Megkezdődött a téli üzem a Magyar Közútnál
Téli üzemmódban működik csütörtök reggeltől a Magyar Közűt Nonprofit Zrt. összes megyei igazgatósága. Azt, hogy a gyakorlatban ez mit is jelent ebben az évben is sajtótájékoztatón ismertették, mégpedig országszerte azonos időben. Borsod-Abaúj-Zemplénben ezúttal is a megyei igazgató mondta el a legfrissebb aktualitásokat.
Peiker Tamás kiemelte, az országos közutak üzemeltetésében idén jelentős változás, hogy a gyorsforgalmi utak üzemeltetése átkerült koncessziós kezelésbe, így ezeket már nem a Magyar Közútnak, hanem az újonnan létrejött vállalatoknak kell kezelni. Ez országos szinten ezerkétszáznál is több kilométernyi autópályát, autóutat jelent, viszont még így is harmincegyezer kilométernyi közutat, első, másodrendű főutakat, mellékutakat, össze- és bekötőutakat üzemeltet az állami útfenntartó.
- Ennek megfelelően Borsod-Abaúj-Zemplén megyében hat mérnökséggel dolgozunk tovább, az emődi és az encsi autópálya-mérnökség átkerült a koncessziós üzemeltetőhöz. A nálunk maradó mérnökségeken 361 munkavállalóval dolgozunk tovább, melyből mintegy kétszázan közvetlenül is részt vesznek a téli üzemben, ami éppen november 10-én reggel hét órakor kezdődött el – mondta el Peiker Tamás, aki hozzátette: a téli üzem előkészítő munkáit, vagyis az utak kátyúzását, a hóvédművek kihelyezését, az ügyeleti szolgálat megszervezését és a gépszemléket már korábban elvégezték.
Még enyhe
Elhangzott az is, az enyhe idő miatt most még a legenyhébb készültségben vannak a közút munkatársai, ez az előrejelzések alapján a hónap végéig így is fog maradni. Az időjárás téliesre fordulásával a téli üzem készültsége is változni fog – ígérték. Az időjárással kapcsolatos adataik elsődlegesen az Országos Meteorológiai Szolgálattól érkeznek, de a mérnökségek meteorológiai állomásainak adatait, a rendelkezésre álló kamerák képeit, az útellenőrök információit, a társszervek (katasztrófavédelem, rendőrség) jelzéseit és a lakossági bejelentéseket is folyamatosan figyelik.
Az elmúlt tél közúti üzemeltetési szempontból átlagosnak volt tekinthető, mert bár hó nem sok volt, a folyamatos nulla fok körüli hőmérséklet miatt síktalanításra szükség volt. Minderre körülbelül tízezer tonna sót és kilencszázezer liter kalcium-kloridot használtak fel. „Jelenleg az összes sóraktár és kalcium-klorid tároló tele van, ez körülbelül hétezer tonna szóróanyagot jelent, de amennyiben ez kevésnek bizonyul, az utánpótlás is biztosított” – mondta.
Hierarchikus rendben
A megye útjait a hat mérnökségről összesen 57 kombinált géppel tudják szórni, illetve takarítani, ez a megyei igazgató szerint azt jelenti, hogy egy-egy gépük 40-50 kilométeres szakaszért felelős. „Fontos, hogy amikor a lakosság olyan gépet lát, ami felemelt hóekével közlekedik, ott nem a sofőr hanyagságát, vagy lustaságát érik tetten, csupán a neki kijelölt helyre próbál eljutni a gép. Minden területre el fogunk jutni, de azt kérjük, ha ilyet látnak, azt ne jelezzék a mérnökségeknek” – tette hozzá.
Abban Peiker Tamás elmondása szerint továbbra sincs változás, hogy az utak takarítását és szórását hierarchikus sorrendben végzik. Elsődleges továbbra is a gyorsforgalmi utak tisztántartása de – ahogyan fentebb írtuk – ez már nem a Magyar Közút feladata. „Mi az első és másodrendű főutakon kezdünk, utána a nagy forgalmú mellékutakon dolgozunk, és csak ezt követik a kisebb forgalmú összekötő és bekötőutak” – tette hozzá.
Országosan a Magyar Közút 80 mérnökségén, 19 megyei és központi irányításán keresztül több mint 2500 munkatárs dolgozik közvetlenül is a téli üzemben. Ehhez 713 hóekével felszerelt teherautó, 149 rakodógép és 119 hómaró is társul. Rendkívüli időjárási helyzetekben pedig országosan 781 úgynevezett lehívható munkagépet is bevethet majd a közútkezelő. Ez azt jelenti, hogy kis forgalmú utakon helyi, elsősorban mezőgazdasági és fuvarozási kisvállalkozással kötnek rendelkezésre állási szerződést, hogy havaria esetén őket is be lehessen vetni.