Ugrás a tartalomra

A régebbi típusokra is kiképzik az MVK villamosvezetőit

Bacsó István
Utoljára módosítva
2025. március 04. kedd 17:40
A modern Skoda villamosok mellett ott állnak még a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. telephelyén a Tátrák, sőt a „bécsi” szerelvények is, azokat is tudni kell vezetni.
A régi Tátra villamosokat is tudni kell vezetni. Fotó: Mocsári László

Nem beszélve Miskolc sokszoros díjnyertes karácsonyi látványosságáról az Adventi villamosról, amely maga is egy gyönyörűen feldíszített Tátra. A vállalat villamosvezetőinek tehát meg kell tanulniuk az összes típus vezetését, hiszen nem csak karácsonykor, hanem más alkalmakkor is ki kell állni időnként a régi szerelvényekkel a közönség elé. 

Juhász János villamosközlekedési igazgatótól megtudtuk, hogy jelenleg is folyik egy képzés, ahol a cég nem rég kezdett villamosvezetőit ismertetik meg az oktató kollégák a Tátrák irányításának rejtelmeivel. A tanfolyamuk március harmadikán kezdődött, ahol a 203-as pályaszámú Tátra típusú villamoson kapják meg a típusképzést a sofőrök, előbb a telephelyi pályán, majd élesben a városban is. Természetesen ezek tanulójáratok, utasok nélkül. 

- Azok a járművezetőink tanulják most a Tátra típust, akik korábban már megszerezték a jogosítványt a Skoda típusra. Fontos, hogy erre a típusra is meg legyen az engedélyük, hiszen időnként ezekkel is közlekedünk. Igaz, hogy most már leginkább csak nosztalgiajáratok formájában, a város különböző ünnepein, közlekedési rendezvényeken, és ne feledjük az Adventi villamost sem, amely minden évben közel egy hónapig jár a városban. Az a szerelvényünk is egy Tátra villamos, a munkatársainknak tudniuk kell vezetni – részletezte Juhász János. 
Hozzátette, számukra fontos, hogy minden járművezetőjük, minden járműtípusra képzett legyen. Ezen a tanfolyamon tizenhárman vesznek részt, a Tátra villamos típusképzése mintegy egy hónapig tart. A villamosvezetők természetesen közben a napi rendes munkájukat is végzik a városban a Skodákon. 

A villamosközlekedési igazgató elmondta, ők, akik sok éve, sőt, évtizede dolgoznak az MVK-nál minden típust az érkezési sorrendben tanultak meg, tehát egyre modernebb járművekbe ültek, az új kollégáknak éppen fordítva kell haladniuk, a legújabb Skodákból ülnek át tanulni a korábbi típusokba. Ez számukra egy izgalmas kihívás, és egyben egyfajta időutazás is lehet. 

Az MVK telephelyén ott jártunkkor is folyamatban volt egy képzés, éppen Lovász Katalin villamosvezetőt avatta be oktató kollégája a Tátra irányításának mesterfogásaiba. Katalin láthatóan élvezte, hogy egy másik típussal ismerkedhet, amelynek bőven vannak jó tulajdonságai is. Példaként említette a szuper és igen hatékony fékeket, amelyek erősebbek az új Skodák rendszereinél. 

- Sokkal másabb a Tátrát vezetni, lassabban gyorsul, intenzívebben fékez. Bizonyos szempontból könnyebb, más szempontból nehezebb vezetni, eltérőek a menettulajdonságai. A trükkjeit még nem ismerem, hiszen a tanfolyam elején járunk, de összességében tetszik ez a jármű nekem – osztotta meg első benyomásait a villamosvezető. 

Kérdésünkre válaszolva elmonda, nem nehezebb vezetni a Tátrát, mint a Skodákat, csak más. És szívesen ülne az Adventi villamos vezetőfülkéjébe is, ha módja lesz rá karácsonykor.

 

 

 

 

Programok

Jelenleg nincsenek programok!