Az okostelefonnal bérelhető, cserélhető akkumulátoros járművek egy környezetbarát, zöld alternatívát kínálnak a városi közlekedésben, ezért méltán lehetnek népszerűek, azonban a működtetésük ma még jogi szürkezóna, mert a szabályozáson a jogalkotók éppen dolgoznak. A KRESZ-módosítási javaslat el is készült, már csak a megvitatása és megszavazása lenne hátra, ha sikerülne az őszi parlamenti szezonban napirendre tűzni, és végre megszüntetni az áldatlan, joghézagos állapotot.
Jelen helyzetben ugyanis egyszerre fordulnak elő olyan esetek például, hogy Budapesten megbírságoltak egy elektromos rollerezőt azon a címen, hogy járművére a segédmotorokra megalkotott szabályok vonatkoznak, ő pedig a bicikliúton közlekedett. Tehát szabálytalanul. (Források szerint erről született egy belügyminiszteri, átmeneti iránymutatás.) Ugyanakkor egyik kollégánkat a múlt héten küldte fel a mellette autóval megálló rendőrjárőr az út széléről a járdára – nem bicikliútra -, Diósgyőrből a belváros felé haladva, azzal az indoklással, hogy gyalogosnak számít, nem közlekedhet az autóúton. A tarifa húszezer lenne, de most csak figyelmeztetést kap.
Körkérdésünkből kiderült, hogy valóban van zavar az „erőben”, mivel nincs készen a kapcsolódó szabályozás, és ez tág teret ad az eltérő értelmezéseknek. Igyekeztünk összegyűjteni minden információt tehát, ami ma tudható az elektromos rollerekkel történő közlekedésről, hiszen szerdától Miskolcon elindult a közösségi roller-rendszer, amelyben mintegy 330 jármű bérelhető.
Molnár Emil rendőr alezredessel, a Miskolci Rendőrkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának vezetőjével igyekeztünk a szálakat kibogozni. Elmondta, amíg a KRESZ idevonatkozó pontos szabályozása nem készül el, addig valóban értelmezés kérdése, hová soroljuk be az e-rollereket és melyik szabály vonatkozik rájuk. Leszögezte, az e-rolleres semmiképpen nem gyalogos. Ez egy közlekedési eszköz, amely abban különbözik a hagyományos kerékpároktól és rollerektől, hogy nem emberi erő hajtja, hanem motor, amit elektromosság működtet. Elsődlegesen tehát ez egy jármű, amelyet motor hajt, ezért ott kell közlekednie, ahol más járműveknek, vagyis az úttesten. A kerékpárokkal is az úttesten kell közlekedni, kivéve, ha van kerékpárút. Az ajánlás tehát – pontos szabályozás hiányában – az, hogy elsősorban az úttesten kell velük közlekedni, megfelelő körültekintéssel. A megengedett 25 kilométer per órás sebesség nem tűnik soknak, és bár nem is kötelező, a bukósisak használata ajánlott.
Az alezredes külön felhívja a figyelmet arra, hogy ittasan senki se szálljon e-rollerre, a baleseti statisztikákban máris megjelentek az emiatt megsérült utazók. A rendőröknek joguk van az elektromos meghajtású járművel közlekedőket is megszondázni, adott esetben – az ittasság mértékétől függően – szankcionálni. Nem beszélve arról, hogyha másnak okoznak sérülést. Annak könnyen büntetőeljárás lehet a vége.
Molnár Emil szerint akkor közlekedünk helyesen, például szerdától Miskolc belvárosában a bérelhető elektromos rollerekkel, ha nem a járdán és a gyalogosok között cikázunk velük, hanem igazodunk a kerékpárok által használt útvonalakhoz és az azokra vonatkozó szabályokat tartjuk irányadónak. „Az úttesten, józanul, mindig az adott szituációnak megfelelő sebességgel, másokra figyelve és vigyázva” – summázta a lényeget az alezredes, hozzátéve, hogy ez a feladata a többi közlekedőnek is, akiknek – különösen a gyalogosoknak – szintén hozzá kell szokniuk az e-rolleresekhez. Kölcsönösen kell tehát figyelni és vigyázni egymásra és magunkra. Addig is, amíg nincsen pontos szabályozás, válasszuk ahol lehet az út szélét közlekedésre, a kerékpárutakat csak szükség esetén vegyük igénybe, a járdán pedig lehetőleg ne közlekedjünk.
Korábban, kérdésre válaszolva, a KRESZ-t módosító tervezet egyik előkészítője Révész Máriusz Aktív Magyarországért felelős államtitkár közölte: „A huszonöt kilométer per óra végsebességű elektromos rollerekre, elektromos kerékpárokra ugyanazok a szabályok vonatkoznak majd, mint a kerékpárokra. Jelenleg Európában így van mindenhol, mi ezt követjük. A huszonöt kilométer per óránál gyorsabb e-rollerek azonban segédmotoros kerékpárnak minősülnek majd.”
Az erősebb e-rolleresek kvázi-segédmotorosként, lakott területen belül a kerékpárúton sem közlekedhetnek. (Lakott területen kívül viszont igen, ha azt tábla külön nem tiltja.) Úgy, mint a segédmotoros kerékpárral, mehetnek viszont a buszsávban, cserébe azonban minden körülmények között kötelező lesz nekik a bukósisak és a jogosítvány. A kerékpárnak minősítendő, huszonöt kilométer per óra végsebesség alatti elektromos rollerek mehetnek a kerékpárúton, kerékpársávon. Ha tábla engedi, mehetnek egyirányú utcában a forgalommal szemben is. Járdán viszont kizárólag akkor, ha az úttest „kerékpár-közlekedésre alkalmatlan”, vagy ha tilos, ilyen esetben „a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni” – tájékoztatott az államtitkár.
Hozzátette: „Ha az összes elektromos rollert segédmotoros kerékpárnak minősítenénk át, akkor a rollermegosztó cégek lehúzhatnák a rolót. A segédmotoros kerékpár használatához kötelező a bukósisak, viszont a rollerezők közül senki sem hord ilyen védőeszközt. Tehát azoknál a rollereknél, ahol huszonöt kilométer per óra sebességnél gyárilag lekapcsol a motor (és a Miskolcon bérelhető rollerek ilyenek, sőt, a belváros egyes részein csak tíz kilométer per órára van programozva a sebesség limitjük – a szerk.), egységesen az unióban kerékpárokra vonatkozó szabályozás van érvényben” – tudatta Révész Máriusz.
És mi a helyzet akkor, ha valaki egy jól sikerült buliból menne haza e-rollerrel? Mivel elvileg mellékutakon enyhén alkoholos állapotban is lehet kerékpározni 2014 óta, így a tervezet alapján majd a sebességkorlátozott e-rollerekkel is lehet így haladni. A KRESZ szerint járművet csak az vezethet, aki a vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt nem áll, és szervezetében nincs szeszes ital fogyasztásából származó alkohol. Viszont ezt – szintén a KRESZ szerint – a kerékpárosra nem kell alkalmazni, feltéve, ha a vezető a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van.
Pontos szabályozás nélkül tehát nem könnyű eligazodni, de talán tudtunk segíteni az elérhető, összegyűjtött információkkal abban, hogy minden miskolci elektromos rollerező, akár a sajátján gurul, akár a bérelhető gépeken, jogkövető magatartást tanúsíthasson, és legyen némi hivatkozási alapja egy esetleges vitában, akár a hatóságokkal szemben is. Akikkel együtt várjuk, hogy a jogalkotók mihamarabb alkossanak.