Százszázalékos fejlesztéspolitika
A 2014-20-as európai uniós pályázati források – a pandémia nyomán időben jócskán meghosszabbított – csapjai az esztendő végeztével elzáródnak. Kétségbeesésre azonban jelen állás szerint különösebb oka nincs a városnak, miután a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) büdzséjében rejlő harmincöt milliárd forintot – nagyon úgy tűnik –, maradéktalanul fel fogja használni Miskolc.
Az intenzív és koncentrált beruházási időszak rövidebb távon óhatatlanul hozott némi felfordulást a városlakók életében, ugyanakkor – világította meg Szopkó Tibor – ekkora volumenben soha korábban nem álltak Miskolc rendelkezésére ekként felhasználható pénzek. Az alpolgármester megjegyezte: a történelmi léptékben is kimagasló fejlesztési ciklust a hazai építőipar árrobbanásával szegélyezett esztendőkben kellett produkálniuk.
Messze nem voltak százasok
Csaknem százötven aláírt támogatási szerződés és mintegy százkilencven projektelem – ezzel a mérleggel várhatjuk december 31-ét, ami az EU által finanszírozott fejlesztéseket illeti. A látótávolságban lévő siker érzékeltetésére Szopkó Tibor lapunknak felidézte: az előző városvezetés 2019 októberében úgy adta át a stafétát, hogy a rendelkezésre álló tételnek mindössze tizenhat százalékát sikerült lehívnia.
Az alpolgármester úgy értékeli, a hatékonyság növelésében kulcsfontosságúnak bizonyult, hogy a projektirányítási feladatokat és funkciókat a Miskolc Holdingtól átvállalta a városháza – továbbá, hogy a programterveken a minél eredményesebb felhasználást célzó módosításokat a helyi szakemberek végre merték hajtani. A városvezető példaként említette a fideszes irányítás alatt eredetileg a Szent István térnek szánt forrásokat, amik végül az Avastető újjáépítésénél hasznosulhattak. Hozzátette: ha nem lépnek időben, még az a forgatókönyv is élesedhetett volna, aminek értelmében a pénzek közel fele visszaszáll „Brüsszelre”.
Több pályán is finisben
Mint arról folyamatosan beszámoltunk: a város egyik leglátogatottabb turisztikai övezetének komplex fejlesztéséhez tavaly márciusban láttak hozzá. A tapolcai Csónakázó-tó, az ahhoz kapcsolódó sétányok és az őspark jelentős része, a terület víz-, szennyvíz- és csapadékvíz-csatornái, illetve elektromos hálózata is megújult. Új pavilonokat és utcabútorokat is kapott a településrész, sőt, a komplex fejlesztés részeként ezekben a hónapokban több mint öt kilométernyi útszakasz újul meg. A Tapolcára kivezető főút mellett több kisebb utca is új burkolatot kap, és a buszmegállók megállóhelyeit is bazaltborításra cserélik.
Folyamatosan halad a Dayka-átkötés kialakítása is, valamint a hozzá kapcsolódó utak, kereszteződések átépítése. Az új útszakasz nyomvonala már jól látható. A projekt 2022 augusztusában kezdődött el. A munkálatok miatt a környéken folyamatosan változott a forgalmi rend. A beruházás eredményeként a Dayka utca meghosszabbításával létrejövő kétsávos út váltja ki jövő tavasztól a Rácz György utcai közlekedést.
Négy szakaszon, összességében közel kilenc kilométeren épül kerékpárút Miskolcon ebben az esztendőben. A kivitelezés legjava ezekben a hónapokban kétségtelenül a város déli részére összpontosul. Miskolc közigazgatási határától egészen a Pesti úti barkácsáruházig fog futni a Mályiból érkező kerékpárút. Onnan a második szakasz leágazik majd a Déli Ipari Park felé, és becsatlakozik a Bogáncs utcai kerékpárút nyomvonalába. A Futó utcával párhuzamosan, a Hejő patak mentén is kialakítanak egy új vonalat, amely a Miskolctapolcai útba csatlakozik be. Emellett kerékpárút épül Görömbölyről a cementgyár kereszteződéséig, valamint erdei kerékpárutat alakítanak ki Miskolctapolcáról indulva Kisgyőr felé.
A belváros tehermentesítése és a gördülékenyebb kelet-nyugati irányú autós forgalom érdekében a kivitelező nyáron átvette a munkaterületet a megújuló Thököly hídnál is. Ugyanitt a Kiss Ernő utcát a Wesselényi utca és a Damjanich utca között is kiszélesítik majd. De arról is beszámoltunk, hogy június végén az egykori Szentpáli-általános iskola helyén átadták a Csengey utcai művészeti központot, amit szintén a TOP-ból fedeztek. Eközben ugyancsak megfelelő ütemben halad az Avasi kilátó fejújítása, melyről ITT írtunk részletesebben.
Jöhetne a ráadás – ha jönne
Számos terv áll készen annak érdekében, hogy akár már jövőre ugyanebben a szellemben folytatódhassanak a miskolci fejlesztések. A TOP Plusz névre hallgató, 2027-ig felhasználható európai uniós forrásokra éppen emiatt számít rendkívüli módon a város. Megannyi rendbe hozandó óvodára, orvosi rendelőre, járdára és útra is gondoltak már a döntéshozók. De egyebek mellett a lillafüredi erdei kerékpárutat és a városrészi központok megújulását is abból a harmincegy milliárdból nyílna lehetőség megvalósítani. Azonban – hangsúlyozta a városvezető – amíg a magyar kormány az Európai Bizottsággal nem állapodik meg, a helyi víziók a tervezői fiókokban lapulnak.
Az óra tehát ketyeg, a pénz viszont nem folyik. Szopkó Tibor szerint a jelenlegi késlekedés azért is felettébb sajnálatos, mert a következő ciklusban Miskolcot kiemelt településként kezelné az EU, ami a pályáztatások lebonyolításában további versenyelőnyt jelentene számunkra. Az alpolgármester mindenesetre leszögezte: felkészültek arra, hogy önhibájukon kívül a 2019 utánihoz kísértetiesen hasonló szituációban találják majd magukat, és sokkal kevesebb idő alatt kell a pénz felhasználásáról megfontolt döntéseket hozniuk.
(Címlapkép: Horváth Csongor augusztusi légifelvétele az Avasi kilátóról)