Ugrás a tartalomra

Megkapta a létesítési engedélyt a Miskolc City Airport

Létrehozva
Az engedéllyel megkezdődhet Miskolc új, polgári célú speciális repülőterének kialakítása.
Kép
A korábbi reptértől nem is olyan messze, a Csorba-tó környékén alakítják ki az új kifutópályát. Minap-archív fotó: Juhász Ákos

A beruházás részleteiről, a repülőtér működtetéséről, valamint a rövid és hosszabb távú elképzelésekről Drótos László, az üzemeltető képviselője és Csöbör Katalin (Fidesz-KDNP) országgyűlési képviselő közösen tartott sajtótájékoztatót szerdán a Kossuth utcai Fidesz-irodában.

– Ez elsősorban egy sportrepülőtér lesz, tehát senki ne gondolkodjon Ferihegy II-ben – szögezte le gyorsan Drótos László, aki aztán azonban elkezdte sorolni, milyen terveik vannak a Miskolc City Airporttal. – Alkalmas lesz például arra, hogy üzleti gépeket, tehát potenciális befektetőket, vagy éppen ide látogató turistákat fogadjunk Miskolcon. Szeretnénk továbbá bevonni a fiatalokat, számukra vitorlás- és ejtőernyős képzéseket indítanánk. Sportrendezvények, sőt akár koncertek megtartásában is gondolkozunk továbbá, tehát nem csak egy szűk réteget szólítanánk meg. Ezekre is alkalmas lesz a terület.

Közel 100 év

Ha fel akarjuk idézni a miskolci repülés történetének kezdeteit, igencsak vissza kell mennünk az időben. Még a múlt század első harmadában, egészen pontosan 1931-ben kezdte meg működését a repülőtér a Miskolc és Szirmabesenyő között található területen. A közelmúltig ismert formáját aztán 1947-ben nyerte el, akkor indultak el ugyanis a Maszovlet (a néhai MALÉV) rendszeres belföldi járatai. A repülőtér sorsa 2007-ben vett új irányt, amikor a Miskolci Ipari Park részévé vált. Ez már előrevetítette, hogy a területen – összesen negyvenöt hektáron – a repülőteret is érintő jelentős ingatlanfejlesztés várható.

Kép
Búcsú a régi reptértől. Minap-archív fotó: Juhász Ákos

2016-ban az is eldőlt, hogy a három különböző helyrajzi számon bejegyzett terület várossal való közös tulajdonjoga meg fog szűnni. A következő fordulat 2019-ben jött el, lejárt ugyanis a reptér bérleti szerződése. Meg is kezdődtek a Borsod Megyei Repülő Klub költözéséről szóló tárgyalások, ezek azonban nem vezettek eredményre. Bár a klub bérleti szerződése lejárt, a városvezetés 2020-ban újra megkötötte azt, hogy a repülőtér további üzemeltetése biztosítva legyen. A szerződésben a klub elfogadta, hogy a város azzal a feltétellel adja ismét használatba a területet, hogy azt üzleti céllal rövidesen hasznosítani fogja majd, és a területet előbb-utóbb ki fogja üríteni.

Ez a pillanat 2022-ben jött el: az év áprilisában ejtőernyős ugrásokkal, látványos légi bemutatókkal, sétarepüléssel, családi és színpadi programokkal búcsúztak el az akkor kilencvenegy éves városi reptértől annak utolsó üzemnapján. Még a Magyar Honvédség egyik Gripenje is megjelent Miskolc egén, hogy egy rövid bemutatóval kápráztassa el a gyermeknapra összegyűlt látogatókat.

Új helyen

De hol legyen az új miskolci repülőtér? Nos, ekkor még úgy tűnt, hogy hamarosan valahol egészen máshol, Miskolc dél-keleti agglomerációjában landolhatnak majd a gépek. A Sajópetri Kistokaj felőli határában tervezett létesítmény ötlete azonban csak egy rövid röppályát írt le, abbamaradt a megvalósítás. Egy új ötletként merült fel – és végül ez nyert megvalósítást – a Csorba-tó melletti terület, ahol magánbefektetők alakítanak ki egy sportrepülőteret.

– A régitől 800 méterre légvonalban helyezkedik el az új repülőtér, mind a József Attila utcáról, mind a régi terület felől jól megközelíthető. A füves területen már elegyengettük a talajt, ősszel pedig bevetettük fűmaggal. Ha az időjárás engedi, a pályajeleket és a repüléshez kapcsolódó műszaki feltételeket is megteremtjük, amivel aztán megkaphatjuk a működési engedélyt is – vázolta most a sajtótájékoztatón Drótos László.

Kép
Fotó: Osztie Tibor

Igyekezett megnyugtatni mindenkit – főleg a szirmabesenyőieket – afelől, hogy a repüléssel nem fogják zavarni a lakosságot, sem a fel-, sem a leszállások alkalmával; a légteret ugyanis az M30-as fölött alakítják ki.

– Szeretném azt is leszögezni, hogy ez egy magánkezdeményezés, amire elszánt pilóták adták össze a pénzt. Az üzemeltetést is szeretnénk majd átadni a Magyar Tartalékosok Szövetségének (MATASZ), ami szintén azt erősíti, hogy nem üzletet látunk ebben a projektben, hanem a közösségépítést – hangsúlyozta, köszönetét fejezve ki a segítőknek, köztük Csöbör Katalinnak, a miskolci közgyűlésnek, a szakhatóságoknak, valamint a támogató szervezeteknek.

Újságírói kérdésre elmondta még, hogy egy körülbelül 200 millió forintos beruházásról beszélhetünk eddig. Most szeretnék elérni, hogy engedélyezzék a hangárok kialakítását is. A tervek szerint mindenesetre akár már tavasszal átadhatják az új miskolci repülőteret.

Sikertörténet

– Joggal lehetünk büszkék a miskolci repülés közel 100 éves múltjára – kezdte a sajtótájékoztatón Csöbör Katalin.

Kép

A politikus bejelentette: az erőfeszítéseknek hála megkapta a létesítési engedélyt az új, polgári célú, speciális repülőtér, a Miskolc City Airport. Hozzátette: rengeteg egyeztetésre és háttérmunkára volt szükség, hogy most itt legyenek. A kormánypárti országgyűlési képviselő úgy fogalmazott: igyekezett segíteni, támogatni a pilótákat, a miskolci reptér megnyitása pedig 2025-nek „egy nagy sikertörténete”.

 

Ez is érdekelhet

Képgaléria
Tóth György fotókiállítása az Adyban
Tóth György kiállítás nyílt az Ady Endre Művelődési Házban
MiskolcKultúra
Lillafüred szépségét és természeti változásait mutatja be Tóth György első fotókiállítása.
Horváth Csenger távozik posztjáról.
Távozik Horváth Csenger a DVTK-tól
MiskolcSport
A klub közleményben jelentette be péntek délután, hogy a mai napon közös megegyezéssel távozik Horváth Csenger, a DVTK sportigazgatója.
Elárvult az egyik kengurukölyök az állatkertben
MiskolcSzabadidőKörnyezet
A Miskolci Állatkert gondozója próbálja pótolni az anyai meleget az árva kengurubébi számára.
Képgaléria
Családi napra invitálták a hozzátartozókat az Őszi Napsugár Otthonba
MiskolcSzabadidő
Élményben és érdekes információkban is gazdag volt a szeretetteljes légkörben eltöltött esemény.