorsa 2007-ben vett új irányt, amikor a Miskolci Ipari Park részévé vált. Ez már előrevetítette, hogy a területen – összesen negyvenöt hektáron – a repülőteret is érintő jelentős ingatlanfejlesztés várható.

Búcsú a régi reptértől. Minap-archív fotó: Juhász Ákos

2016-ban az is eldőlt, hogy a három különböző helyrajzi számon bejegyzett terület várossal való közös tulajdonjoga meg fog szűnni. A következő fordulat 2019-ben jött el, lejárt ugyanis a reptér bérleti szerződése. Meg is kezdődtek a Borsod Megyei Repülő Klub költözéséről szóló tárgyalások, ezek azonban nem vezettek eredményre. Bár a klub bérleti szerződése lejárt, a városvezetés 2020-ban újra megkötötte azt, hogy a repülőtér további üzemeltetése biztosítva legyen. A szerződésben a klub elfogadta, hogy a város azzal a feltétellel adja ismét használatba a területet, hogy azt üzleti céllal rövidesen hasznosítani fogja majd, és a területet előbb-utóbb ki fogja üríteni.

Ez a pillanat 2022-ben jött el: az év áprilisában ejtőernyős ugrásokkal, látványos légi bemutatókkal, sétarepüléssel, családi és színpadi programokkal búcsúztak el az akkor kilencvenegy éves városi reptértől annak utolsó üzemnapján. Még a Magyar Honvédség egyik Gripenje is megjelent Miskolc egén, hogy egy rövid bemutatóval kápráztassa el a gyermeknapra összegyűlt látogatókat.

Új helyen

De hol legyen az új miskolci repülőtér? Nos, ekkor még úgy tűnt, hogy hamarosan valahol egészen máshol, Miskolc dél-keleti agglomerációjában landolhatnak majd a gépek. A Sajópetri Kistokaj felőli határában tervezett létesítmény ötlete azonban csak egy rövid röppályát írt le, abbamaradt a megvalósítás. Egy új ötletként merült fel – és végül ez nyert megvalósítást – a Csorba-tó melletti terület, ahol magánbefektetők alakítanak ki egy sportrepülőteret.

– A régitől 800 méterre légvonalban helyezkedik el az új repülőtér, mind a József Attila utcáról, mind a régi terület felől jól megközelíthető. A füves területen már elegyengettük a talajt, ősszel pedig bevetettük fűmaggal. Ha az időjárás engedi, a pályajeleket és a repüléshez kapcsolódó műszaki feltételeket is megteremtjük, amivel aztán megkaphatjuk a működési engedélyt is – vázolta most a sajtótájékoztatón Drótos László.

Fotó: Osztie Tibor

Igyekezett megnyugtatni mindenkit – főleg a szirmabesenyőieket – afelől, hogy a repüléssel nem fogják zavarni a lakosságot, sem a fel-, sem a leszállások alkalmával; a légteret ugyanis az M30-as fölött alakítják ki.

– Szeretném azt is leszögezni, hogy ez egy magánkezdeményezés, amire elszánt pilóták adták össze a pénzt. Az üzemeltetést is szeretnénk majd átadni a Magyar Tartalékosok Szövetségének (MATASZ), ami szintén azt erősíti, hogy nem üzletet látunk ebben a projektben, hanem a közösségépítést – hangsúlyozta, köszönetét fejezve ki a segítőknek, köztük Csöbör Katalinnak, a miskolci közgyűlésnek, a szakhatóságoknak, valamint a támogató szervezeteknek.

Újságírói kérdésre elmondta még, hogy egy körülbelül 200 millió forintos beruházásról beszélhetünk eddig. Most szeretnék elérni, hogy engedélyezzék a hangárok kialakítását is. A tervek szerint mindenesetre akár már tavasszal átadhatják az új miskolci repülőteret.

Sikertörténet

– Joggal lehetünk büszkék a miskolci repülés közel 100 éves múltjára – kezdte a sajtótájékoztatón Csöbör Katalin.

A politikus bejelentette: az erőfeszítéseknek hála megkapta a létesítési engedélyt az új, polgári célú, speciális repülőtér, a Miskolc City Airport. Hozzátette: rengeteg egyeztetésre és háttérmunkára volt szükség, hogy most itt legyenek. A kormánypárti országgyűlési képviselő úgy fogalmazott: igyekezett segíteni, támogatni a pilótákat, a miskolci reptér megnyitása pedig 2025-nek „egy nagy sikertörténete”.

 

További hírek

Olvasnivaló

 

Programok

Jelenleg nincsenek programok!